Krabicové víno luxusného vzhľadu zaujme a je aj ekologické

Krabicové víno luxusného vzhľadu zaujme a je aj ekologické
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Sklenená fľaša vína nie je jediný spôsob, ako servírovať obľúbený nápoj na oslave, pikniku či večeri. Zaujať hostí a zároveň šetriť prírodu sa dá aj inak. Napríklad vínom v maľovanej krabici s čapovacou pípou.

Kvalitné víno sa spája s noblesou a luxusom, preto je ťažké si predstaviť, že by mohlo byť aj v inej ako sklenenej fľaši. Že je to možné, dokázal britský startup. Víno od nezávislých vinárov balí do krabíc. Napriek tomu, že takto balený alkohol môže pôsobiť na prvý pohľad nekvalitne, v prípade vína Laylo to tak nie je.

Dizajnová krabica s vínom, ktorá zaujme a nahradí tri sklenené fľaše

Spoločnosť Laylo založili dve bývalé zamestnankyne e-shopu s vínom Naked Wines – Laura Richesová a Laura Rosenbergerová. Práca v takto špecializovanom obchode im dala dostatočné vinárske vzdelanie. Ako uvádzajú na stránke startupu, bolo bežné, že ochutnali aj viac ako 30 vín, pričom im výrobcovia vysvetlili, čo každý druh robí výnimočným. V tom čase boli spolubývajúce. Neskôr sa ich cesty rozišli, no opäť sa spojili, keď zistili, že obe chcú vytvoriť prémiové krabicové víno, na ktoré by boli zákazníci hrdí za to, že ho majú na stole, napríklad na svojej svadbe či inej oslave. K plneniu svojej vízie ich podporovala myšlienka, že niekto si zapne svoj obľúbený playlist, ponorí sa do pohodlia pohovky a vychutná si pohár vína od Laylo – značky, ktorú uviedli na trh v júli 2020.

Spolupracovať začali s menšími nezávislými vinármi, ktorých produkty balia do dizajnových 2,25-litrových krabíc, čo zodpovedá trom štandardným skleneným fľašiam. Krabice sú navrhnuté tak, aby zodpovedali štýlu a pôvodu vín. Vyzerajú elegantne a hodia sa aj na slávnostný stôl či piknik. Na jednoduchšie doliatie nápoja do pohára majú navyše výčapnú pípu.

Aj víno prispieva k znečisteniu prostredia, riešiť to môže krabicové balenie

Cieľom startupu je sprostredkovať víno udržateľnejšie a udržať ho dlhšie čerstvé. V krabici sa totiž nachádza plastové vrecko, vďaka čomu zostane víno čerstvé až šesť týždňov od otvorenia. V Laylo chcú šetriť prírodu a podľa nich krabice produkujú o 90 % menšiu uhlíkovú stopu ako rovnaký objem v skle. Veľká časť ekologickej úspory je spôsobená znížením energie použitej na výrobu krabíc v porovnaní so sklom, no životné prostredie šetria tiež znížením emisií z prepravy. Pri výrobe a preprave ťažkopádneho skla sa vytvárajú tisíce kilogramov nepotrebného oxidu uhličitého. Počas prepravy nemôžu byť okrúhle fľaše tesne zabalené vedľa seba, čo znamená veľa premárneného priestoru. Navyše musia byť zabalené do ďalších plastových obalov, aby sa zabránilo ich rozbitiu. To sa však pri krabiciach nestane. Okrem toho sa odhaduje, že každý rok sa v Británii vyleje viac ako 600 miliónov fliaš vína, pretože sa víno neskonzumuje dostatočne rýchlo. To by mohlo naplniť viac ako 5 000 bazénov.

Relevantnou otázkou zostáva, čo v prípade recyklácie. Veď sklo sa môže recyklovať donekonečna. Zakladateľky startupu Laylo na webe uvádzajú, že kartónová krabica a lepenkové obaly používané pri preprave je možné recyklovať štandardným spôsobom. Vrecko s vínom vo vnútri krabice je vyrobené z komplexného polyméru, čo prispieva k jeho zložitejšej recyklácii. Je ho však možné zaslať naspäť spoločnosti Laylo. Bohužiaľ, kohútik, ktorým sa víno čapuje, nie je momentálne recyklovateľný. Zakladateľky ale skúmajú spôsoby, ako urobiť aj túto časť krabicového vína udržateľnejšou.

Ukážka krabíc vína od Laylo. Zdroj: drinklaylo.com
Ukážka krabíc vína od Laylo. Zdroj: drinklaylo.com

Prvé kusy sa okamžite vypredali

Hoci spoločnosť ponúka len obmedzený výber vín (štyri rôzne druhy vína, každé z inej lokality a vinice), neprekáža to, práve naopak. Prvú várku okamžite vypredali. Zákazníkov si získali kvalitným vínom, peknými obalmi a udržateľnosťou. Okrem toho má každé víno svoju limitovanú edíciu, čo značke dodáva exkluzivitu. Napriek tomu, že ide o „krabicové víno“, cena za jeden kus je primeraná – 35 libier (približne 41 eur).

Startup sa teší z ocenení a pozitívnych recenzií

Prvú krabicu si zákazníci zakúpili v novembri 2020 a odvtedy sa Laylo teší z ocenení, kladných recenzií od kritikov a pozitívnej spätnej väzby od zákazníkov. Dostali sa tiež do užšieho výberu o titul The Next Big Thing od organizátorov festivalu Bread & Jam. Víťaz môže získať digitálnu reklamu, fotenie či bilbordovú kampaň. V spoločnosti Laylo robia zaujímavo aj marketing. Napríklad v júli 2021 na svojom Instagrame informovali o bonuse – v každej krabici nového ružového vína bol kúsok papierika, ktorý obsahoval semiačka levandule. Keď ho zákazník zasadí a pravidelne polieva, vyrastie mu pekná voňavá rastlinka. Tento malý darček sa do balení rozhodli pridať ako pripomenutie sviatkov v Provensalsku vo Francúzsku, odkiaľ víno rosé pochádza.

Zdroje: springwise.com, independent.co.uk, drinklaylo.com, instagram.com, facebook.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky