„Šlofíkom“ k vyšším ziskom

Skutočnosť je takáto: šlofík je silným zdrojom konkurenčnej výhody. Nedávny dôkaz je zdrvujúci. Krátky spánok nielenže napomáha obnove fyzických síl, ale takisto zlepšuje schopnosti vnímania, pohybové schopnosti, reflexy a ostražitosť.

Osobná skúsenosť

Vyskúšal som si silu šlofíka sám, keď som písal svoju knihu. Písal som ju doma, dopoludnia, v troch 90-minútových časových úsekoch, počas ktorých som sa maximálne sústredil. Kým som skončil posledné sedenie, bol som zvyčajne vyčerpaný – fyzicky, duševne a citovo. Zjedol som svoj obed a potom som sa natiahol cca na 20 – 30 minút na pohovku, ktorú som si kúpil výlučne na tento účel. Po prebudení som sa cítil neuveriteľne osviežený. Mohol som tak poobede bez problémov pokračovať v inej práci – často až do siedmej večer. Bez toho, aby som sa cítil unavený.

Čo hovoria odborné výskumy

Keď Sara Mednicková, bývala harvardská výskumnička, zadala účastníkom svojho prieskumu pamäťovú úlohu, povolila polovici z nich, aby si pospali 60 – 90 minút. Tí, ktorí si dali šlofíka, výrazne predčili po výkonnostnej stránke tých, ktorí nemohli spať. V inej štúdii Mednicková nútila svoje „obete“ splniť vizuálnu úlohu v 4 intervaloch v priebehu dňa. Tí, ktorí si dali 30-minútového šlofíka po druhom sedení, si zachovali svoj výkon počas celého dňa. Tí, ktorí nespali, sa v priebehu dňa neustále čoraz viac zhoršovali.
Keď si piloti na dlhých letoch pospia čo len 30 minút, zlepší sa ich reakčný čas o 16 percent. Piloti, ktorí nespia počas letu, pozorovali na sebe pokles schopnosti reagovať o 34 %.

Článok pokračuje pod reklamou

Kedy sa natiahnuť

Aby ste získali prehľad, aký cenný môže byť spánok pre váš výkon, urobte si krátky „energetický audit“. Naj¬lepšia doba na šlofík je medzi 13.00 hod. a 15.00 hod., kedy telo najviac túži po krátkom spánku. Najideálnejšou dĺžkou na pracovný šlofík je 30 minút alebo menej. Vtedy neupadnete do hlbšieho spánku a nezobudíte sa
s pocitom malátnosti a akoby vás niekto praštil po hlave, ktorí vedci nazývajú „spavá apatia“.

Čím dlhšie pracujeme bez odpočinku, tým viac sa to negatívne prejaví na našom výkone.

Ako to funguje v praxi

Rastúci počet firiem vrátane Google poskytuje „šlofíkové“, resp. odpočinkové miestnosti. Je to perfektný prvý krok, ale sotva ide o štandardné chovanie firiem. Šlofík nenájde svoje uznanie vo firmách, kým ich vodcovia neuznajú, že nie počet odpracovaných hodín určuje hodnotu, ktorú vytvárajú zamestnanci, ale skôr energia, ktorú sú schopní vniesť do práce bez ohľadu na počet hodín.
Pokiaľ polhodinový šlofík zamestnancov znamená, že budú dva až trikrát produktívnejší počas nasledujúcich troch hodín – a omnoho viac emočne odolnejší – hodnota je krištáľovo jasná. Ide o win-win a vynikajúcu investíciu.

Ako si zaistiť svojho šlofíka

Problémom je, že väčšina firemných kultúr zostáva verná princípom: viac, rýchlejšie, väčšie, t. j. snaží sa „vyždímať zamestnanca ako citrón“. Podľa tohto prevládajúceho zmýšľania je „šlofíkový“ prístup pre flákačov. Pokiaľ váš zamestnávateľ verí takémuto mýtu, zvážte nasledujúce tipy a zoberte veci do svojich rúk:

  1. Naplánujte si pravidelný čas na svojho šlofíka. Najlepšie medzi 13.00 a 15.00 hod. Ak si ho naplánujete, zvýšite tak pravdepodobnosť, že si ho aj naozaj dáte.
  2. Ak máte svoju vlastnú kanceláriu: v dobe, kedy sa venujete krátkemu spánku, zaveste nadrzovku na dvere oznam pre ostatných narušovateľov poludňajšej siesty. Napríklad: „Nevyrušovať, prosím. Prebieha krátky šlofík na zabezpečenie vysokej popoludňajšej produktivity.“
  3. Ak pracujete v papundeklom rozdelenej kancelárii: poobzerajte sa, či by ste si nenašli niekde pokojné miesto na svojho šlofíka. Aj keby to znamenalo, že opustíte budovu a pospíte si na lavičke v parku, v kaviarni Starbucks alebo v miestnej knižnici.
  4. Vypnite svoje technické vymoženosti a nastavte si budík na 20 – 30 minút. Zatvorte oči (to hádam nemusím zdôrazňovať), ale nesnažte sa príliš tlačiť na to, aby ste zaspali. Namiesto toho sa nadychujte nosom, kým narátate do troch a vydychujte ústami, kým narátate do šiestich. Aj keď nezaspíte, tento spôsob dýchania vám zabezpečí, že si celkom dobre odpočiniete.

Spracovala – red – podľa: www.fastcompany.com

 

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zdravá firemná kultúra podrží firmu aj počas krízy

Problémy vo firemnej kultúre vyplávajú na povrch najčastejšie počas krízy. Predísť tomu môžete tak, že vašu firemnú kultúru budete pravidelne analyzovať.

Využitie Big Data v riadení ľudských zdrojov (HR)

Kým dáta o správaní zákazníkov, či predaji bežne ovplyvňujú kľúčové podnikateľské rozhodnutia, analýza a využitie dát v oblasti ľudských zdrojov pokrivkáva. Čo vedia firmy vyťažiť z dát, ktoré sa týkajú zamestnancov? Prečo má zmysel sa nimi zaoberať?

Nenechajte sa v podnikaní ovládnuť strachom, radí úspešná česká koučka Iva Pondělíková

Koučuje úspešných manažérov už viac ako 20 rokov. Sama ako podnikateľka veľmi dobre vie, že mať vlastný biznis znamená každé ráno vstať a ísť niečo zmysluplné robiť.

Ako delegovať tak, aby ste mali voľnejší kalendár

Iba 30 % manažérov si o sebe myslí, že vedia správne delegovať. Delegovať znamená pustiť veci z rúk a nechať zamestnancov robiť. Prečo by ste mali delegovať aj vy a ako to krok za krokom urobiť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky