Felix Denis: Ako sa stať veľmi, veľmi bohatým

„Nie je to o tom, pracovať pre niekoho iného. Ale pokým Vás niečo neženie vpred, radšej ani nič neskúšajte.“, tvrdí britský vydavateľ a multimilionár Felix Dennis.

Felix Dennis hovorí, že nikdy nezbohatnete tým, že budete pracovať pre niekoho iného. Nie pre niekoho tak bohatého, kto odhaduje svoju vlastnú hodnotu na 400 až 900 miliónov dolárov.

Dennis je riaditeľom a zakladateľom Dennis Publishing, súkromnej londýnskej spoločnosti, ktorá vydáva desiatky časopisov, vrátane The Week, a ktorá predala v roku 2007 časopisy Maxim, Blender a Stuff súkromnej investičnej spoločnosti za približne 240 miliónov dolárov.

Jeho podnikateľská cesta začala krátko potom, čo bol v roku 1971 dočasne väznený za publikovanie humoristického časopisu, ktorý vláda považovala za obscénny. Po jeho vydaní, začal Dennis pevne rozhodnutý nestať sa „hippie-značkou v nejakej nahrávacej spoločnosti“ otravovať svojich známych, aby mu poskytli kapitál. Vďaka týmto financiám od priateľov, tlačiarov a distribútorov vydal niekoľko malých časopisov ako Cozmic Comics a Kung Fu Monthly.
Vo svojej knihe Ako zbohatnúť („How to Get Rich: One of the World´s Greatest Entrepreneurs Shares His Secrets“) väčšinou neuvádza chvastanie a frázy typické pre memoáre self-made milionárov. Sú tu zábavné a praktické rady pre rastúce podniky v prvotných fázach o zvyšovaní kapitálu, najímaní talentov a rokovaní, s osobitým zameraním na potrebu zachovania vlastníctva – kľúč k prípadnému bohatstvu. Dennis uvádza množstvo chýb, ktorých sa počas svojho podnikania dopustil, vrátane priznania, že koncom osemdesiatych a začiatkom deväťdesiatych rokov vyhodil do vzduchu asi 100 miliónov dolárov na alkohol, drogy a prostitútky, kým neskončil v nemocnici.

Článok pokračuje pod reklamou

Hnaný túžbou

Felix Dennis poskytol pre internetový portál Inc.com tento rozhovor:

V knihe Ako zbohatnúť ste strávili množstvo času odrádzaním potenciálnych podnikateľov od ich pokusov. Hovoríte, že si musia zvyknúť na podlizovanie a neúspech, že musia byť natoľko motivovaní, že to môže ohroziť ich manželstvo, alebo vzťah s vlastnými deťmi.

Je to trochu šialené rozhodnúť sa, že ste hodní desiatok a desiatok miliónov dolárov a zariadiť sa tak. To nevyhovuje všetkým. Varujem ľudí prostredníctvom svojej knihy, že pokiaľ nie sú poháňaní svojimi túžbami, nemali by to naozaj ani skúšať. Viedlo by to len k veľkej bolesti a obetovaniu, ba dokonca nie len k tomu vlastnému.

V poriadku, povedzme, že sme pripravení. Máme výborný nápad. Čo teraz?

Myslím si, že mať dobrý nápad sa neuveriteľne preceňuje. Viem, znie to trochu šialene a kontra-intuitívne. Nemyslím, že záleží na tom, čoho sa nápad týka. Potrebujete hlavne skvelý výkon. Množstvo ľudí hovorí, že majú nejaký super nápad a „ak by mali peniaze...“, zrealizovali by ho. Toto je väčšinou len fantázia. Je to len ospravedlnenie za to, že sa boja konfrontovať neúspech.


Ako s tým súvisí strach z neúspechu?

Niekedy ste prosto odsúdení na neúspech. A to so sto percentnou istotou. Musíte jednoducho ignorovať fakt, že sa Vám budú ľudia smiať. Majú z toho len lepší pocit, že to neskúšali sami.

Ale dobrý nápad nemôže bolieť, alebo áno?

Pokiaľ nezačnete skutočne chcieť dokázať ostatným, že Váš nápad bol ozaj dobrý. Túto chybu som urobil pri časopise Blender, ktorý bol vo svojej originálnej forme na CD-ROMe. Nepredával by sa, ale ja som sa uspokojil s technológiou miesto toho, aby som počúval, čo mi hovoria čísla a múdrejšie podnikateľské hlavy. Tak som si zamiloval ten nápad – a dokazovanie, že mám pravdu – že som premenil „dobré“ peniaze na tie „zlé“. Stratil som 4 až 6 miliónov dolárov.

Radíte požičať si kapitál od priateľov, rodiny a dodávateľov – od hocikoho, len aby ste sa vyhli obchodovaniu s časťou spoločnosti za rizikový kapitál. Prečo?

Videl som toľko mladých žien a mladých mužov, ktorí použili podiely vo svojich spoločnostiach na stimulovanie zamestnancov a ľudí, ktorí im zapožičiavajú peniaze. Nemali by to robiť. Je to kardinálna chyba, za ktorú budú platiť, platiť a platiť.

Bohatstvo pramení z vlastníctva. Každé jedno percento sa počíta. Nesmiete začať rozdávať podiely ako cukríky, lebo raz sa Vás to vráti strašiť. Koniec koncov, svoje peniaze dostanete predajom majetku. Čím menej aktív máte, tým menej peňazí dostanete. Je to tak brutálne, ako je to jednoduché.

Nie je to sranda riskovať peniaze známych a priateľov...

Mali by ste im povedať, že chcete riskovať s ich peniazmi. Ale ak na to nemáte (nervy), žiadať financie od ľudí, pretože ich môžete stratiť, potom nikdy nezbohatnete.

Ľudia budú prekvapení, koľko na tom môžu zarobiť. Existuje mnoho predajcov, ktorí sú ochotní prijať riziko za Vás – pokiaľ ste dostatočne pred nimi a na tak dlho, pokým neriskujú príliš veľa. Tak som to spravil ja. Pri jednom tlačiarovi som uviazol na 25 rokov, pretože to bol jediný človek, ktorý bol ochotný pre mňa tlačiť, hoci si nebol celkom istý, či dostane svoje peniaze späť.

Čo ste sa naučili o rokovaniach?

Seriózne rokovania by mali byť vyhradené na seriózne príležitosti: ak predávate spoločnosť, alebo kupujete ďalšiu. A ľudia, ktorých zamestnávate na riadenie Vašej spoločnosti, ktorí neustále „rokujú“ so zamestnancami – títo úžasní ľudia, ktorí ťažko pracujú aby boli všetci šťastní – to nie sú ľudia, ktorí by mali byť v miestnosti, kde práve takéto rokovania prebiehajú. Sú totiž príliš empatickí k druhej strane. To, čo v miestnosti potrebujete, je prefíkanosť. Potrebujete skúsenosti. A samozrejme čistú myseľ.

Čo konkrétne?

Musíte presvedčiť samého seba, že Vám je absolútne jedno, čo sa bude diať. Ak sa Vám to podarí, vyhrali ste. Zaručujem Vám, že počas každého seriózneho rokovania, človek, ktorý sa nestará, víťazí.

Vyvolávate dojem, že ste schopní len tak sa postaviť a odísť...

Nie len že vyvolávam. Ja aj odídem. Žiaden obchod nie ste povinní uzatvoriť.

 

Spracované na základe rozhovoru na portáli Inc.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Tomáš Baťa - geniálny podnikateľ, ktorého princípy a heslá inšpirujú dodnes

Len málokto z osobností našich dejín dokáže svojím životom inšpirovať súčasnú spoločnosť. Jedným z nich je bezpochyby podnikateľ Tomáš Baťa, ktorého princípy a heslá nasledujú biznismani ešte aj dnes.

Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?

Insight: Ľuboš Fellner

Insight: nová biznis show na Podnikajte.sk, do ktorej si Marek Didák volá hostí, s ktorými sa bude rozprávať o biznise a marketingu. Prvým je Ľuboš Fellner, zakladateľ cestovnej kancelárie Bubo a Podnikateľ roka 2011.