Originálne prianie k sviatkom: správa vyrytá do zemiaku

Bežné odkazy či fotografie sa môžu stať výnimočnými – napríklad, keď sú vyryté do zemiaku. Ako môže takýto nápad zarábať a stať sa úspešným biznisom? Dokázala to firma Potato Parcel.

Zemiaky sú obľúbenou súčasťou jedálnička nielen na Slovensku, ale aj v mnohých ďalších krajinách. Deti poznajú a využívajú túto zeleninu napríklad aj ako netradičný druh pečiatky. Ale dať zemiak ako darček svojej rodine, priateľom či dokonca kolegom a obchodným partnerom? V USA vznikol jednoduchý, priam až bláznivý nápad, z ktorého je dnes úspešný biznis.

Poslať popísaný zemiak obchodnému partnerovi? Prečo nie?!

Spoločnosť Potato Parcel založil v roku 2015 Alex Craig z Texasu. Chcel zmeniť spôsob, akým spolu ľudia komunikujú a zaviesť nový trend tým, že im umožní posielať správy inak. Existuje mnoho aplikácií a nových technológií, ktoré sa snažia o revolúciu v komunikácii, no Alex sa tejto revolúcie chopil skutočne netradične. Ako nosič odkazu totiž využil zemiaky.

Potato Parcel umožňuje zákazníkom vygravírovať alebo vytetovať ich vlastné odkazy do tejto plodiny a poslať ich svojim priateľom napríklad aj anonymne. Nejde však iba o texty. Zákazníci si môžu taktiež objednať zemiakové vyobrazenie akejkoľvek fotografie. Zemiaky je možné využiť na všetko, od srdečných gratulácií až po vtipné pozdravy. Môžu poslúžiť dokonca aj ako pozornosť pre obchodných partnerov. Klienti sa takto môžu firmám poďakovať za spoluprácu, podnikatelia zasa partnerom popriať veselé sviatky alebo skoré uzdravenie. Zamestnávatelia môžu originálnym spôsobom utužiť vzájomné vzťahy so zamestnancami a poďakovať im napríklad za splnenie firemných cieľov.

Aj bežná správa sa stane niečím netradičným, čo nikto nečaká

Alex sa o vytvorenie zemiaku s objednanou správou stará sám, odkazy píše špeciálnym perom. Spočiatku zemiakovú poštu posielal v obyčajnej obálke, na ktorej mohlo, no nemuselo byť meno odosielateľa. Pre možnosť zaslať správu anonymne sa rozhodol preto, že takýto spôsob môže vzbudiť väčší záujem u príjemcov pošty – tí sa môžu viac snažiť zistiť, kto sa o takýto netradičný darček postaral, a môžu si tak užiť viac zábavy. Dnes už zemiakové odkazy balí aj do špeciálnych krabičiek, na ktorých je nápis: „Neuveríš, čo je vo vnútri.“ K zemiaku je možné pribaliť aj obľúbené cukríky a iné sladkosti, aby si príjemca mohol aspoň na niečom pochutnať. Zemiaky sa totiž konzumovať nesmú, nakoľko obsahujú atrament. Pokiaľ ide o narodeninový darček, je možné zvoliť špeciálny prídavok – balóny či reťaz s nápisom „Všetko najlepšie!“ za príplatok 4 doláre (približne 3 eurá).

Nápad nebol tak bizarný, ako sa zdalo, obľubu má u zákazníkov, páčil sa aj investorom

Na začiatku realizácie svojho nápadu Alex ponúkal prostredníctvom webovej stránky firmy zemiaky za 8 až 10 dolárov (približne 6 až 8 eur) za kus, v závislosti od veľkosti zemiaku. Už na druhý deň po spustení projektu zarobil 2 000 dolárov (približne 1 700 eur), čo zodpovedá predaju asi 200 zemiakových odkazov. Jeho biznis model je skutočne efektívny – vyryť odkaz zaberie Alexovi necelú minútu a ozdobené zemiaky ponúka za oveľa vyššiu cenu ako stoja zemiaky v obchode. Napríklad v tom, s ktorým spolupracuje a od ktorého tento druh zeleniny odoberá. Že „nekopol“ vedľa sa ukázalo veľmi rýchlo, pretože už o pár týždňov mal mesačné tržby viac ako 20 000 dolárov (približne 17 000 eur), a odvtedy záujem o jeho produkt len rastie.

V roku 2016 sa firme Potato Parcel dokonca podarilo uspieť v programe Shark Tanks a získať viacerých investorov. V roku 2021 je cena týchto unikátnych zemiakov už dvojnásobná – pohybuje sa od 10 do 20 dolárov (približne 8 – 17 eur), výsledná suma ešte závisí aj od formy odkazu, veľkosti zemiaku, spôsobu balenia a rôznych ďalších faktorov. Na sociálnych sieťach sa firma teší nielen častému označovaniu na fotkách od spokojných zákazníkov s ich zemiakmi, ale aj viac ako 50 000 sledovateľom na Facebooku a vyše 40 000 sledovateľom na Instagrame. Netradičnú poštu využili už aj firmy ako Google, Yelp či Hasbro. Potato Parcel svoje produkty ponúka tiež v Kanade, Európe či Austrálii.

Pri zemiakoch sa podnikanie Potato Parcel nekončí. Aspoň nie pri tých reálnych. So zemiakovou tematikou je teraz v ponuke aj oblečenie, ako napríklad plavky, legíny, šiltovka, ponožky či dokonca rúško.

Zdroje: potatoparcel.com, finance.yahoo.com, youtube.com, blog.printsome.com, mashable.com, eu.usatoday.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky