Andrej Korbel: Fandím všetkým mladým podnikateľom, ktorí sa rozhodli niečo zmysluplné vybudovať

Andrej Korbel: Fandím všetkým mladým podnikateľom, ktorí sa rozhodli niečo zmysluplné vybudovať
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Prekonal počiatočné pochybnosti a vytrvalo kráčal za svojím snom. Podarilo sa mu zdolať všetky prekážky a dnes vlastní prémiovú ručnú autoumyváreň v Bratislave: Andrej Korbel.

Túžbu stať sa podnikateľom pociťoval už ako študent obchodnej akadémie. Lákali ho financie, obchod, ale i autá. „Bezcieľne brigádovanie a užívanie si študentského života s odkladaním rozhodnutia o tom, čomu sa v živote budem venovať, som rozhodne nechcel,“ začína rozprávanie Andrej Korbel. Dnes prevádzkuje prémiovú ručnú autoumyváreň v Bratislave, jeho víziou je vytvoriť stabilnú sieť pobočiek v bratislavskom kraji a neskôr expandovať aj ďalej.

Spočiatku ho však ako absolventa strednej školy predsa len zlákalo finančníctvo. „Ako 19-ročný som sa naučil prezentovať a spoznal som aj základy biznis komunikácie. Bol som zodpovedný sám za seba,“ spomína na absolventské časy. Neskôr však podľahol potrebe posunúť sa opäť niekam ďalej a spraviť zmenu. Keď dostal ponuku spolurozvíjať firmu v okolí Bratislavy a viesť výcvik v škole šmyku, neváhal ani chvíľu. „V mojom veku bolo náročné upútať ľudí a navyše im aj odovzdať určité know-how. Bola to pre mňa výzva,“ priblížil Andrej Korbel začiatky svojho pôsobenia v oblasti výcviku vodičov, ktorej sa venuje dodnes, avšak už na známom pretekárskom okruhu pár kilometrov od Bratislavy.

Najväčšie šťastie v živote človeka je, keď robí, čo ho baví

Netrvalo dlho a Andrej Korbel povedal áno ďalšej atraktívnej ponuke. Definitívnou bodkou za pôsobením vo finančníctve sa tak stal predaj áut bavorskej značky, ktorý Andreja Korbela chytil za srdce. Splnil sa mu tak sen zo stredoškolských čias. „Počiatočný strach zo zamestnania a s tým spojeným fixným pracovným časom sa postupne rozplynul. Často som dokonca na showroome ostával nad rámec pracovného času a vypracovával ponuky. Vtedy som pochopil, aké je dôležité, aby človek robil to, čo ho baví,“ vracia sa do minulosti vášnivý predajca áut, no zároveň priznáva, že túžba po vlastnom podnikaní v ňom stále pretrvávala. Prácu predajcu vozidiel zvládal aj popri dennom štúdiu marketingu na vysokej škole.

Vyhovuje mi časová sloboda. No sloboda vždy so sebou prináša zodpovednosť.

Ruku si napokon podal s dvomi podobne zmýšľajúcimi kamarátmi a spoločne založili e-shop na predaj vonných stromčekov do áut. Ten však nemal dlhé trvanie. „Z dôvodu časovej zaneprázdnenosti každého z nás a malej finančnej návratnosti sme sa rozhodli predaj ukončiť,“ rekapituluje svoje prvé skúsenosti s podnikaním. Firma však Andrejovi Korbelovi ostala tak povediac na papieri a on popri fungovaní v škole šmyku premýšľal nad novým biznisom.

Späť pri autách

Andrej Korbel tak v roku 2012 dospel k myšlienke otvoriť v Bratislave ručnú autoumyváreň. „Trendy v umývaní áut a súvisiace technológie som sledoval už dlhšie. Následne som sa s kamarátom rozhodol v lete roku 2013 otvoriť prevádzku prémiovej ručnej autoumyvárne,“ opisuje základy budovania svojho prvého úspešného biznisu. Noví partneri v podnikaní tak 3 mesiace strávili hľadaním vhodných priestorov pre autoumyváreň, pričom hlavným kritériom bola dostupnosť. „Bola to náročná fáza, pretože adekvátnych priestorov bolo veľmi málo. Nakoniec sme sa sprostredkovane dozvedeli o našich súčasných priestoroch v Hoteli Bratislava,“ dodáva.

Hoci všetko šlo spočiatku hladko, prvé krušné chvíle na seba nenechali dlho čakať. Andrejovi Korbelovi sa spolu s jeho biznis partnerom podarilo nájsť investora, nakoľko sa daný priestor odstupoval a tie potrebovali investovať do vybavenia. „V deň podpisu nájomnej zmluvy sme boli s investorom dohodnutí, že nám odovzdá peniaze. Od rána nám však nezdvíhal telefón. Napokon zodvihol a oznámil, že nám peniaze neposkytne. Boli sme v šoku, prevládali emócie hnevu a sklamania,“ priznáva. Nakoniec sa s majiteľmi priestorov dohodli na alternatívnom riešení a peniaze sa im podarilo zohnať z iného zdroja. „Som vďačný aj za túto skúsenosť. Dnes by som však konal inak. Ako ďalšie pozitívum vnímam, že prevádzka je bez investora, a teda nikomu sa nemusím zodpovedať s výsledkami,“ hľadá Andrej Korbel pozitíva na jednej z prvých negatívnych skúseností v biznise.

Som na seba prísny. Motivuje ma úspech a uznanie okolia.

Nadšenec pre automobilový priemysel tiež priznáva, že k hlavným prekážkam, ktoré ho pri zakladaní biznisu postretli, patrí obmedzené množstvo finančných prostriedkov a samozrejme, množstvo byrokracie. „Aj u mňa sa objavili v začiatkoch podnikania pochybnosti. Nenechal som sa však ovplyvniť a pevne som veril vo víziu firmy. Potom sa stratili aj pochybnosti,“ vyratúva ťažké momenty v podnikaní. Dnes je jedným z mnohých členov Združenia mladých podnikateľov Slovenska, o ktoré sa v prípade potreby môže oprieť. Vďaka ZMPS získava mnoho cenných informácií najmä vďaka stretnutiam s inými podnikateľmi, ktorí sa delia o svoje skúsenosti.

Článok pokračuje pod reklamou

Dôležitá je vízia

Bratislavská autoumyváreň KV Detail v súčasnosti funguje už rok a pol. „Zamestnávame troch profesionálnych umývačov, ktorí sú neustále školení v oblasti nových trendov, technológií či predaja služieb a profesionálnemu prístupu ku klientovi,“ prezrádza jeden zo svojich základných princípov v podnikaní Andrej Korbel, v súčasnosti už jediný majiteľ autoumyvárne KV Detail a pokračuje: „Veľmi si potrpím na špičkový prístup ku klientovi. Umývači do detailu poznajú naše služby a keď príde nový alebo stály zákazník, vždy mu ochotne poradia. Pokiaľ vidia pri vstupnej kontrole na aute znečistenie, o ktorého odstránenie klient nežiadal, upozornia ho a predajú mu službu vhodného čistenia.“

Okrem prác na prevádzke v Hoteli Bratislava svoje služby autoumyváreň poskytuje aj priamo u predajcov vozidiel. „Množstvo áut čistíme, umývame alebo leštíme priamo u klienta. Ponúkame tiež pick-up servis, teda vyzdvihnutie a vrátenie vozidla späť ku klientovi a spolupracujeme so showroomami predajcov nových vozidiel. V prípade čistenia a ochrany laku nových a jazdených áut je pre našu službu na Slovensku dostatočný priestor. V zahraničí je to bežná outsourcovaná služba,“ konštatuje.

Vyvarujte sa chýb, ktoré spravili iní

Začínajúcim podnikateľom by odporučil tvorbu veľmi konkrétneho biznis plánu a kontakt s mentorom, ktorý by ich vyvaroval chýb, číhajúcich na každého začiatočníka. „Biznis, ktorý chcú budovať, už pred nimi pravdepodobne niekto vytvoril a dokázal byť rentabilný. To je dobrou správou. Tiež mám mentora, človeka, ktorý v tejto brandži dokázal veľmi veľa a disponuje mnohoročnými skúsenosťami s čistením a umývaním áut. Navyše detailne pozná vnútorné fungovanie umývacích firiem. Od začiatku som si otvoril myseľ a počúval jeho rady. Niektorým z nich som neveril, no časom sa ukázalo, že mal pravdu,“ odporúča nováčikom vo svete biznisu a pokračuje: „Taktiež by som im poradil, aby si pozorne sledovali počiatočné náklady a pri prvom neúspechu nepoľavili v snahe a energii, ktorú do svojho biznisu vkladajú.“ K jeho vlastným výzvam v súčasnosti patrí ďalší rast a expanzia. „V druhej polovici roka plánujem otvoriť ďalšiu pobočku a postupne zo značky KV Detail spraviť sieť ručných umyvárni,“ načrtol na záver svoje vízie Andrej Korbel.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky