Vyberáme meno pre novorodenca (názov firmy alebo meno produktu)

Vyberáme meno pre novorodenca (názov firmy alebo meno produktu)
Michal Krivý

Autor viac ako 10 rokov pôsobí v oblasti obchodu a marketingu.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Jedným z prvých krokov pri štarte podnikania, alebo uvedenia produktu je výber vhodného mena. Väčšinu dobrých mien už niekto, bohužiaľ, použil, ale stále je z čoho vyberať. Dobrý názov môže byť najcennejšou zložkou značky. Vďaka nemu si vás zákazníci ľahko zapamätajú, odlíšia od konkurencie. Dobrý názov urýchli rast vášho biznisu. Voľbou nevhodného mena si naopak narobíte veľa problémov a bude vás stáť veľa času, energie, vysvetľovania a ušlých ziskov.

Kritériá dobrého mena firmy alebo názvu produktu:


Rozlíšiteľnosť - líši sa názov od šedého davu, hlavne od konkurentov vo vašej brandži? Je názov výrazný a vynikne v texte, alebo pri hovorenom slove? Google - pri vstupe na trh toto slovíčko možno znelo úsmevne, alebo infantilne, po pár rokoch už veselo googluje celý svet a značka je ikonou v biznise.

Stručnosť - je názov dostatočne krátky na to, aby bol ľahko zapamätateľný a použiteľný? Ľudia si dlhé názvy určite skrátia a takto vzniknuté skratky o pár rokov nebudú mať žiadnu vypovedaciu hodnotu. Určite všetci poznáte nadnárodnú banku HSBC . Vedeli ste, že ide o Hongkong & Shanghai Banking Corporation? Alebo DHL je skratka pre Dalsey, Hillblom & Lynn?

Vhodnosť, primeranosť - súvisí daný názov s jadrom vašej činnosti? Nevyvoláva názov negatívne emócie u niektorých skupín zákazníkov? Volkswagen bol v Amerike kritizovaný za výber mena pre model Touareg. Púštni bojovníci v tom čase nevyvolávali práve pozitívne asociácie.

Výslovnosť a písateľnosť - budú ľudia schopní napísať názov spoločnosti po tom, čo ho počujú, alebo budú schopní ho vysloviť po tom, ako ho prečítajú? Veľmi aktuálne aj v slovenských podmienkach, kde na trhu pôsobí veľa anglicky znejúcich značiek. V istej spravodajskej televízii momentálne prebieha kampaň na cestovnú kanceláriu – hlasom v pozadí sme vyzývaní, aby sme na letnú dovolenku išli s agentúrou Best Chojce (Best Choice).

Schopnosť zapáčiť sa - bude sa ľuďom náš názov páčiť? Vyberajte názvy, ktoré môžu stimulovať intelektuálnu činnosť a zanechajú v ústach príjemný pocit. Firma Bridgestone je najväčším svetovým výrobcom pneumatík. Jej názov je doslovným prekladom priezviska zakladateľa spoločnosti z japončiny? Páčili by sa vám viac pneumatiky Ishibashi?

Rozšíriteľnosť – dá sa k názvu pristaviť aj druhé poschodie? Dobrý názov poskytuje možnosť vizuálnej interpretácie, alebo sa s nimi v komunikácii dá inak ľahko hrať. Príkladom môže byť O2 a ich bublinky a motívy vody.

Chrániteľnosť - môžete si daný názov registrovať? Je ešte doména s vašim názvom voľná?
Je iróniou, že výberu mena firmy alebo názvu výrobku častokrát venuje malá pozornosť. Môže to byť spôsobené aj tým, že názvy spoločností, alebo produktov sa vyberajú ešte predtým, ako sú vytvorené marketingové štruktúry organizácie a všetci rodičia si vyhradzujú právo vybrať meno pre svoju ratolesť.

 

Použité zdroje:

1. Wikipedia.org
2. NEUMENINER M. (2006) : The Brand Gap. Berkley : New Riders, 2006.

 

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Krivý
Michal Krivý

Autor viac ako 10 rokov pôsobí v oblasti obchodu a marketingu.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako vytvoriť názov pre firmu?

Dobrý názov by mal spĺňať určité kritériá a pri jeho tvorbe pomáhajú viaceré pravidlá. Aké to sú? A kde si overiť, či vytvorené meno firmy možno používať?

Obchodné meno živnostníka a inej SZČO

Aké meno firmy si môže zvoliť fyzická osoba, ktorá si založí živnosť alebo bude podnikať ako slobodné povolanie?

Obchodné meno s.r.o. a iných obchodných spoločností

Na čo je potrebné dbať pri výbere obchodného mena s.r.o. a aké požiadavky stanovuje na obchodné meno s.r.o. legislatíva?

Obchodné meno firmy a jeho právna ochrana

Ako zvoliť obchodné meno pre podnikanie (názov firmy), aby zodpovedalo zákonným požiadavkám a ako sa brániť pred jeho neoprávneným používaním?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky