Čo je barter a ako funguje? Uplatnenie má aj na Slovensku

Ako funguje barterové obchodovanie v dnešnej dobe a ako môže firmám pomôcť v období krízy? Odborníčka vysvetlila, prečo barter nepatrí do starého železa a kedy je pre podnikateľa prínosom.

Výmena tovaru a služby za iný tovar alebo službu je podstatou barteru, ktorý vznikol už pred stovkami rokov a považuje sa za predchodcu samotného obchodu. Dnes už síce nepatrí k bežným formám obchodovania, no stále na trhu existuje. Nejde pritom vždy len o priamu výmenu „niečo za niečo“. Spoločnosti so záujmom o barter môžu využiť aj tretiu stranu – sprostredkovateľa barterových obchodov.

Princíp a fungovanie barteru pre Podnikajte.sk priblížila Eva Pospíšilová, zakladateľka firmy VOICE, s. r. o., ktorá sa zaoberá sprostredkovaním barterového obchodu firmám. V článku sa dozviete:

  • čo je barter,
  • aké sú jeho výhody či nevýhody,
  • ako funguje systém barterovej výmeny cez sprostredkovateľskú službu,
  • prečo by firmy mohli barterové obchodovanie využiť práve v období krízy.

Výhody a nevýhody barterového obchodu

Eva Pospíšilová sa téme barterového systému obchodovania venuje od roku 1996. Barter považuje za osobnú a priamu formu obchodu. Jeho význam je podľa nej možné vidieť aj v pomoci iným firmám. V bežnom obchodovaní ide hlavne o finančný zisk. Predajcu nezaujíma, odkiaľ bude mať zákazník peniaze na kúpu jeho výrobkov. Ak ale umožní zákazníkovi platiť časť alebo celú objednávku barterom, t. j. produktmi zákazníka, v podstate sa mu zároveň postará aj o odbyt. Podľa Evy Pospíšilovej je preto vhodné využitie barterového obchodovania v podnikaní v období, kedy nemá svoje kapacity plne vyťažené zákazkami za peniaze. „Najlepšie je, keď má podnikateľ kapacity vyťažené rovnomerne, keď nemá prestoje, keď zamestnanci majú čo robiť,“ vysvetľuje zakladateľka spoločnosti VOICE.

Výhodou barterovej výmeny môže byť jednoduchšie zviditeľnenie podniku. Barter môže podnikateľ využiť v prípade, že má veľkú konkurenciu. Je pre neho ťažké a nákladné prilákať zákazníka. „Keď ponúkne podnikateľ zákazníkovi možnosť časť platby zaplatiť barterom (jeho produktmi alebo službami), môže byť taký obchod zaujímavejší ako ponúknuť zľavu. Barter môže byť nástroj, ako sa odlíšiť od konkurencie,“ uvádza Eva Pospíšilová. Zároveň uvádza príklad, keď má podnikateľ záujem kúpiť nábytok do svojej kancelárie: „Na trhu má veľa možností, kde nábytok kúpi výmenou za peniaze. Ak mu ale nejaký nábytkár ponúkne, že u neho môže za nábytok zaplatiť časť platby svojimi výrobkami, zvyšuje sa šanca, že zákazník nakúpi práve u tohto nábytkára.“ Navyše, keď má zákazník možnosť platiť barterom, dopraje si podľa odborníčky o trochu viac „luxusu“ ako keď nakupuje za peňažnú protihodnotu. „Jednoducho povedané, barterová platba tak „nebolí“ ako keby mal celú platbu platiť v peniazoch.“

Ako nevýhodu barteru vníma menšiu možnosť výberu ako pri bežnom obchodovaní za peniaze. Nie každý totiž chce barter využívať. „Tiež môže byť nevýhodou, že ceny v barterovom obchode nie sú práve najnižšie. Ak má podnikateľ pri platbe možnosť platiť svojimi produktmi, nemá už zvyčajne výhodu v najnižšej cene či zľavu.“ Výmena tovarov a služieb by totiž mala prebiehať v rovnakej protihodnote. Ak teda jedna firma chce predať stôl ocenený na 200 eur, aj produkt, ktorý zaň v barteri získa, by mal byť v rovnakej hodnote. Isté riziko barterovej výmeny spočíva aj v neposkytnutí protihodnoty, ak medzičasom odberateľ napríklad skrachuje. Taká situácia však podľa Evy Pospíšilovej nemôže nastať, ak sa barter využíva cez sprostredkovateľa.

Článok pokračuje pod reklamou

Sprostredkovaný barter – ako funguje a aké sú jeho výhody?

Zapojiť sa do barteru cez tretiu stranu – sprostredkovateľa, ktorý sa barterovým obchodom zaoberá, je modernejšou formou tohto druhu výmeny tovarov a služieb. Systém spočíva v kombinácii barteru a platby v peniazoch. Podnikateľ vkladá do ponuky tretej strany svoje výrobky a služby. Iný podnikateľ zapojený do systému si potom môže jeho tovary kúpiť tak, že časť zaplatí v peniazoch a časť vo svojich barterových kreditoch, ktoré získava zasa od iných zákazníkov. „Barterový systém je v podstate ako „košík“, kde firmy môžu virtuálne vložiť svoje produkty a služby a následne si z neho môžu naspäť pomocou barterových kreditov vybrať, čo by sa im hodilo.“ Nejde teda o priamu výmenu „niečo za niečo“. Pri predaji zákazník nezaplatí priamo svojimi produktmi, ale v tej istej hodnote zaplatí barterovým kreditom, za ktorý si výrobca potom môže vybrať z ponuky v systéme, čo práve potrebuje, no nemusí to byť nutne z ponuky, ktorú do systému vložil spomínaný zákazník.

Ak sa ale v systéme práve nenachádza to, čo podnikateľ práve potrebuje, stačí zaslať požiadavku prevádzkovateľovi barterového systému. Ten sa pokúsi dopytované produkty do ponuky zabezpečiť. Zapojenie sa do takéhoto systému tak nesie riziko, že sa podnikateľovi v niektorých prípadoch nemusí podariť okamžite uplatniť protihodnotu a získať produkt alebo službu, ktorú práve potrebuje.

Vďaka barterovému systému sa podľa zakladateľky jedného z nich môže podnik lepšie zviditeľniť na trhu, pretože sa o ňom dozvedia iné firmy, ktoré sú členmi barterového spoločenstva. Podnikateľ sa tak môže dostať k zákazníkom, ktorí by v prípade obchodovania za peniaze u neho nenakúpili. „Podnikatelia platením prostredníctvom barteru šetria svoju hotovosť, nakúpia čo potrebujú a ešte si posilnia predaj svojich produktov alebo služieb,“ vysvetľuje Eva Pospíšilová.

Prečo má barter význam počas krízy?

Barter je možné využiť aj v prípade krízy, akou je momentálna pandémia koronavírusu. Nakoľko sú momentálne firmy pri nakupovaní a míňaní financií opatrnejšie, mnohé nákupy odkladajú na neskôr, keď sa situácia stabilizuje a upokojí. Pri poklese dopytu má podnikateľ viacero možností. Jednou z nich je ísť dole s cenou, avšak ak si zákazníci zvyknú na nižšie ceny, bude ich obchodník neskôr ťažko dvíhať naspäť na úroveň pred krízou. Riešením môže byť aj posilnenie propagácie a marketingu, čo nie je lacné. Ďalšou možnosťou je pritiahnuť zákazníka pomocou barterovej platby. „Podnikateľ získa zákazníka, vyťaží si svoje výrobné kapacity a pomôže zákazníkovi zvýšiť aj jeho predaj alebo odbyt.“

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.

Koľko reťazce zarobili na inflácii? Čísla neodzrkadľujú tvrdenia politikov

Ako obchodné reťazce pretavili infláciu do svojich tržieb či marží? Ktoré spoločnosti zarobili najviac a čo je príčinou rozdielu v ziskových maržiach reťazcov na českom a slovenskom trhu?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky