Nabíjacie stanice pre elektrobicykle: náležitosti ich zavádzania do prevádzky

Aký je postup a náklady, ak chce podnikateľ umožniť zákazníkom nabíjanie elektrobicyklov vo svojej prevádzke? Ako svoje rozhodnutie zaviesť nabíjačku pre e-bicykle hodnotia majitelia podnikov?

Nielen autá na elektrický pohon sa stávajú čoraz bežnejším trendom na cestách. Častejšie sa objavujú aj elektrické bicykle. Radi si ich zaobstarajú cyklisti a turisti, no využívajú sa taktiež ako zdieľaný dopravný prostriedok v mestách. Rovnako ako rastie využívanie tzv. e-bikov, buduje sa aj infraštruktúra nabíjačiek pre takýchto cyklistov. Nabíjacie stanice využívajú mnohé prevádzky ako lákadlo zákazníkov, no tiež ako odlišnosť od konkurencie.

Richard Nagy zo spoločnosti Ecoprogress, ktorá sa venuje výrobe mobiliáru pre chodcov a cyklistov či realizácii systémov zdieľaných bicyklov a Karol Guľa, riaditeľ špecializovanej obchodno-servisnej spoločnosti ebajk a predseda občianskeho združenia e-DNA Elektromobilita v krvi, pre Podnikajte.sk vysvetlili:

  • podľa čoho sa rozlišujú e-bike nabíjačky,
  • čo treba vedieť, ak chce podnikateľ umožniť nabíjanie e-bikov v jeho podniku,
  • s akými nákladmi je potrebné počítať,
  • v čom spočíva výhoda zavedenia nabíjačky pre e-bicykle.

Odlišnosti v nabíjačkách aj spôsobe nabíjania elektrobicyklov

„Dnes v podstate neexistuje univerzálna nabíjacia stanica ako napríklad pri automobiloch,“ uvádza Karol Guľa. Vysvetľuje, že existujú len rôzne typy „schránok“. Každý výrobca asistenčného systému má totiž vlastné nabíjačky, ktoré sú určené len pre jeho systém. Situáciu porovnáva z minulosťou, keď každá značka mobilného telefónu mala inú nabíjačku. V rámci projektu ebajk connect, zameraného na budovanie infraštruktúry nabíjacích bodov po Slovensku, momentálne podporujú dve značky výrobcov elektrických bicyklov a nabíjačiek, postupne však pracujú aj na zavedení ďalšej.

Nabíjanie existuje v dvoch podobách. Richard Nagy, technicko-obchodný manažér spoločnosti Ecoprogress vysvetľuje, že ide napr. o klasickú zásuvku 230 V, do ktorej sa zapojí špecializovaná nabíjačka, ktorú má cyklista so sebou. Takú stačí kedykoľvek vybrať z ruksaku a začať nabíjať. „Výhodou je jednoduchosť realizácie a možnosť zásuvku umiestniť v interiéri aj exteriéri bez špeciálneho dohľadu.“

Druhou možnosťou je stojan, v ktorom sú priamo integrované spomínané špecializované nabíjačky vybraných dodávateľov batérií. „Užívateľ príde k stojanu, vyberie správny konektor a zapojí do neho svoju batériu. Konektory sú oveľa citlivejšie na zaobchádzanie. Je preto vhodné, aby bol priestor, kde sa nachádzajú, chránený pred nepriaznivými poveternostnými vplyvmi a trvale monitorovaný, aby sa zabránilo vandalizmu,“ vysvetľuje Richard Nagy. Riešením je napríklad umiestnenie nabíjacích staníc, resp. stojanov v interiéri garáží alebo špecializovaných uzamykateľných prístreškoch pre bicykle, ktorých výrobe sa venujú aj v Ecoprogress.

Na čo myslieť pri zavedení nabíjačky pre e-bajky do prevádzky?

Ak chce podnikateľ umožniť cyklistom s elektrobicyklami nabíjanie v jeho prevádzke, mal by podľa riaditeľa spoločnosti ebajk, Karola Guľu, zvážiť viacero kritérií. Medzi základné radí:

  • účel zriadenia stanice,
  • spôsob obsluhy,
  • spôsob napojenia a organizácie,
  • riziká prevádzky,
  • výber podporovaných systémov,
  • veľkosť investície.

Podľa Richarda Nagyho nejde o náročný proces. Podnikatelia by mali myslieť na zabezpečenie stálej dodávky elektrického prúdu v mieste montáže a mať aspoň základnú predstavu o predpokladanom počte návštevníkov na elektrobicykloch. Podľa toho sa nadimenzuje veľkosť a kapacita nabíjacej stanice.

Náklady na nabíjačky pre elektrobicykle nie sú vysoké, no majú svoju návratnosť?

Investícia do nabíjacej stanice závisí od prístupu a cieľa. Štandardná nabíjačka pre jeden e-bike stojí približne 170 eur. „Samotná výška nákladov prevádzky je skôr zanedbateľná, keďže štandardné nabitie (1 až 1,5 hodiny) stojí pár centov,“ informuje Karol Guľa. Stať sa nabíjacím bodom môže ktokoľvek. Stačí kontaktovať spoločnosť, ktorá nabíjačky sprostredkuje a dohodnúť sa na rozsahu spolupráce. „Okrem investície do nabíjačiek, prípadne stojanu, u nás platia zriaďovací poplatok 200 eur za zaradenie do siete a ročný udržiavací poplatok 20 eur,“ približuje príklad cenníka spolupráce prevádzok s projektom ebajk connect.

Prečítajte si tiež

Ak má podnikateľ záujem umiestniť nabíjaciu stanicu napríklad do špecializovaného prístrešku, náklady na jeho zaobstaranie sa odvíjajú od požiadaviek klienta. Kúpiť si môžu základný model, ale aj ten „najšpičkovejší“. Dnes už môže byť aj cykloprístrešok vyrobený v HI-TECH, SMART prevedení s autonómnou riadiacou jednotkou, ktorá napríklad dokáže zosynchronizovať svoje bezpečnostné prvky a vyhodnocovať vstupy ako oprávnené a neoprávnené. „Pre užívateľa bicykla je na konci dňa najdôležitejšie, či ho má v poriadku a nepoškodený,“ dodáva Richard Nagy.

Výhody, aké plynú z investovania do prevádzkovania nabíjacej stanice na elektrické bicykle sú rôzne. Ide napríklad o zvýšenie počtu návštevníkov s elektrobicyklami, pretože takíto ľudia budú automaticky pri svojich jazdách zaraďovať miesto nabíjania ako bod návštevy. Taktiež môže podnikateľ rozšíriť svoju cieľovú skupinu o nových zákazníkov, pravdepodobne aj o tých lepšie zarábajúcich, nakoľko e-bike si vzhľadom na jeho cenu momentálne dovolia práve tieto sociálne vrstvy. Vďaka približne hodinovému nabíjaniu bicykla, kedy sa nabije asi 50 % kapacity, zákazník v prevádzke dlhšie strávi čas, čo nepriamo vplýva na vyššiu konzumáciu v prípade, že ide o reštauráciu, bar, bufet a pod.

Článok pokračuje pod reklamou

Skúsenosti podnikateľov s nabíjačkami pre elektrobicykle

Na Slovensku pribúdajú nabíjacie body, kde sa priaznivci elektrocyklistiky môžu počas svojej jazdy zastaviť a dobiť baterky nielen tie bicyklové. Ak ide o prevádzku, ktorá ponúka občerstvenie, dobije si „baterky“ aj cyklista. Uvedomili si to v Pivovare u Ábela v bratislavskej Rači a na základe svojej lokality sa rozhodli umožniť svojim zákazníkom nabíjať e-bajky.

Službu sa rozhodli poskytnúť v spolupráci so spomínaným projektom ebajk connect. Svojim hosťom ponúkajú po jednej nabíjačke dvoch rôznych značiek. Sú voľne dostupné vo vnútri pivovaru, každý hosť sa môže napojiť. Možnosť vziať si bicykel do vnútra prevádzky oceňujú aj „klasickí“ cyklisti, ktorí potrebujú dobiť iba seba. Nemusia mať totiž strach, že im ich bicykle budú odcudzené.

Zákazníci podľa Braňa Hybbena z Pivovaru u Ábela službu nabíjania e-bajkov hodnotia veľmi pozitívne, keďže viacerí prídu z väčšej diaľky a ich cesta ešte pokračuje, prevažne do kopcov, do Karpát. „Vybudovanie stanice je dnes už taký „must have“, ak chcete hosťom dopriať viac,“ dodáva Braňo Hybben. Nad elektrostanicou pre elektrické automobily však zatiaľ neuvažujú. Nemajú totiž pocit, že by sa táto služba hodila k ich pivovaru, navyše sú nadšenými cyklistami, a preto sa sústreďujú iba na ich „cyklokolegov“.

Počas minuloročnej letnej sezóny sa pre vybudovanie nabíjačky pre elektrobicykle rozhodlo taktiež vedenie podniku Liptovar. Nakoľko sú aktívnymi cyklistami a elektro segment vnímajú veľmi pozitívne, chceli prispieť k podpore športu a rozvoju kvalitných služieb v tejto oblasti. „Momentálne používame jednoduché nabíjacie stanice, ktoré nepotrebujú žiadnu špeciálnu prípravu. Elektroinštaláciu sme mali predpripravenú, takže stačilo objednať, kúpiť nabíjačku a pripraviť marketingovú podporu,“ spomína Martin Kupčo, manažér prevádzky.

Momentálne svojim hosťom ponúkajú po dva kusy z dvoch značiek nabíjačiek. Ak zákazníci chcú nabíjať svoj elektrobicykel, je potrebné kontaktovať obsluhu reštaurácie, ktorá zabezpečí všetko ostatné. Nabíjanie je bezplatné, no umožňujú ho len počas prevádzky reštaurácie. Aktivitu vnímajú ako investíciu do budúcnosti: „Začiatky sú pomalšie, ale na druhej strane, každý jeden spokojný zákazník je povzbudenie, že naše rozhodnutie bolo správne. Po dvoch letných sezónach to hodnotíme pozitívne. Vždy je čo zlepšovať a posúvať sa dopredu, takže malé zmeny už pripravujeme od nasledujúcej letnej sezóny.“

V Liptovare sa nebránia ani myšlienke vybudovať nabíjacie stanice pre elektromobily. „V tomto prípade ide o zložitejší proces, ale máme víziu, že raz budeme súčasťou nabíjacích staníc aj pre elektromobily,“ dodáva Martin Kupčo.

Spoločne s nabíjacími stanicami pre elektromobily budujú pri pobočkách nabíjačky pre elektrické bicykle taktiež potravinové reťazce Kaufland a Lidl. Cyklisti ich nájdu napríklad v Považskej Bystrici, Trnave, Spišskej Novej Vsi či v Bratislave. 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google Slovensko pomôže s digitalizáciou slovenských firiem

V prvej polovici roka 2020 sa internet ukázal ako záchranné koleso biznisu, preto prichádza program Grow with Google – Pomáhame Slovensku rásť. Pre koho je určený a o čom je?

Analýza dát pomocou umelej inteligencie a strojového učenia

Čo sú neštruktúrované dáta a akými spôsobmi ich možno analyzovať? Aký prínos môžu mať pre firmu? Ako môže pri tejto analýze aj malá firma využiť strojové učenie či umelú inteligenciu?

Inovácie v nákupnom prostredí: technológie, ktoré zlepšujú zážitok z nákupu

Aké technológie pomáhajú vhodne nastaviť nákupné prostredie v prevádzke? Zariadenia dokážu zistiť pocity zákazníkov či vybrať vhodnú vôňu a hudbu do obchodu.

Nabíjanie elektromobilov: ako zaviesť elektronabíjačku do firmy?

Ako si vybrať nabíjaciu stanicu pre elektromobily? Ako postupovať pri jej umiestnení do firmy, aká je cena a s akými nákladmi pri nabíjačke na elektrické autá treba počítať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky