Väčšina mladých podnikateľov nevyužíva v podnikaní žiadne inovácie

Na Slovensku sa nachádza množstvo firiem, ktoré uspeli na domácom aj zahraničnom trhu. Väčšina z nich však stále nevyužíva potenciál inovácií, ktorý by im uľahčil aj vstup na nové trhy.

Slovenské firmy málo inovujú a vyhýbajú sa zahraničiu

Výsledky prieskumu Globálny monitor podnikania (GEM) za Slovensko ukazujú pomerne nízku inovatívnosť slovenských mladých podnikateľov. Viac ako 50 % mladých začínajúcich podnikateľov a takmer 70 % etablovaných mladých podnikateľov nevyužíva vo svojom podnikaní žiadne nové technológie. Využívanie nových technológií priznáva v prieskume GEM v rokoch 2011 - 2016 iba 22 % začínajúcich a necelých 12 % existujúcich mladých podnikateľov.

Výraznejšiu zahraničnú orientáciu vykazuje len približne pätina mladých začínajúcich podnikateľov, kým približne rovnaká skupina uvádza, že zákazníkov zo zahraničia nemá vôbec. V prípade etablovaných mladých podnikateľov je podiel o niečo vyšší (21,8%), no narastá aj podiel firiem, ktoré zahraničných zákazníkov nemajú vôbec (30,8 %).

Nízka inovačná aktivita slovenských mladých podnikateľov v kombinácii s nízkou orientáciou na zahraničné trhy vytvára mix, ktorý môže byť pre firmy existenčnou hrozbou.” konštatuje predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska, Ján Solík.

Inšpirácia otvára oči a ukazuje cestu

“Riešenie možno hľadať nielen vo vzdelávaní či lepšom prepojení vedy, výskumu a podnikania, ale tiež v ukazovaní pozitívnych príkladov tých, ktorí sa cestou inovácií a orientácie na zahraničné trhy vydali a sú na tejto ceste úspešní,” dopĺňa Ján Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Mladých podnikateľov inšpirovali skrytí šampióni z Trenčína a Bánoviec nad Bebravou

Príkladov úspechu, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia pre budúcich či existujúcich mladých podnikateľov, máme dostatok. Združenie mladých podnikateľov pravidelne v rôznych kútoch Slovenska organizuje podujatie s názvom Business Walks. V rámci Business Walks majú účastníci možnosť nahliadnuť do zákulisia firiem a diskutovať s ich majiteľmi či top manažérmi o ich ceste k úspechu. Dnes sa v Trenčíne a Bánovciach nad Bebravou konalo aj vďaka podpore Slovak Business Agency ďalšie podujatie z tejto série, ktoré sa nieslo v duchu inovácií a orientácie na zahraničné trhy. „Pracujeme s novými materiálmi a investujeme do technológií, ktoré ešte na Slovensku nie sú známe. Investujeme aj do softvérov pre konštruktérov, aby bola ich práca rýchlejšia a efektívnejšia. Som rád, že sa s mladými ľuďmi môžeme podeliť o naše skúsenosti a ukázať im našu rodinnú firmu. Verím, že u nás načerpajú inšpiráciu pre svoje súčasné, či budúce podnikanie,“ hovorí Michal Zajko z rodinnej firmy IDONA, ktorú mali možnosť účastníci Business Walks Trenčín 2018 dnes spoznať. Okrem rodinnej firmy IDONA sa predstavili aj spoločnosti Zepelin či turistický rezort Zelená Žaba, ktorý získal ocenenie v architektonických Oskaroch.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Roztočte to na Online festivale vzdelávania

Štvrtý ročník prinesie skúsenosti podnikateľov, cenné rady a zaujímavé diskusie o digitalizácii či nových zákonoch. Čo všetko je pripravené a ako sa zúčastniť?

Podnikateľské misie firmám otvárajú dvere na zahraničné trhy

Podnikatelia sa môžu zúčastniť zahraničných veľtrhov či navštíviť spoločnosti v rôznych krajinách, no misie sa organizujú aj na Slovensku. Ako sa registrovať, aké sú podmienky a s akými nákladmi počítať?

INOFEST 2022: tretí ročník festivalu inovácií sa blíži

Prezentácie od popredných odborníkov, tematické workshopy aj networkingové stretnutia ponúka nadchádzajúci INOFEST. Čo ďalšie je pripravené, kedy a kde sa uskutoční a pre koho je určený?

Technologická konferencia Metro ON Line 2022 bude zameraná na ekológiu aj mladých ľudí

22.6.2022 otvorí svoje brány medzinárodná technologická konferencia Metro ON line, ktorá bude prezentáciou integrovania technológií do sveta. Venovaná bude aj motivácii mladých ľudí a dôvodom, prečo podnikať. Čo ešte na účastníkov čaká?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky