Na čo si dávať pozor pri direct marketingu

Pomocou direct marketingu môžete osloviť veľkú a pomerne dobre segmentovanú cieľovú skupinu zákazníkov. Čo však treba dodržať, aby ste neposielali spam?

Nech už používate akúkoľvek formu direct marketingu, zmyslom vašej snahy je určite dostať reklamnú správu priamo k zákazníkovi takým spôsobom, ktorý v ňom vzbudí čo najväčší záujem behom niekoľkých sekúnd. Nepochybne treba mať určitú dávku kreativity a tiež dostatočne veľkú databázu kontaktov. Pre vytváranie databázy platia taktiež zákonné pravidlá, o ktorých sa môžte dočítať v našom článku Ako spravovať údaje o svojich zákazníkoch a neporušovať pritom zákon . Aby ste ju však vedeli správne využiť, potrebujete poznať možnosti a pravidlá zasielania reklamných správ na vašu zákaznícku bázu.

Veľkou výhodou spomínaného marketingového nástroja sú jeho nízke náklady a to najmä v prípade, že na šírenie svojej obchodnej ponuky použijete moderné informačné technológie. Dávajte si však pozor, aby ste svojou direct marketingovou kampaňou neskĺzli do oblasti nevyžiadanej pošty.

Čo hovorí zákon o reklame

Bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu reklamnej správy nie je možné nikomu e-mailom posielať ponuky služieb alebo podobné informácie. To isté platí aj pre šírenie reklamy automatickým telefónnym systémom. V prípade tlačených materiálov zase platí, že adresnými zásielkami nemôžte plniť poštové schránky v prípade, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta. To znamená, že nemôžete niekomu vhadzovať reklamné materiály do schránky, pokiaľ má na nej uvedené, že si nepraje takéto materiály dostávať (napríklad v podobe nálepky).

Na toto pravidlo sa môžeme pozrieť aj z druhej strany. V prípade, že by podnikateľ nútil zákazníkovi proti jeho vôli svoje služby alebo produkty, aj tak kvalitný vzťah s týmto zákazníkom nedosiahne. Z núteného zákazníka sa nestane loajálny zákazník šíriaci dobré povedomie o vašej značke, a tak môžete radšej ušetriť čas aj peniaze.

Ako odosielať e-maily legálne

Priamy marketing smerovaný do e-mailovej schránky adresáta je podľa zákona o elektronických komunikáciách možné šíriť iba s predchádzajúcim súhlasom, pričom tento súhlas musí byť preukázateľný. Takýto súhlas sa nevyžaduje v prípadoch, ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb, ktorej kontaktné informácie na doručenie elektronickej pošty ste získali v súvislosti s predajom tovaru alebo služieb a v súlade so zákonom. Zákazníkovi teda môžete poslať e-mail so žiadosťou o súhlas so zaslaním vašej reklamnej ponuky, nie však ponuku samotnú. E-mail so žiadosťou o súhlas so zasielaním reklamných ponúk by mohol vyzerať napríklad takto:

Dobrý deň,

sme spoločnosť poskytujúca služby v oblasti .... V súlade so zákonom . 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách by sme Vás chceli požiadať o súhlas so zasielaním noviniek ohľadom .....

S pozdravom,

Meno odosielateľa, názov spoločnosti, kontakt, webstránka

 

Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie sa však aj zaslanie prvotného e-mailu, obsahujúceho žiadosť o udelenie súhlasu so zasielaním reklamných ponúk, môže byť považované za zaslanie spamu.

V prípade, že adresát na váš e-mail so žiadosťou žiadnym spôsobom nereaguje, nemožno to v žiadnom prípade považovať za jeho automatický súhlas.

Súhlas zákazníka môžete získať taktiež prostredníctvom webového formulára. Ak máte e-shop alebo fórum, môžete súhlas využiť v rámci registrácie.

Žial existujú aj firmy, ktoré vám zašlú ponuku svojich služieb bez predchádzajúceho súhlasu, prípadne na konci e-mailu uvádzajú klauzulu:

„Zaslaná správa nemá charakter reklamy, je to obchodná ponuka, preto nepodlieha zákonu č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení zákona č. 23/2002 Z. z. („zákon o reklame“), ako ani zákonu č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách.“

Ak sa s takýmto niečim stretnete, odporúčame vám obrátiť sa na Telekomunikačný úrad, ktorý vykonáva dozor nad dodržiavaním zákona o elektronických komunikáciách (stačí zaslať e-mail na adresu [email protected]). V prípade porušenie zákona o reklame sa môžete obrátiť tiež na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Článok pokračuje pod reklamou

Ak máte súhlas zákazníka na zasielanie reklamných ponúk, povinnosti pre vás nekončia. Musíte mu totiž dať možnosť jednoducho a bezplatne kedykoľvek svoje rozhodnutie odvolať. To sa v praxi rieši tak, že v každom reklamnom e-maili, newsletteri či obchodnej ponuke máte ikonku alebo odkaz, ktorým zasielanie jednoducho zrušíte. Ak sa zákazník zo zasielanie e-mailov odhlási, platí to stále a nie je možné mu po čase opätovne reklamu začať posielať (teda okrem prípadu, že by vám znova poskytol svoj súhlas). Okrem toho je zakázané zasielanie elektronickej pošty, z ktorej nie je známa totožnosť a adresa odosielateľa, na ktorú môže príjemca zaslať žiadosť o skončenie zasielania takých správ, a nabádanie k návšteve webového sídla v rozpore s osobitným predpisom. Preto sa vždy pod správy podpisujte a uvádzajte kontaktné informácie vašej spoločnosti.

Či už pri žiadaní súhlasu so zasielaním marketingových správ alebo pri zasielaní pravidelných newsletterov dbajte na správny predmet e-mailu. Predídete tak nielen problémom so zákonom, ale tiež tomu, že sa zákazník z odoberania vašich noviniek a ponúk rýchlo odhlási. Ako na to sa dočítate v článku 7 tipov ako vytvoriť pútavý názov pre newsletter .

V súvislosti s týmito pravidlami vám neodporúčame ani nakupovanie databázy e-mailov od tretej strany. Keď vychádzame z princípu, že odberateľ musí podľa zákona súhlasiť s prijímaním reklamnej pošty od vás, je takmer jasné, že ak nakúpite databázu e-mailov od tretej strany, takýto súhlas mať jednoducho nemôžete. Nehovoriac o tom, že väčšina takýchto databáz vzniká sťahovaním e-mailových adries z internetu. Použitím takýchto adries sa tak dostávate do rozporu so zákonom.

Aj s ohľadom na úspešnosť vašich direct marketingových kampaní sa jednoznačne oplatí databázu zákazníkov budovať vo vlastnej réžii. Len tak môžete oslovovať skutočne tých, ktorí o vaše ponuky majú záujem.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Tipy, ako získať zákazníkov využitím e-mailu v user onboardingu

Kedy využiť e-mailové správy v user onboardingu a čo všetko majú obsahovať, aby firma získala nových zákazníkov alebo ich pritiahla k opätovnému používaniu aplikácie?

Čo písať do predmetu newslettra a ako si poradiť s jeho formou

Pri e-mailoch platí podobne ako pri blogových článkoch, že to, či si príjemca vašu správu otvorí a či ju aj prečíta, ovplyvňuje najmä jej názov, teda v našom prípade predmet e-mailu a po otvorení aj jeho forma.

E-mailingová kampaň šitá na mieru vášmu zákazníkovi

E-mail, predstavujúci najstaršie digitálne médium, má svoje opodstatnenie aj dnes. V niektorých prípadoch ide dokonca o najefektívnejší kanál predaja. Ako ho teda využiť vo váš prospech?

Newslettere a direct maily - naučte sa z nich vyťažiť čo najviac

Existuje veľké množstvo marketérov, podľa ktorých má e-mail marketing svoje zlaté časy už dávno za sebou. Tvrdia, že budúcnosť online marketingovej komunikácie patrí sociálnym sieťam, čo sa však úplne nevylučuje.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky