Marc Pincus (ZYNGA)

Marc Pincus (ZYNGA)
Evita Urban

Reklamná textárka a marketérka na voľnej nohe. Jej úlohou je nájsť to, čím sa odlišujete od konkurencie a predať to ďalej tak, aby sa budovali dlhotrvajúce vzťahy.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Keď si ho vygooglite, na polovici obrázkov vyzerá ako Howard Wolowitz v jeho nie zrovna najsvetlejších momentoch. A pritom študoval na Harvarde, pracoval ako finančný analytik a má na konte štyri úspešné startupy. S tým posledným sa stretli už vari všetci z nás, ktorí chodíme na Facebook. Bodaj by nie, keď na nás vyskakuje odvšadiaľ. A ak sa radi hráte, vyskočil na vás pravdepodobne aj z vášho smartfónu. O čom to teda hovoríme? Hovorí vám niečo Mafia Wars alebo FarmVille a iné –villy? Poznáte firmu s menom Zynga? Tak sa teraz zoznámte s jej spoluzakladateľom a výkonným riaditeľom Marcom Pincusom.

Marc Pincus sa narodil 13. februára 1966 v Chicagu. Má bakalársky titul z ekonomiky z Wharton School, ktorá patrí pod Pensylvánsku univerzitu. Po škole pracoval dva roky ako finančný analytik pre Lazard Freres & Co., až kým sa nepresťahoval do Hongkongu, kde strávil opäť dva roky ako viceprezident Asian Capital Partners. Do Spojených štátov sa vrátil kvôli štúdiu na Harvard Business School.

Počas štúdia na Harvarde pracoval ako letný stážista v Bain & Co., ale keď v roku 1993 spromoval, už ho na plný úväzok nezamestnali. Pincus sa preto rozhodol zobrať prácu manažéra pre firemný rozvoj v spoločnosti AT&T (v tom čase ešte Tele-Communications, Inc.). Vydržal tam však len rok, potom sa stal viceprezidentom Columbia Capital, kde mal na starosť investície do nových médií a softvérových startupov. Aj tu pôsobil jeden rok.

V roku 1995 mal už dostatok skúseností, aby spustil svoj prvý startup. Volal sa Freeloader a bola to služba zaoberajúca sa webovou push technológiou. Táto služba bola natoľko dobrá, že ju o sedem mesiacov neskôr kúpila spoločnosť Individual, Inc. za 38 miliónov dolárov. Celkom rýchly úspech, nemyslíte?

Článok pokračuje pod reklamou

Startupy sa Marcovi očividne zapáčili natoľko, že v roku 1997 založil spolu so Scottom Daleom a Cadirom Leeom ďalší startup, tentokrát na tému automatizácia a  technická podpora online. Najskôr pod názvom Replicase, Inc., potom Tioga Systems, o rok neskôr to už bol support.com, potom SupportSoft a dnes je to opäť support.com. Nič to však nemení na tom, že od roku 2000 je to verejne obchodovateľná spoločnosť obchodovaná na NASDAQu.

Marc Pincus sa pri dvoch startupoch nezastavil. V roku 2003 si uvedomil význam sociálnych sietí, a tak založil tribe.net. Je to typická sociálna sieť, kde si môžete pridať priateľov z už existujúcich členov, alebo pozvať nových. Stránka je rozdelená do viacerých kmeňov, čo sú v podstate fóra pre jednotlivé témy. Stránka funguje dodnes, ale mala svoje problémy. Najskôr kvôli tomu, že v roku 2005 zakázala obsah so sexuálnym podtónom, čo sa používateľom veľmi nepáčilo, keďže sieť bola dovtedy známa svojou benevolentnosťou. Ďalším dôvodom pre nespokojnosť používateľov bol redizajn stránky, ktorý bol údajne v rozpore s dôvodmi, prečo sa vôbec do siete pridali. Následne prišli finančné problémy. Pôvodne bol tribe.net financovaný venture kapitálom, konkrétne lokálnymi novinami ako the Washington Post, ale v roku 2006 Mark založil Utah Street Networks, ktorá odkúpila akcie pôvodnej Tribe Networks. Nakoniec sa pridali aj problémy s nestabilitou serverov, ktoré síce boli odstránené, ale trvalo to dosť dlho. To našťastie neodradilo Cisco Systems od toho, aby kúpilo technológiu Tribeu, aby vyvinulo vlastnú sociálnu platformu pre svoju divíziu služieb digitálnych médií.

Vyzerá to tak, že Marc sa konečne v roku 2007 vyprofiloval, spolu so siedmymi ďalšími ľuďmi založil Zyngu a dnes je jej výkonným riaditeľom. Teda pardón, pôvodne sa volala Presidio Media, ale už o tri mesiace neskôr ju Marc premenoval na Zyngu podľa svojho amerického buldoga menom Zynga. Majú ho aj v logu. Ich prvá hra bol z Facebooku notoricky známy Texas Hold’Em Poker (dnes Zynga Poker) z roku 2007. Potom dostali kopec venture kapitálu, kúpili YoVille, stali sa najlepším FB developerom aplikácií a v roku 2009 zamorili Facebook FarmVillom (pozor, dosiahli 20 miliónov aktívnych používateľov denne!), za ktorým čoskoro nasledovali všetky možné iné –villy.

Svoje dedinky si Zynga stavia aj v reálnom svete, postupne sa z Kalifornie rozšírila do Baltimore, Los Angeles, Bangalúru, Dallasu, Bostonu, New Yorku a Nemecka. Darí sa im, aj keď chvíľu sa vyhrážali, že odídu od Facebooku, pretože podmieňuje monetizáciu aplikácií používaním Facebook kreditov. Ale už sa upokojili a predĺžili zmluvu na päť rokov. Aj Facebook upustil od svojej kreditnej politiky, ale to už je iný príbeh. Zynge sa jednoducho darí a nemieni s tým prestať. Ani nemá dôvod, jej najúspešnejšie hry (FarmVille, FrontierVille a CityVille) prinášajú 57 percent zisku, čo je niečo cez 177 miliónov dolárov za štvrťrok končiaci 31.12.2011.

Aj keď Marc Pincus má očividne problémy s menami, nemá ani najmenší problém rozoznať, do čoho sa oplatí investovať. Svoje peniaze investoval do vecí ako Path, Facebook, Buddy Media, Seesmic, Callaway Digital Arts, Naseeb Networks, GrockitOstrovok. Okrem toho má aj iné filantropické chúťky. V roku 2009 založil Zynga.org, ktorá v rámci charitatívnych aktivít predáva virtuálny tovar. Podporila aj deti postihnuté zemetrasením v Japonsku. V minulosti však bolo Pincusovi vyčítané, že si necháva polovicu vyzbieraných peňazí. Sám Marc v jednom videu z novembra 2009 priznáva, že urobil veľa chýb. Napríklad dal svojim používateľom žetóny na poker, ak si stiahli panel nástrojov, ktorého sa potom nemohli zbaviť (video je v nahrané v príšernej kvalite, ale ak ho veľmi chcete vidieť, nájdete ho tu). Je fajn, že Marc si uvedomuje svoje prešľapy, ale dôležité je, aby sa z toho poučil aj pre budúcnosť. Vyzerá to totiž, že Zynga bude ešte dlho jeho budúcnosťou.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Evita Urban
Evita Urban

Reklamná textárka a marketérka na voľnej nohe. Jej úlohou je nájsť to, čím sa odlišujete od konkurencie a predať to ďalej tak, aby sa budovali dlhotrvajúce vzťahy.


Osobnosť Tomáša Baťu: s konkurenciou nesúťažil, bral ju ako partnera

Ako sa vlastnosti Tomáša Baťu odrazili v budovaní a úspechu jeho podniku?

Tomáš Baťa - geniálny podnikateľ, ktorého princípy a heslá inšpirujú dodnes

Len málokto z osobností našich dejín dokáže svojím životom inšpirovať súčasnú spoločnosť. Jedným z nich je bezpochyby podnikateľ Tomáš Baťa, ktorého princípy a heslá nasledujú biznismani ešte aj dnes.

Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky