Elektromobilita na Slovensku: v rozvoji nestíhame priemeru EÚ

Elektromobilita na Slovensku: v rozvoji nestíhame priemeru EÚ
Zdroj: Rawpixel.com

Ako sa vyvíja počet registrácií automobilov na SR a koľko z nich tvoria vozidlá na elektrický pohon? Porovnanie s vývojom v krajinách EÚ či informácie o podporných opatreniach štátu.

Trend elektromobility je na vzostupe a tomu sa prispôsobujú výrobcovia áut aj nabíjacích staníc. Ako urýchliť a zjednodušiť prechod na vozidlá s alternatívnym pohonom už rieši tiež Európska únia – v nadväznosti na to sa predošlá vláda zaoberala Akčným plánom pre rozvoj elektromobility, aktuálna vláda zasa navrhla jeho revíziu a niekoľko opatrení, ktoré majú pomôcť v rozšírení výroby elektromobilov. Skrátka, ide o tému, ktorá v spoločnosti dlhodobo rezonuje. Ako sa to odráža na počte elektrických áut na našich cestách a ako sa darí rozvíjať nabíjaciu infraštruktúru?

Elektromobilov na našich cestách pribúda

Evidovaných osobných áut na Slovensku z roka na rok pribúda. Podľa údajov Ministerstva vnútra SR, na konci roka 2016 bolo v evidencii 2 111 774 vozidiel, k 31.12.2023 ich eviduje už 2 643 754. Ide teda o viac ako 25 % nárast. To, kde ich bolo najviac, sa za posledných osem rokov nezmenilo – vedie Bratislavský kraj. Naopak, najmenej bolo evidovaných vždy v Trenčianskom kraji.

Z toho registrovaných osobných elektromobilov rezort vnútra evidoval ku koncu minulého roka 8 299, pričom ich v roku 2023 bolo evidovaných najviac opäť v Bratislavskom kraji (3 479). Podobne je to aj s kategóriou hybridov a plug-in hybridov, v ktorej bolo k 31.12.2023 evidovaných 80 592 vozidiel, z toho 30 252 v Bratislavskom kraji.

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe dát Ministerstva vnútra SR
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe dát Ministerstva vnútra SR
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe dát Ministerstva vnútra SR
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe dát Ministerstva vnútra SR
Prečítajte si tiež

Ako vyplýva zo štatistík Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), keď sa k osobným elektro autám započítajú aj malé úžitkové batériové elektromobily (určené na prepravu tovaru s maximálnou hmotnosťou neprevyšujúcou 3,5 tony, teda napr. dodávky, pick-upy a ďalšie), možno povedať, že k 31.12.2023 bolo v evidencii vozidiel v SR vedených 10 273 takýchto áut. „V priebehu minulého roka ich pribudlo 4 293 (o 87 % viac ako v roku 2022) a flotila elektromobilov kategórie M1 a N1 sa tak rozšírila o 70 %. Upozorňujeme, že v týchto štatistikách sú zahrnuté aj vozidlá značiek, ktoré na Slovensku nemajú oficiálne zastúpenie, ako aj individuálne dovozy jazdených vozidiel zo zahraničia,“ uvádza Patrik Križanský, riaditeľ SEVA. Taktiež dodáva, že spomedzi značiek je lídrom na trhu naďalej spoločnosť Škoda, ktorá si medzi novými elektromobilmi, predanými prostredníctvom oficiálnych importérov, udržiava podiel viac ako 16 %.

Postupný prechod na elektrifikované vozidlá však nie je zaznamenaný len v osobnej doprave, ale tiež v tej hromadnej či nákladnej – ako uviedol rezort vnútra, k 14.1.2024 evidovali dopravné inšpektoráty 27 elektrických autobusov a 621 elektrických nákladných vozidiel.

Článok pokračuje pod reklamou

Slovensko v počte registrácií elektromobilov zaostáva za priemerom EÚ

Napriek tomu, že počty registrácií elektromobilov majú rastúci trend, zatiaľ Slovensko stále výrazne zaostáva za inými krajinami EÚ. P. Križanský uvádza, že nás predbehli aj v Maďarsku, kde je podiel novo predaných elektromobilov približne dvakrát vyšší ako u nás. „Dokonca, ešte aj v Turecku je podiel elektromobilov na nových predajoch 5-násobne vyšší ako u nás, a to tam ani nemajú dotačný program,“ vysvetľuje.

Ako vyplýva z dát Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), v januári 2024 vzrástol v EÚ predaj nových batériových elektromobilov (BEV) o 28,9 % na 92 741 kusov, čo predstavuje celkový trhový podiel 10,9 %. Belgicko, Holandsko, Francúzsko a Nemecko pritom spolu pokrývajú až 66 % všetkých registrácií BEV. Evidujú nasledovný nárast:

  • Belgicko + 75,5 %,
  • Holandsko + 72,2 %,
  • Francúzsko + 36,8 %,
  • Nemecko + 23,9 %.
Prečítajte si tiež

Čo sa týka hybridov, v EÚ vzrástli v januári tohto roka nové registrácie o 23,5 %. Spôsobil to výrazný rast registrácií vo Francúzsku (+ 29,9 %), Španielsku (+ 26,5 %), Nemecku (24,3 %) a Taliansku (+ 14,2 %). To viedlo k predaju až 245 068 týchto automobilov len za prvý mesiac roka 2024.

Registrácie plug-in hybridných vozidiel vzrástli v januári o 23,8 % na 66 660 kusov. Výrazný nárast opäť zaznamenalo Belgicko (+ 65,2 %) a Nemecko (+ 62,6 %). Výsledkom tak podľa ACEA je, že plug-in hybridy teraz tvoria 7,8 % celkového predaja áut v EÚ.

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z acea.auto
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z acea.auto

Pre porovnanie uvádzame graf s vývojom novoregistrovaných áut v okolitých krajinách v januári 2024 a 2023.

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z acea.auto
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z acea.auto
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z acea.auto
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z acea.auto

Rozvoj nabíjacej infraštruktúry je pomalý, autá sa nabíjajú skôr na súkromných nabíjačkách

Hoci batériových elektromobilov pribúda a nabíjanie si vyžadujú aj plug-in hybridy, ktoré na cestách taktiež možno vidieť častejšie, tempo výstavby verejných nabíjacích staníc je na Slovensku pomalšie ako európsky priemer. Ako ale vysvetľuje Križanský, toto tempo zodpovedá trendom v predaji elektromobilov, ktoré u nás dosahuje najmenší podiel na celkových registráciách v EÚ.

Prečítajte si tiež

Z dát SEVA vyplýva, že pre približne 10-tisíc elektromobilov, jazdiacich po slovenských cestách, bolo ku koncu minulého roka bolo v prevádzke 1 808 verejných nabíjacích bodov (konektorov) v 740 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 82 082 kW. Aj vo výstavbe nabíjacej infraštruktúry Slovensko zaostáva za európskym priemerom. „Kým máme na Slovensku 1808 nabíjacích bodov, v Česku ich majú približne 4 664 a v Rakúsku je ich až okolo 26 000,“ konštatuje riaditeľ SEVA.

Navyše, zastúpenie verejných nabíjacích bodov je na Slovensku výrazne rozdielne medzi jednotlivými krajmi. Až 22 % z nich sa nachádza v Bratislavskom kraji. Patrik Križanský uvádza, že 14 % je v Prešovskom kraji a 12 % v Košickom. „Zvyšné štyri kraje sú pomerne vyrovnané, ich podiel je cca 10 – 11 %,“ dodáva.

Prečítajte si tiež

Verejné nabíjacie body možno najčastejšie nájsť na miestach, kde sa ľudia zvyčajne zdržiavajú dlhšiu dobu. Ide napríklad o nákupné centrá, parkoviská pred potravinami, reštaurácie a podobne. „Avšak, v priemere sa viac ako 80 % výkonov nabíjania realizuje na neverejných staniciach – v súkromných garážach, vo firmách, administratívnych budovách či depách,“ informuje Križanský.

Opatrenia na rozvoj elektromobility na Slovensku

Aby bol rozvoj elektromobility v našej krajine priaznivejší a rýchlejší, bol predchádzajúcou, úradníckou, vládou schválený akčný plán rozvoja elektromobility, ktorý mal podporiť nákup bezemisných vozidiel, zaviesť výhody pre majiteľov elektrických áut, sprehľadniť účtovanie nabíjania elektromobilov či zjednodušiť a zrýchliť výstavbu nabíjacej infraštruktúry. Nová vláda však medzičasom materiál upravila. Revízia akčného plánu rozvoja elektromobility prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním a bude predložený na rokovanie vlády.  

Zároveň vláda schválila súbor opatrení, ktoré majú pomôcť k udržateľnosti výroby automobilov v SR v kontexte prechodu na výrobu elektromobilov. „Rokovať o rozšírení výroby elektromobilov, ako aj súčiastok do nich, zabezpečiť dostatok dostupnej pracovnej sily, pracovať na rozšírení prenosovej sústavy ako jedného z kľúčových faktorov pri výrobe elektromobilov či zefektívniť proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. To je niekoľko z viac ako tridsiatich úloh, ktoré vyplynuli z rokovaní Ministerstva hospodárstva SR s predstaviteľmi automobilového sektora,“ uvádza rezort v tlačovej správe. Ako vyplýva z uznesenia k zákonu, ministerka hospodárstva má za úlohu okrem iného napríklad zabezpečiť, aby boli zahrnuté náklady na zriadenie neverejných nabíjacích zariadení pre elektromobily (wallbox) medzi oprávnené náklady na účely podpory existujúcimi programami podpory pre domácnosti a podnikateľské subjekty alebo aby boli vykonané opatrenia pre uľahčenie pripájania batériových úložísk elektrickej energie do distribučnej sústavy.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Koľko stojí nabitie elektromobilu doma?

Aké sú náklady pri nabíjaní elektrického auta zo zásuvky v garáži či z domáceho wallboxu? Porovnanie s nabíjaním na verejných nabíjačkách aj s nákladmi na pohonné hmoty pri „spaľovákoch“.

Prihlásenie nového vozidla: podstatné informácie v kocke

Ako postupovať pri prihlásení nového auta, v čom sa líši postup, možnosti zastúpenia či dokumenty v prípade kúpy firemného vozidla a s akými poplatkami rátať?

Poplatky za prepis auta a vydanie dokladov od 1. 4. 2024

Vydanie dokladov potrebných na prepis auta bude drahšie, občania si priplatia aj za EČV, vodičský a občiansky preukaz či pas. O koľko od apríla 2024 stúpnu poplatky?

Nová emisná norma Euro 7: finálny návrh je schválený

Európsky parlament a Rada sa dohodli na finálnom znení normy Euro 7. Pravidlá sa oproti pôvodnému návrhu výrazne zjemnili. Na čo sa pripraviť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky