Róbert Šaradin (SHARKAM V.I.P. Catering): Môj cieľ bol vždy jasný - byť najlepší

Banket pre anglickú kráľovnú, či summit NATO, toto sú referencie firmy, ktorá je lídrom v oblasti cateringu na Slovensku. Podnikajte.sk prináša biznis príbeh stojaci za jej zrodom.

Spoločnosť Sharkam s.r.o., ktorá ponúka cateringové služby full-servisového typu, sa počas pätnástich rokov svojho pôsobenia vyvinula na jednu z popredných cateringových spoločností. Ročne organizuje viac ako dvestopäťdesiat podujatí a počas roka 2012 obslúžila viac ako tridsaťtisíc spokojných hostí. Zakladateľ spoločnosti, Róbert Šaradin, postavil jej úspech na spoľahlivosti voči klientom a partnerom, pretože chce aby sa o nich hovorilo ako o firme, ktorá vždy splní to, čo sľúbi. Sharkam VIP Catering má pod sebou aj pridružené aktivity, ako je napríklad Ľadová továreň, ktorá celoročne produkuje nápojový ľad a ľadové sochy. Spoločnosť neustále sleduje trendy a prichádza s niečím novým.

Do krčmy idem rád, chvíľu posedím, ale nikdy sa mi nechcelo stráviť tam polovicu života

Róbert vyštudoval gymnázium, po ktorom absolvoval dvojročnú nadstavbu na hotelovej škole v Piešťanoch. Po skončení štúdia začal pracovať ako čašník. Vystriedal viacero podnikov, pričom hľadal prácu v reštauráciách vyššej kvality. „Vždy som chcel robiť veci kultivovane a kvalitne.“ Prvé podnikanie si vyskúšal v roku 1990. S kamarátom otvoril krčmu v prenajatom priestore a skrachovali už po troch mesiacoch. Vtedy sa Róbert dostal do ťažkej finančnej situácie a spomína, že si musel dokonca požičiavať. Hodnotí to ako skvelú školu: „V takej situácii človek zistí, že naozaj musí spraviť niečo viac, ani nie preto, aby sa mal lepšie, ale aby vôbec mohol zabezpečiť svoje životné potreby.“

V tom čase sa otváral trh do Rakúska a podarilo sa mu s pomocou kamaráta zamestnať sa neďaleko Viedne, v reštaurácii Marchfelderhof. Pracoval v nej dva roky a zarobené peniaze investoval do pohostinských prevádzok na Slovensku. V Rakúsku celkovo pracoval štyri roky, počas ktorých so známymi na Slovensku postupne strácal kontakt. Hoci býval v Bratislave, skoro ráno cestoval do Viedne a domov sa vracal neskoro večer. Na iné ako pracovné aktivity mu nezostával čas a začal zvažovať návrat na Slovensko. „Tým, že sa situácia u nás postupne menila a podnikanie napredovalo, ma Slovensko prilákalo naspäť.“ Róbert sa však do podnikania už tak rýchlo nehrnul. Dvaja jeho bývalí kolegovia mu ponúkli prácu prevádzkara v reštaurácii ChezDavid s kóšer kuchyňou. Pracoval tam viac ako štyri roky.

Máme referencie, ktoré na Slovensku nemá nikto. Banket pre anglickú kráľovnú, summit NATO a mnoho ďalších

Počas práce v reštaurácii Róbert zaregistroval vzrastajúci dopyt po chlebíčkoch a cateringovom pohostení. Rozhodli sa preto založiť cateringovú spoločnosť. On a jeho dvaja bývalí kolegovia. Písal sa rok 1998. „Nazvali sme ju SHARKAM. Premýšľali sme nad názvom a keďže to bola hlavne moja iniciatíva, kolega navrhol Sharkam. Vraj ŠARadin a KAMaráti,“ smeje sa Róbert. Prenajali si priestory v Petržalke, kde zriadili kuchyňu a sklady. Po niekoľkých mesiacoch Róbert odišiel z reštaurácie a začal sa naplno venovať cateringu. Už po pol roku od založenia spoločnosti sa jeden zo spoločníkov rozhodol vystúpiť. Vyplatili ho a ostali dvaja. V začiatkoch podnikania robil Róbert všetko sám. „Pracoval som od nevidím do nevidím,“ smeje sa. „Mal som jedného kuchára, vodiča a jedno auto.“ Sám zabezpečoval stretnutia, návrhy akcií, zháňanie personálu, inventáru a celú realizáciu. „Vtedy som mal okolo tridsiatky a nebol to problém, no stáť tridsať hodín na nohách by dnes bolo iné.“

Róbert sa rozhodol, že v budúcnosti sa chce naplno venovať len cateringu. Za svoje investície z reštaurácií získal pizzeriu, ktorá v tom čase nebola zisková, on v nej však videl potenciál. Úlohy si so spoločníkom podelili tak, že Róbert sa staral o catering a jeho spoločník o pizzeriu. Prvé dva mesiace pizzeria nebola zisková, no spoločne hľadali cesty k zlepšeniu. Prišli s nápadom ktorý nazvali „večery zverejnených tajomstiev“. Vždy zabezpečili známu osobnosť, ktorú moderátor spovedal priamo v reštaurácii. Ľudia to začali vnímať a po sedemnástich takýchto večeroch mali reštauráciu plnú každý deň. „Z nefunkčného podniku sme spravili podnik, ktorý klapal ako hodinky. Bolo to o téme - o pridanej hodnote pre ľudí a vďaka tomu, že moderátorom bol Dado Nagy, to bolo určitým spôsobom aj medializované.“ V tom istom čase sa začala rozbiehať i spoločnosť SHARKAM.

O získavaní klientov Róbert vraví: „Išlo to ako snehová guľa. V tomto biznise musí byť človek kreatívny a hľadať témy. Na ponuku obyčajných chlebíčkov totiž stačí aj predajňa lahôdok. Catering musí ponúknuť zážitok. Nás to naučil trh, nebol som múdry od začiatku,“ podotýka s úsmevom. Veľmi často sa na Sharkam obracali práve hostia z predchádzajúcich akcií, ktoré zabezpečovali. „99,9 percent našej reklamy je zážitok. Je to akoby na akcii robíme sami sebe reklamu v priamom prenose. Ak sa ľuďom niečo páči, hľadajú spôsob ako vás nájsť.“

Článok pokračuje pod reklamou

Podnikanie v cateringu sa vyznačuje sezónnou sínusoidou, po Vianociach a v lete býva menej zákaziek

V roku 2006 sa Róbert so spoločníkom dohodli na rozdelení. On si nechal pizzeriu a Róbert spoločnosť SHARKAM. „Vtedy to ešte, samozrejme, nebolo rozbehnuté ako dnes. Nikdy to nevyzeralo tak, že zbohatneme z roka na rok a nikdy som to ani nechcel. Nešlo mi prvoplánovo o zisk. Ja som chcel vybudovať fungujúcu, prosperujúcu a hlavne nezávislú firmu. A keď chcete vybudovať firmu, nemáte čas na nič iné. Existujú univerzálni ľudia, ktorí môžu robiť všetko. Stavať ropovody, mať reštaurácie, aerolínie, vyrábať džemy. Ja to obdivujem ale nie som ten typ. Chcel som vybudovať SHARKAM a vždy som tomu venoval všetko.“ Keď sa rozdelili, ostal Róbert v spoločnosti sám. Nemal z toho však rovnaký pocit naplnenia, ako keď mal spoločníkov.

Akcie prichádzali jedna za druhou a spoločnosť SHARKAM začali so záujmom oslovovať veľké firmy. Oslovila ich aj kancelária prezidenta SR a od prvej profesionálne zvládnutej akcie stále spolupracujú aj v roku 2013. Róbert vždy chcel byť so svojou spoločnosťou na špičke. Ťažkým rozhodovaním si prešiel v roku 2008, keď sa rozhodoval o kúpe priestorov pre spoločnosť. Keď však našiel priestor, ktorý sa mu páčil, povedal si, že je to, čo chce a začal zháňať zdroje. Podľa vlastných slov sa nikdy nedopustili chýb, ktoré by spoločnosť závažnejšie ovplyvnili. „Je to však len vďaka tomu, že sme sa spoločnosti vždy venovali a stále sa dennodenne venujeme, premýšľame nad vecami a vďaka tomu robíme minimum mylných rozhodnutí.“

Podnikanie je práca ako každá iná, ale môžem riadiť svoj čas.

Keď sa Róbert zamyslí nad chybami počas svojej kariéry, napadne ho jeho prvá podnikateľská skúsenosť, ktorá vydržala tri mesiace. Spätne to hodnotí ako dôsledok nedostatku skúseností s podnikaním. Zlé skúsenosti má aj zo situácií, kedy im klienti nezaplatili. Paradoxne to niekedy boli aj ľudia, ktorých poznal a dôveroval im. V roku 2008 dostal Róbert ponuku zo zahraničia na odkúpenie 51 percentného podielu spoločnosti a to bol jeden zo zlomových momentov jeho podnikateľského rozhodovania. „Návrh sme so záujemcom riešili počas pol roka a obdržal som ponuku nad ktorou sa oplatilo vážne uvažovať.“ Začal premýšľať, či firmu predať a ostať len minoritným vlastníkom. „Nepozdávala sa mi myšlienka, že by som mal zviazané ruky a niekto by mi vravel ako veci robiť a zároveň som netušil, čo by som s toľkými peniazmi vôbec robil.

Po dlhom rozhodovaní som si povedal, že urobím radšej dcérsku spoločnosť, v ktorej budem mať spoločníkov. Jeden z nich u mňa v tom čase pracoval a druhý mal skúsenosti zo zamestnania v zahraničnej cateringovej spoločnosti. Založili sme spoločnosť SHARKAM V.I.P. CATERING, v ktorej 51 percent vlastní spoločnosť SHARKAM. 49 percent novej spoločnosti som tak reálne daroval, de facto som ich investoval do ľudí s potenciálom.“ Róbert napokon ostal verný svojej filozofii s ktorou na začiatku začal podnikať - pocit slobody, nie peniaze. Podľa neho práve toto rozhodnutie bolo kľúčové pre taký úspech spoločnosti, aký má dnes. „Náš biznis je sezónnou záležitosťou so všetkými kladmi i zápormi. Aj preto si do budúcnosti želám vybudovať v rámci Sharkamu gastronomický koncept blízky našej filozofii, ktorý by prinášal obrat na dennej báze. Nie sme veľká firma a nerobíme megalomanské obraty. Ešte nevieme presný projekt, do ktorého sa pustíme, ale to je vec, ktorú chceme vyriešiť. Nepotrebujem však po meste otvárať jednu reštauráciu za druhou. Chcem robiť veci, ktoré sú nové a zaujímavé.“

Človek, ktorý chce podnikať, sa tomu musí venovať naplno, musí to byť jeho život

Jedným zo základov úspešného podnikania v cateringu je výber a motivácia ľudí. „Ľudia okolo majiteľa musia byť šikovní a motivovaní rovnako ako sám majiteľ. Nikdy neuspeje ten, kto si myslí, že je najmúdrejší a nechce k sebe pustiť šikovnejších.“ Pre Róberta bolo vždy prvoradé hľadať šikovnejších ľudí. Takí však stoja viac peňazí a vtedy je potrebné premýšľať ako ich správne motivovať a nastaviť tím. „Motivovaní sú ľudia, ktorí sú priamo okolo mňa. Tí nám potom nájdu ďalších kvalitných ľudí, pretože chcú, aby akcia dopadla čo najlepšie.“

Spoločnosť SHARKAM má za pätnásť rokov na trhu širokú databázu vhodných ľudí, na ktorých sa dá spoľahnúť. „Pri akciách, na ktoré potrebujeme dvesto ľudí, musíme tím starostlivo vyskladať. Pripravíme pre ľudí manuály, ktoré obsahujú všetky informácie - čo, kde, odkedy dokedy, spôsob servírovania, všetko od A po Z, aj kedy môžu ísť na toalety, či zapáliť si.“

Róbert nezvykne čítať knihy o podnikaní, vždy sa spoliehal na svoj zdravý rozum. Učil sa zo skúseností ľudí okolo seba a dnes už ťaží zo svojich. Mladým podnikateľom radí: „Ľudia sú rôzni. Niektorí sa na podnikanie hodia, niektorí nie. Niekomu vyslovene vyhovuje práve zamestnanie, istý príjem, poriadok v živote a pravidelný režim. Práve preto si musí každý poriadne zvážiť, či je to naozaj to, čo chce. Keď sa rozhodnete podnikať, treba mať na pamäti, že ľudia, ktorí išli hore rýchlo, väčšinou aj rýchlo padli, pretože veľké oči spôsobili nedodržiavanie princípov a pravidiel. Dôležitá je aj skromnosť a nebáť sa zobrať lopatu do ruky.“ Podľa Róberta je mimoriadne dôležité byť si vedomý cieľa a ísť si za ním. „Môj cieľ bol vždy jasný: byť najlepší."

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky