Ako začať podnikať

Máte skvelý nápad na vlastný biznis, každý večer zaspávate s myšlienkou na jeho rozbeh a dokonca sa vám o ňom už aj sníva? Skvelé! No na rozbeh podnikania toho potrebujete oveľa viac.

Ak chcete začať podnikať, asi ste už čítali množstvo motivačných článkov o tom, ako si podnikatelia urobili z vlastného koníčka biznis. Nuž, je to pravda len sčasti. Motivačné články totiž často hovoria o ľuďoch, ktorí podnikanie rozbehli prednedávnom, takže v podstate nevedia povedať nič o tom, či sa im naozaj bude dariť a či prežijú na trhu viac ako rok. Samozrejme, je dobré, ak človek začína podnikať v oblasti, ktorá ho baví a ktorú dobre pozná. Či už to bol predtým jeho koníček, alebo v danej oblasti pracoval ako zamestnanec. Pozná totiž sektor, v ktorom chce rozbehnúť biznis, vie sa orientovať, vie, čo funguje a čo naopak nie. Samé o sebe to však na úspech nestačí.

Ako podnikateľ musíte ísť ďalej, ako je komfortná zóna vášho hobby. Úspešní podnikatelia totiž nie sú tí, ktorí sú neustále šťastní, že robia to, čo ich baví. Naopak, pre úspech musíte vedieť zaťať zuby a pokračovať aj v situáciách, keď vás veci okolo biznisu vôbec nebavia.

Napríklad vtedy, keď dodávatelia meškajú s platením faktúr, keď narazíte na nepríjemných zákazníkov, potrebujete viac peňazí, ako ste predpokladali, alebo keď dostanete od úradov nezmyselnú pokutu. Väčšina ľudí, ktorí v biznise hľadajú monetizáciu svojho hobby, v týchto kritických chvíľach skončí. Neunesú existenčný tlak, ktorý človek pri podnikaní zažíva. Naopak, tí, ktorí vytrvali, sa dokážu cez nepríjemné obdobia preniesť ešte tvrdšou prácou alebo zásadnými rozhodnutiami. Dokážu prevziať zodpovednosť, stanoviť si cieľ a ísť za ním.

Nuž a potom je tu znalosť trhu, resp. znalosť toho, čo klienti naozaj chcú. Ak si z podnikania urobíte hobby, budete sa sústreďovať len na seba a dodávať produkty, ktoré sa páčia vám. Lenže to nestačí. Samozrejme, že ako majiteľ začínajúcej firmy potrebujete dodať na trh niečo, s čím sa viete stotožniť. Ale produkty v biznise nerobíte pre seba, robíte ich pre klientov. Ak nie sú spokojní zákazníci, neprídu peniaze. Ak neprídu peniaze, nie je biznis. A ste tam, kde ste začali – máte vlastné hobby, z ktorého ste ale nedokázali urobiť prosperujúcu firmu.

Preto jedna zo základných rád, ktoré skúsení podnikatelia opakujú, je – pozerajte sa na to, čo chce klient, resp. čo chce trh. A dodajte im to. Je to jednoduché. :) Ak nájdete skupinu ľudí, ktorí chcú niečo, čo vy viete vyrobiť, robíte to s vášňou a ešte nemáte ani veľkú konkurenciu – vyhrali ste. Ak si všetko dobre naplánujete, určite sa vám vaše podnikanie rozbehne.

Na Slovensku ľudia najčastejšie začínajú podnikať v gastre (kaviareň, fast food), stavebníctve, službách (taxi, pečenie) či nákladnej autodoprave. Najviac sa darí uspieť začínajúcim podnikateľom, ktorí si svoj nápad dokázali najskôr v malom úspešne otestovať, odladiť a až potom ho posunuli do seriózneho podnikania. Naopak najčastejšie zlyhávajú tí, čo majú už na začiatku veľké očakávania a minimálnu prax či skúsenosť v danej oblasti.

Pred tým, ako sa pustite do podnikania alebo vyčleníte peniaze na jeho rýchlejší rozbeh, nezabudnite sa na to dobre pripraviť. Vzorový biznis plán, ktorým vás Slovenská sporiteľňa usmerní nielen v tom, ako pripraviť štruktúru financovania, ale aj ako získať financie na rozbeh, si stiahnete na www.zacinamepodnikat.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako začať podnikať s nulou v peňaženke?

Aké možnosti podpory pre začínajúcich podnikateľov existujú? Získať rady, skúsenosti, ale aj peniaze na podnikanie je možné viacerými spôsobmi.

Ako začať podnikať od nuly? Radia podnikatelia a odborníci z praxe

Mať dobrý nápad na biznis nestačí. Ako získať peniaze, na čo myslieť a akým chybám sa v začiatkoch podnikania vyhnúť?

Propagácia firmy na internete: ako začať?

Prvá lekcia bezplatného vzdelávacieho programu SMB Academy od spoločnosti Google firmám približuje kroky, ako začať s propagáciou firmy na internete. Čo by ste mali vedieť?

Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky