Franchising na realitnom trhu

O aktuálnom stave a výzvach vo franchisingovom podnikaní na realitnom trhu sme hovorili s Richardom Churým, ktorý stál v roku 2006 pri zrode siete franchisingových realitných kancelárií RE/MAX Slovensko.

Pod jeho vedením sa RE/MAX stala s viac ako 230 realitnými maklérmi a realizovanými viac ako 20 000 transakciami najväčšou realitnou sieťou na Slovensku. V rokoch 2008 – 2013 vykonával funkciu prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie.

Aký je stav na realitnom trhu, dokedy môžeme očakávať nárast cien?

Na rezidenčnom realitnom trhu v tomto období vrcholí prevaha dopytu nad ponukou, čo je výsledkom dobre fungujúcej ekonomiky, rekordne nízkej nezamestnanosti a ľahkej dostupnosti hypotekárnych úverov. Zatiaľ nevidíme náznaky, že by sa situácia dramaticky menila, vnímame iba postupné sprísňovanie podmienok poskytovania úverov zo strany Národnej banky Slovenska. Napriek tomu už nevidíme priestor na výraznejšie zvyšovanie cien nehnuteľností. Dôvod je okrem postupného sprísňovania poskytovania úverov aj v tom, že pribúda ponuka nových bytov v rámci developerských projektov. V každom meste môže byť situácia špecifická a odlišná.

Aké sú moderné trendy v riadení realitných kancelárií a kde sa v porovnaní so svetom nachádza Slovensko?

RE/MAX úspešne funguje vi viac ako 100 krajinách sveta, čo nám dáva unikátnu možnosť sledovať najnovšie trendy v riadení realitných kancelárií, komunikovať s tými najlepšími a preberať od nich know-how.

Vo svete nie je výnimkou vidieť realitné kancelárie s desiatkami až stovkami realitných maklérov. Pred 12 rokmi, keď sme vstupovali na slovenský trh, sme takéto realitné kancelárie vídavali iba v USA alebo Kanade, dnes ich máme doslova za našimi hranicami a som si istý, že je otázkou času, keď sa začnú objavovať aj u nás. Vyžaduje to však kompletnú zmenu pohľadu na to, ako by mala realitná kancelária fungovať.

Tradičný model s majiteľom kancelárie, ktorý robí takmer všetko, je už prekonaný a neumožňuje firmám efektívne rásť. Je potrebné budovať funkčné interné systémy smerujúce k náboru maklérov, ich efektívnemu onboardingu a neustálemu skvalitňovaniu služieb pre maklérov. Tento proces je pomerne drahý, preto musí byť realitka dostatočne finančne silná (veľká).

Vidíme však aj to, že v zahraničí prichádza k spájaniu síl realitných kancelárií bez toho, aby strácali svoju nezávislosť a právnu subjektivitu. Prepojenie týchto subjektov je však pomerne úzke, voľné združenia v podobe únií a asociácií vzhľadom na veľmi voľné alebo prakticky neexistujúce vzťahy medzi jednotlivými členmi tomuto účelu neslúžia.

Ako môže pomôcť nadnárodná franšíza v budovaní modernej realitnej kancelárie?

Franšíza je jedna z foriem „spájania“ nezávislých kancelárií a ako taká dokáže jednotlivým členom siete poskytovať podporné systémy, ktoré by si vzhľadom na svoju veľkosť nemohli dovoliť. Áno, franšíza niečo stojí, hodnota systémov, ktoré franchisant získava, je však mnohonásobne vyššia.

Naviac RE/MAX je medzinárodná franšíza, čo je v porovnaní so slovenskými konceptami o jednu výhodu naviac. Franchisantom dokážeme poskytnúť nástroje, ktoré sú z pohľadu veľkosti slovenského trhu pre miestne subjekty finančne nedostupné. Príkladom môžu byť napríklad najžiadanejší zahraniční realitní mentori.

Ak si otvorí podnikateľ realitnú franšízu, nestráca tým slobodu a nezávislosť? Neprichádza o možnosť budovať „vlastný biznis“?

Nie každá realitná franšíza funguje rovnako, preto môžem hovoriť iba za spoločnosť RE/MAX. Je samozrejmé, že pod jednou značkou môžu pracovať iba ľudia schopní rešpektovať spoločné pravidlá a aj seba navzájom. Jedným dychom však dopĺňam aj to, že jednou zo základných hodnôt našej spoločnosti je sloboda. Realitná kancelária RE/MAX je stále vaša firma, ktorá nesie pečať vašej osobnosti. Zmyslom podnikania je budovať firmu, ktorá má hodnotu aj pre budúce generácie. Pravdepodobnosť, že sa to podarí, je s podporou najlepšej realitnej franšízy na svete niekoľkonásobne väčšia.

Nie je realitná franšíza „drahou“ alternatívou realitnej kancelárie?

Zakúpiť licenciu je investícia, avšak okamžite pri štarte má franchisant k dispozícii kompletný balík v podobe marketingu, IT, vzdelávania, referenčných obchodov a predajných nástrojov. Popritom samozrejme neustálu podporu zo strany centrály a skúsených kolegov, ktorí už realitnú kanceláriu prevádzkujú. Budovanie spoločnosti na zelenej lúke môže vyjsť omnoho drahšie nehovoriac o časovej investícii. Neustále hľadáme schopných podnikateľov, ktorý dokážu naše nástroje využiť v maximálne možnej miere a poraziť miestnu konkurenciu.

Článok pokračuje pod reklamou

V čom je rozdiel medzi podnikaním v rámci franchisingovej siete v porovnaní s otvorením realitnej kancelárie na zelenej lúke?

Je obrovský rozdiel v tom, či naskočím do rozbehnutého vlaku alebo vymýšľam vymyslené. RE/MAX je na Slovensku dlhodobo etablovaná spoločnosť s rozvinutým a odskúšaným systémom a procesmi. Výsledkom našej dlhodobej práce je zisk ocenenia Najdôveryhodnejšia značka 2017 medzi realitnými kanceláriami. Rovnako sme 4x za sebou získali ocenenie Superbrands. To všetko je možné mať hneď pri začiatku podnikania.

Na Slovensku pôsobia aj rôzne realitné združenia a asociácie. Nie je to alternatíva franchisingovej siete?

Asociácie sú profesijné organizácie, ktoré majú vo svete realitných kancelárií vo viacerých ohľadoch svoje nezastupiteľné miesto. Napríklad pri vyjednávaní o legislatívnych podmienkach práce realitných kancelárií so štátnymi orgánmi, vzájomnej komunikácii a podobne. Aj RE/MAX je hrdým členom Národnej asociácie realitných kancelárií (NARKS). Oproti tomu je franchisingová sieť je biznis model, ktorého primárnym záujmom je priama podpora a budovanie biznisu jednotlivých kancelárií. Naše pôsobenie vnímame ako biznis, ktorý bude úspešný iba vtedy, ak budú úspešní naši franchisingoví partneri.

Ako hodnotíte súčasný stav rozvoja franchisingu na Slovensku a pôsobenie Slovenskej franchisingovej asociácie pri rozvoji franchisingového podnikania?

Franchising je jednou z najrýchlejšie rozvíjajúcich sa foriem podnikania. Má to svoju logiku, tlak na konkurencieschopnosť sa neustále zväčšuje vo všetkých odvetviach. Preto som presvedčený, že rozvoj a vnímanie franchisingu má na Slovensku ešte stále veľké rezervy. Na jednej strane je potrebná neustála osveta, kde má SFA svoje nezastupiteľné miesto. Osveta je však zbytočná, pokiaľ u nás nebude viac domácich alebo zahraničných franchisingových konceptov schopných vybudovať úspešné a viditeľné siete. V tom vidím zodpovednosť všetkých nás, ktorí sme sa rozhodli budovať franchisingové spoločnosti. Nič nepritiahne záujem verejnosti viac ako úspech našich partnerov podnikajúcich v oblasti franchisingu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky