Ako vďaka franchisingu vybudovať svetovú firmu?

Máte zabehnutú firmu, jasne definované procesy, silnú značku na trhu a nadčasový podnikateľský koncept? Chceli by ste rásť v iných lokalitách? Podnikateľmi málo zvažovanou, no často najlepšou možnosťou je franchising. Vďaka tomuto podnikateľskému modelu si dnes môžete dať napríklad svoje obľúbené sendviče (Subway), zakúpiť kozmetiku (Yves Rocher) či dokonca zavolať (operátor O2) na Slovensku aj v zahraničí.

Čo je vlastne franchising?

Franchising sa najčastejšie zjednodušene definuje ako osobitný marketingový odbytový systém a metóda podnikania. Veľmi trefné je tiež označenie podnikanie na kľúč. Poskytovateľ konceptu (nazýva sa franchisor) prenajíma svoju značku a know-how prijímateľovi franšízy (nazývame ho franchisant). Franchisor aj franchisant podnikajú pod vlastným menom, na vlastný účet a vlastné riziko, pričom franchisant pri svojom podnikaní používa značku a know-how poskytovateľa franšízy.

V čom je základná výhoda franchisingu?

Základnou prednosťou franchisingu oproti expandovaniu iným spôsobom je spojenie silných stránok dvoch podnikateľov. Franchisor s overeným podnikateľským konceptom a silnou značkou na trhu nestráca čas, peniaze a energiu na zakladanie a manažovanie nových pobočiek a sústreďuje sa hlavne na odovzdávanie svojich znalostí a skúseností inému motivovanému podnikateľovi. Sprievodným benefitom je šírenie vlastnej značky do iných miest, či lokalít. Napríklad Boutique Gurmán, pôvodný český koncept s prémiovými syrmi, vínami a delikatesami, dokázal za posledné štyri roky vyrásť na vyše 30 pobočiek po celej Českej republike.

Aké výhody získava na strane druhej franchisant? Ten nemusí strácať týždne až mesiace komplikovaným prieskumom trhu, dokáže sa vyhnúť množstvu chýb spojených s rozbehom podnikania, rovnako nemusí viesť zložité vyjednávania s obchodnými partnermi alebo dodávateľmi. S týmto všetkým mu vie pomôcť franchisor.

Hľadáme ideálneho franchisanta

„Ideálny franchisant neexistuje!“ tvrdí Matej Varga, area director siete Subway pre Slovensko a Chorvátsko. „Existuje ale niekoľko charakteristík, ako by som sa ho aj napriek tomu snažil nájsť. Je síce pravdou, že franchisant by mal franchisora pri vedení prevádzky počúvať a podľa pokynov aj konať. Na strane druhej nie je vhodné, aby pokyny franchisora bez rozmyslu a slepo nasledoval,“ dodáva.

Hľadanie správneho partnera síce niekedy pripomína pátranie po ihle v kope sena, existuje ale niekoľko zásad, ktorých by ste sa mali držať. V prvom rade by mal byť franchisant zapálený pre svoje budúce podnikanie. Podľa Michala Poláka zo siete prevádzok slovenskej prémiovej kávy Štrbské presso je potrebné, aby sa franchisant osobne zapájal do fungovania podniku. „Svojmu podnikaniu by sa mal franchisant aktívne venovať a rozhodne ho nebrať ako formu investície. Ak sa neplánuje v prevádzke ukázať aspoň raz denne, dlhodobo to fungovať určite nemôže,“ hovorí.

Dôležité je tiež vedieť, ako plánuje franchizant pokryť svoje náklady. Okrem už spomenutých licenčných poplatkov si musí franchizant zaobstarať obchodný priestor, najať správnych zamestnancov a vynaložiť ďalšie potrebné náklady na fungovania svojej pobočky. „Franchizant by mal aspoň 40% z celkovej investície financovať z vlastného vrecka. V opačnom prípade hrozí, že v prvých mesiacoch, keď je rozbeh prevádzky väčšinou pomalší, znervóznie a bude sa snažiť predávať produkty za každú cenu,“ doplnil J. Lošťák, franchisigový poradca a moderátor jedného z odborných blokov na Medzinárodnej výstave pre podnikanie a franchising, ktorá sa konala 10. novembra v Národnom podnikateľskom centre v Bratislave.

Veľmi dôležité sú tiež organizačné a manažérske schopnosti franchisanta, keďže vedenie vlastnej pobočky zahŕňa schopnosť riadiť ľudí a správne ich motivovať.

Existuje tiež jedna charakteristika podnikateľa, ktorého za franchisanta určite neberte. Ak má záujemca za sebou niekoľko vlastných projektov, je kreatívny a nie je ochotný úplne akceptovať vytvorený koncept ako celok, poďakujte mu za jeho čas a schôdzku radšej rýchlo ukončite. Inak sa vám môže stať to čo J. Šétaffymu zo slovenskej siete pizzerií Pizza Mizza ,,Raz sme mali franšízu, ktorú viedol veľmi šikovný chlapec. Cítili sme, že niečo nie je v poriadku. Nakoniec opustil našu sieť, na prevádzke si jednoducho zmenil logo a dizajn a dnes tam ponúka pizze a iné produkty pod vlastnou značkou,“ varuje pán Šetáffy aj ostatných podnikateľov. 

Tri, dva, jedna - štart!

Vyhliadli ste si niekoľkých nádejných franchisantov, ktorým sa páči váš koncept a čaká vás s nimi obchodné rokovanie. Na čo sa vás budú pravdepodobne pýtať? Určite ich bude zaujímať, ako dlho a s akými výsledkami podnikáte vo svojom odvetví. Overia si, či ste vlastníkom alebo právoplatným užívateľom obchodného mena, ochrannej známky alebo iného zvláštneho označenia reťazca. Bežne sa od franchisora tiež vyžaduje úvodné zaškolenie a následná obchodná alebo technická pomoc počas celej doby platnosti zmluvy. Keď pôjdete viac do hĺbky, pripravte sa na podrobné otázky týkajúce sa fungovania a vybavenia prevádzky, vstupných nákladov, technického zabezpečenia či zásobovania. Keďže sa za poskytnutie podnikateľského know-how v drvivej väčšine prípadov platí licenčný poplatok (vo forme jednorazového vstupného poplatku a pravidelných mesačných poplatkov definovaných zvyčajne percentom zo zisku či z tržieb), partner bude chcieť vedieť, za aký čas sa mu vráti prvotná investícia a aká je priemerná ziskovosť prevádzky.

Ako odkomunikovať výhody zapojenia sa do franchisingovej siete?

Z niekoľkých záujemcov ste zúžili svoj okruh na zopár ľudí a chcete ich získať na svoju stranu. Ako ich presvedčiť? Veľmi dobre bude pôsobiť, ak im na konkrétnych príkladoch vysvetlíte, koľko času a  peňazí vďaka spolupráci s vami ušetria. Vďaka čomu sa môžu sústrediť výlučne na obchodné vedenie svojej prevádzky. Neodpadnú im len už spomenuté starosti s vyjednávaním s obchodnými partnermi, prieskumom trhu či skúmaniu legislatívnych noviniek. S rastúcim počtom zapojených prevádzok do franchisingovej siete sa bude zlepšovať vaša pozícia voči dodávateľom a svojim prevádzkam budete vedieť ponúknuť nákupné ceny, na ktoré by inak nedosiahli. Ušetria tiež na preprave tovaru, keďže sa doprava rozdelí medzi viacero odberateľov.

Obrovskou výhodou pri vyjednávaní s potenciálnym franchisantom je, že mu viete ponúknuť unikátny produkt, ktorý si inde nezoženie. „V kaviarňach nájdete určite veľa rôznych káv rôznej kvality, dovolím si tvrdiť, že Štrbské presso z nich vyčnieva,“ hovorí M. Pollák a dodáva: „Ponúkame unikátnu zmes rovnomerne opražených kávových zŕn s blahodárnymi účinkami na organizmus.“

Článok pokračuje pod reklamou

Franchisant sa ďalej vie vyhnúť množstvu chýb, ktoré ste už spravili vy a vopred ho na ne upozorníte. „Prešli sme si obdobiami rýchleho rastu aj poklesu, skúšali sme rôzny sortiment, ladili sme procesy. Až po 5 rokoch od založenia sme dokázali vychytať všetky muchy v našom koncepte a ponúknuť ho ďalej,“ potvrdzuje ďalší panelista na Medzinárodnej výstave pre podnikanie a franchising v Bratislave, Martin Svačinka, zakladateľ spoločnosti Boutique Gurmán

Keď k tomu všetkému pridáte ešte rýchlu dobu návratnosti investície (štandardne sa pohybuje okolo 4 – 5 rokov, no niektoré koncepty splatia počiatočnú investíciu do 1 – 2 rokov), pripravte si na podpis zmluvy. 

Aké sú kritické faktory rozvoja vašej franchisingovej siete?

Tak ako v každej spoločnosti, každý krok, ktorý podstúpite pri budovaní vlastnej siete, prináša svoje úskalia. Na začiatku budete bojovať s prevádzkovou príručkou – manuálom, obsahujúcim všetky potrebné informácie a know-how určeným pre franchisanta. Budete si musieť správne nastaviť všetky zmluvy, tak, aby ste neriskovali, že sa vaše know-how nedostane do rúk nepovolanej osoby.

Váš úspešný koncept sa budú snažiť kopírovať konkurenti nielen doma ale aj v zahraničí. V tomto prípade vám pomôžu iba inovácie. „Naši zákazníci k nám chodia nielen kvôli káve, ale tiež kvôli zážitku, ktorý tak môžu získať,“ odhaľuje svoj recept na prežitie na trhu M. Pollák.

Samozrejme, môžete spraviť všetko správne a zastihne vás nepredvídateľná udalosť, akou bol napríklad príchod krízy v roku 2008. „Naše tržby klesali o desiatky percent až sa dostali na nulu. Rovnako na tom boli naši franchisanti po celom Slovensku. Mohli sme to zabaliť, ale radšej sme sa rozhodli podporiť našu sieť. Stálo nás to veľa peňazí aj úsilia, na konci sme na tom získali – trh sa prečistil a my sme mohli ďalej nerušene rásť,“ približuje krízové roky Marián Paták, majiteľ siete realitných kancelárií Directreal.

Nech zažijete čokoľvek a podarí sa vám tieto problémy prekonať, zistíte, že sú to práve problémy, ktoré vás posúvajú ďalej a v budúcnosti sa už týmto chybám dokážete vyhnúť. 

Začnite budovať svoju sieť ešte dnes!

Ak vás tento článok zaujal, no bojíte sa, či je na Slovensku dostatok priestoru, poradíme vám, aby ste sa rozhodli čo možno najrýchlejšie a pustili sa do práce. Na Slovensku v roku 2015 pôsobilo 105 domácich a zahraničných franchisingových konceptov, koncom roku 2016 ich číslo stúpne na približne 140. Pritom Portugalsko, ktoré sme už v HDP na hlavu predbehli, má vyše 650 franchisingových konceptov. Dánsko s porovnateľným počtom obyvateľov ako Slovensko zas 420.

Nikdy však nezabudnite na to, že dôležitým predpokladom pre naštartovanie spolupráce je vzájomná dôvera a dodržiavanie obchodnej etiky.

Tip na záver: Zvažujete podnikanie formou franchisingu? Nazrite s nami do sveta podnikania so značkami ako Pizza Mizza, Subway, RE/MAX, KINEKUS, Yves Rocher a mnohými ďalšími v publikácii 19 príbehov podnikania formou franchisingu, alebo Ako podnikať so známou značkou na Slovensku.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky