Franchising je hlavne o motivácii a výbere správnych ľudí, ktorí budú reprezentovať Vašu značku

Franchising ako osvedčená metóda podnikania pod zavedenou značkou je stále atraktívnejšou aj na slovenskom trhu. Vybudovať úspešnú sieť značkových kancelárií však vôbec nie je jednoduché a vyžaduje si určité schopnosti a množstvo tvrdej práce. O podnikaní a franchisingu sme sa pozhovárali s tvorcom a spolumajiteľom jednej z najúspešnejších realitných sietí na Slovensku, Mariánom Patákom zo spoločnosti Direct Real.

V podnikateľskej sfére sa pohybujete už veľmi dlho, ako ste sa k podnikaniu dostali?

Už od detstva som bol veľmi aktívny, rád som tvoril. Vždy som sa snažil ísť inou cestou ako moji kamaráti a spolužiaci. Mojim tajným prianím vždy bolo mať vlastnú firmu. V období pred rokom 1989 to však bolo veľmi ťažké, preto sa mi možnosť splniť si svoj sen naskytla až po revolúcii. Keďže mám vzdelanie technického charakteru, začali sme s kamarátom s distribúciou satelitnej a inej audiovizuálnej techniky. Bola to moja prvá firma, kde sme začali a kde som si zarobil pár korún. Keď začínate podnikať, musíte tomu podriadiť všetko. Prvé kroky v biznise nám pomohli naučiť sa, o čom podnikanie vlastne je. Nestačí mať firmu a čakať, že ostatné k vám príde samé. Vyžaduje si to tvrdú disciplínu, veľa energie a času. Inak je šanca uspieť minimálna. Je potrebné neustále sledovať trendy a čo sa deje okolo vás. Naučiť sa myslieť o dva kroky dopredu ako vaša konkurencia. Ak prídu chyby, musíte sa z nich poučiť a ísť ďalej. Ani u nás sa to bez chýb nezaobišlo. Na Slovensku sme zastupovali jednu japonskú značku, ktorá predávala autorádia. Skončilo to však tak, ako veľa podnikateľov na Slovensku. Zobrali sme si ďalších spoločníkov, prišli nezhody a po siedmych rokoch tvrdej driny som z firmy odišiel s prázdnymi rukami. Toto boli začiatky so všetkým, čo k tomu patrí. Bol to klasický podnikateľský pád.

Napriek tomu Vás to neodradilo

Som ten typ človeka, ktorý verí, že sa dá všetko zvládnuť. Pád vlastnej firmy mi pomohol zhodnotiť svoje chybné kroky a poučiť sa z nich. Hoci chvíľu som hľadal, čo budem robiť. Na istý čas som sa zamestnal v jednej spoločnosti ako obchodný zástupca. Aj keď som sa za krátko vypracoval na slušnú pozíciu, po mesiaci som z nej odišiel. Vo firme som totiž narazil na pre mňa neprekonateľnú prekážku - to, že nemôžem niečo zmeniť. Vo firme boli nastavené určité parametre, ktoré som nevedel akceptovať. Rád veci ovplyvňujem, potrebujem ich nejakým spôsobom riadiť a tvoriť, aby boli podľa mojich predstáv. V tejto oblasti nemám rád kompromisy, radšej nebudem niečo robiť vôbec, ak to nemám robiť poriadne. Takže som sa rozhodol a dal výpoveď. V tom čase som mal zrovna manželku doma na materskej, nebolo to vôbec jednoduché zostať bez príijmu, bez istoty. No napriek tomu ma manželka veľmi podporovala a dodala mi motiváciu a energiu na ďalšie projekty.

Čo bolo ďalej? Vrátili ste sa naspäť k podnikaniu?

Po tejto skúsenosti som sa musel rýchlo rozhodnúť, za žiadnu cenu som to nechcel vzdať. Začal som si teda tvoriť biznis plán zameraný na služby. Predtým som robil v oblasti predaja tovaru, teraz som chcel vyskúšať niečo úplne iné. Založili sme kuriérsku službu Remax Courier Service. Predpokladal som, že práve tento podnikateľský zámer bude mať v blízkej budúcnosti rastúci trend. Zaujímavým paradoxom je, že názov firmy nemal nič spoločné so súčasnou sieťou realitných kancelárií. Vznikol z kamarátovej prezývky „Rengén“ a môjho mena – často ma familiárne volali Maroš alebo Max. Vtedy mi ani nenapadlo, že aj ja raz budem robiť v realitách. Tu sa začala odvíjať moja ďalšia podnikateľská éra. Najskôr sme robili všetko sami, potom s jedným kuriérom a postupne sme tím rozširovali. Firmu sme vybudovali z ničoho, až na 250 ľudí v rámci celého Slovenska. Inšpirovali sme sa spoločnosťami ako TNT alebo UPS. Postupne sme sa rozvíjali, vytvárali sieť pobočiek po Slovensku a začali sme rásť. Prichádzali lepší klienti, za 5-6 rokov sme sa dostali do situácie, že si nás všimli veľké nadnárodné spoločnosti. Bolo to pre mňa veľmi prínosné obdobie, no zároveň veľmi náročné a stresujúce. Nútilo nás to však posúvať sa neustále ďalej. Nakoniec však práve limity, ktoré sme v rámci našej krajiny dosiahli, zapríčinili, že sme nemali kam ďalej rásť. Patrili sme k popredným kuriérskym firmám. Písal sa rok 1999 a svet sa začal globalizovať. Na to, aby sme lokálny úspech pretavili na globálny, bolo potrebné dostať sa na zahraničný trh. Na spoluprácu sme preto oslovili nadnárodnú kuriérsku spoločnosť Fedex, ktorá u nás má svoje zastúpenie. Mala veľmi dobrú reputáciu a zahraničné zastúpenie. Kooperovali sme na rôznych projektoch a spolupráca nakoniec vyústila do toho, že nás zastúpenie Fedexu kúpilo. Dlho sme rozmýšľali, či na takúto transakciu pristúpime. Ja som mal tesne pred štyridsiatkou a opäť mi niečo napovedalo, že v tomto smere nie už možnosť posúvať sa ďalej. Okrem toho práca v tejto brandži je neuveriteľne stresujúca. Vždy trpíte, aké bude počasie, či príde kuriér na čas, či sú klienti spokojní. Boli to dosť dôležité indikátory, ktoré nás presvedčili firmu predať.

Málokto dosiahne takýto úspech, nemrzelo Vás to vzdať sa ho?

Dostali sme sa do fázy, kedy sme museli riešiť veľmi veľké investície. Rast biznisu, viac zákaziek, a teda aj zásielok, si vyžadovali väčšie autá, priestory či systémy. Povedal som si, že ďalšia takáto investícia by ma začala obmedzovať. Veľmi rád tvorím a v tomto prípade by som musel okrem iného riešiť personálne problémy, čo si vyžaduje nielen peniaze, ale aj veľmi veľa energie. Ja však radšej riešim biznis ako problematiku zamestnávania zamestnancov. No a v konečnom dôsledku sme od Fedexu dostali veľmi výhodnú ponuku, ktorá sa neodmieta.

Ďalšie podnikanie smerovalo do oblasti realít. Prečo práve reality?

K realitám ma doviedla náhoda. Po úspešnej akvizícii firmy som riešil kúpu nehnuteľnosti. Prišiel som do styku s realitnými maklérmi a začal zisťovať, ako to na slovenskom trhu vôbec funguje. Skonštatoval som, že keď títo makléri takto zle fungujú, tak je tu veľký potenciál pre zmenu. Bol to moment, kedy som si povedal, že to je pre mňa príležitosť začať to robiť inak.

Bol franchising pre Vás logickým vyústením úspešného biznisu alebo ste vopred vedeli, že budete rozvíjať svoje podnikanie touto formou?

To, že vôbec robím franchise nie je tým, že by som si to vybral. Ono to tak nejako prirodzene vyplynulo. V Remax Courier Service sme budovali sieť našich kancelárií a kuriérov. A práve tam vznikla spolupráca formou partnerských stredísk, ktorá bola veľmi podobná franchisingu. Keď sme po čase robili analýzu, zistili sme, že partnerské strediská boli lepšie o 50 %. To znamenalo, že dokázali o polovicu efektívnejšie fungovať ako stredisko, kde boli naši priami zamestnanci. Túto firmu sme neskôr predali spoločnosti Fedex, no toto bol pre mňa signál, že moje ďalšie podnikanie bude formou franchisingu. Pretože to je presne ten moment, kedy si poviete, že dokážete byť efektívni, lebo tí ľudia si sami hľadajú rezervy. Keď máte zamestnancov, oni si nehľadajú rezervy, majú inú motiváciu a rozhodovanie. Pre nich nie je prioritou, aby šetrili náklady. Franchisanti však fungujú úplne inak. Ja som vôbec predtým nevedel, že budem robiť v realitách. Vedel som však, že budem podnikať formou franchisingu.

Budovať vlastnú značku je však pomerne náročné. Nezvažovali ste, že by ste skúsili franchisingovú licenciu kúpiť?

Na začiatku som samozrejme tiež zvažoval, že by som si kúpil licenciu zo zahraničia, svojim spôsobom konkurenciu Remaxu, avšak keď som neskôr zistil, čo by som z pozície master franchisora musel urobiť a koľko by ma to stálo peňazí a tiež, že by som musel systém prerábať na podmienky slovenského trhu, tak som vyhodnotil, že bude výhodnejšie, ak si postavím vlastnú značku. Hoci je to náročnejšie, vieme byť flexibilní a vieme sa odlíšiť, čo je pre fungovanie v našich podmienkach zásadné. Okrem toho som veľmi systémový človek, rád niečo budujem, rozvíjam siete. Toto bola pre mňa veľká príležitosť.

Je dôležité pri rozvíjaní vlastnej siete zvažovať, komu licenciu predáte a komu nie?

Všetko začína a končí správnym výberom ľudí. Sú koncepty, ktoré sú veľmi úspešné vo svete a na Slovensku sa nedokážu presadiť, prípadne zbankrotovali. Existujú však aj koncepty, ktoré sú na Slovensku úspešné a v zahraničí menej. Ak sa spojí podnikavý človek s kvalitným konceptom, väčšinou toto spojenie funguje a generuje poskytovanie kvalitných služieb pre klientov.

Existuje nejaký ideálny kandidát na franchisingovú licenciu?

Najlepší franchisanti sú práve tí, ktorí sú jednoduchší. Ak je niekto veľmi silný podnikateľ a má silnú ambíciu niečo budovať, vo franchize s tým býva neskôr problém, pretože sa snaží neustále niečo prerábať namiesto toho, aby prijal biznis taký, aký je.

Sú vaši franchisanti spokojní? Splnila spolupráca s vami ich predstavy, ktoré mali pri vstupe do tejto formy podnikania?

My máme licenciu na 4 roky a tým, že fungujeme už 7 rokov, prvé licencie sme obnovali minulý rok a teraz obnovujeme ďalšie. Veľmi silným signálom pre nás preto je, či si franchisant príde licenciu obnoviť. Ak by bol franchisant nespokojný, tak v spolupráci nebude pokračovať. My však máme 90 %-nú obnoviteľnosť licencií po 4 rokoch, čo je veľmi dobré a znamená to, že franchisanti vidia pridanú hodnotu v podnikaní pod našou značkou.

Je pre franchisora náročné budovať svoju vlastnú sieť a systém? S akými problémami sa musí popasovať?

Najväčší problém vo franchisingu nie je produkt ako taký. Problémom je vytvoriť okolo seba ľudí, ktorí tomu produktu alebo službe uveria, prijmú ju za svoju a dokážu ju ďalej šíriť. Ak toto dokážete, potom ďalšie napredovanie firmy ide oveľa rýchlejšie, pretože nerozmýšľate nad koncepciou sám, ale spolu s ďalšími ľuďmi zapojenými v systéme.

Prečo si myslíte, že je franchising dobrou formou podnikania?

Franchising zabezpečuje štandardy klientom, možnosť domáhať sa svojich práv a v zásade skvalitňuje trh vnútornými nástrojmi na kontrolu dodržiavania služieb. Sieti záleží na kvalite, vyčleňuje prostriedky na spätnú väzbu, zabezpečuje školiace procesy a podobne. V zmysle svetových štatistík franšizových konceptov do 5 rokov zbankrotuje len 20% prevádzok a 80% je úspešných. Pri podnikaní bez licencie je tento pomer opačný.

Článok pokračuje pod reklamou

Čo sa vám podarilo doteraz dosiahnuť a aké sú ďalšie plány?

Dosiahli sme to, že sme postavili funkčnú firmu. Najlepšie to je vidieť v regiónoch. Správnou analýzou a prieskumom sa dokážeme dostať na úroveň firmy, ktorá tam funguje 15 rokov. To nám pomáha posúvať biznis veľmi rýchlo. Vybudovali sme sieť, ktorá funguje v rámci celého Slovenska. Kríza nám síce zabrzdila ďalšiu expanziu, no z dlhodobého hľadiska by sme chceli fungovať tak, že budeme mať kancelárie v každom okresnom meste.

Máte nejaké ambície aj v zahraničí?

Vyšegrádska štvorka. To je moja ambícia do dôchodku. Uvidíme, či sa mi to podarí. Zatiaľ sme však ešte nepokryli slovenský trh tak, aby sme sa za každú cenu snažili expandovať aj do zahraničia.

Čo považujete vo franchisingu z pohľadu franchisora za mimoriadne dôležité?

Snažíme sa, aby sme vytvárali rešpekt k našej značke a komunitu, ktorá si bude pomáhať. Aby ľudia v rámci siete našu značku prijali za svoju, to je strašne dôležité a veľmi dlho to trvá. To sa nedá kúpiť vo forme licencie, to musí vyplynúť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky