5 dôvodov, prečo by mal každý podnikateľ poznať pojem user onboarding

5 dôvodov, prečo by mal každý podnikateľ poznať pojem user onboarding
Peter Šimún

Zakladateľ onboardingovej platfomy YesElf, ktorá je držiteľom certifikátu kvality Seal of Excellence Európskej komisie z programu Horizont 2020 a finalista Startup Awards 2018.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Vedeli ste, že až 75 % registrovaných používateľov opustí aplikáciu či web do jedného týždňa? Na konci tretieho mesiaca zostávajú online službe verní len štyria zo 100. Aj to je dôvod, prečo sa oplatí zoznámiť s pojmom user onboarding.

Čo user onboarding znamená?

Pojem môžeme konkrétnejšie definovať ako prvotný zážitok používateľov s vaším produktom alebo službou. Správny user onboarding spočíva v zrozumiteľnom vysvetľovaní a sprevádzaní používateľa na webe (napríklad formou textových bublín).

Ten sa vďaka takémuto prístupu dozvie o vašom produkte viac a v najlepšom prípade oň prejaví záujem.

User onboarding je teda pomyselná cesta, ktorú softvér absolvuje spoločne s používateľom počas celej doby, keď sa nachádza na webe alebo v aplikácii.

Ako jednoduchý príklad uvádzame krok, keď sa užívateľ rozhodne nakúpiť. Správne nastavený user onboarding sprevádza zákazníka od košíka cez doručenie a platbu až po potvrdenie objednávky.

A ak sa mu skúsenosť s vaším user onboardingom osvedčí, prináša to podnikaniu ďalšie benefity. Z nich vyberáme týchto päť.

1. User onboarding zvyšujete záujem o produkt

Ukážka user onboardingu aplikácie Zappos, ktorý používateľa upozorní na zaujímavý tovar, čím ho dostane späť do aplikácie.
Ukážka user onboardingu aplikácie Zappos, ktorý používateľa upozorní na zaujímavý tovar, čím ho dostane späť do aplikácie.

Noví používatelia sa pre kúpu na webe rozhodujú v priebehu prvých minút, a preto je dôležité ich v tomto čase neodradiť.

Tým, že ich správne navediete tam, kam chcú, zvyšujete ich záujem a tiež pravdepodobnosť, že dôjde ku konverzii. A práve k tomu vám poslúži user onboarding.

Správne navrhnutý user onboarding prispieva k tomu, že užívateľ na vašej stránke zotrvá a nakúpi. V ideálnom prípade bude nakupovanie natoľko pozitívne, že sa zákazník opäť vráti.

 2. User onboarding vylepšuje zákaznícku skúsenosť

O tom, či zákazník opätovne nakúpi, nepochybne rozhoduje aj celkový dojem z vašej stránky či aplikácie. Skúsenosť zákazníkov však neovplyvňuje len to, že sa dostanú tam, kam chcú, ale tiež to, za aký čas sa tam dostanú.

To znamená, že všetky potrebné informácie musia mať rýchlo a prehľadne.

Napokon, rýchlosť je pre zákazníkov jedným z najrozhodujúcejších faktorov. Svedčí o tom prieskum organizácie LivePerson, podľa ktorého až 82 % spotrebiteľov očakáva rýchle vybavenie.

Ak ich budete dynamicky a zároveň prehľadne sprevádzať, zvýšite tým pravdepodobnosť, že neprejdú k vašej konkurencii.

Užitočnými sú aj zistenia, že spotrebiteľom chýba viac informácií o doručení, doprave a platbe. Preto využite user onboarding, aby ste ich k týmto a ďalším informáciám priviedli čo najrýchlejšie.

User onboarding na stránke cestovnej kancelárie, ktorý urýchľuje vyhľadávanie dovolenky.
User onboarding na stránke cestovnej kancelárie, ktorý urýchľuje vyhľadávanie dovolenky.



Článok pokračuje pod reklamou

3. User onboarding pomáha vzdelávať užívateľov

V čase, keď sa používateľ pohybuje na webstránke, hľadá nejaké informácie. – Pri nakupovaní je to cena, podrobnosti o platbe či doručení. Zavádzaním user onboardingu docielite, že používateľ sa naučí pracovať s webom, a teda sa aj vzdeláva.

Sprievodným javom takejto formy vzdelávania je, že používateľ sa s webom, aplikáciou či programom zžíva. A napokon aj to, že sa v online priestore udomácni a získa relevantné informácie, zvyšuje šancu na vykonanie nákupu.

User onboarding pri zakladaní dôchodkového sporenia, ktorý používateľov sprevádza pri vypĺňaní formulára a zároveň ich aj vzdeláva.
User onboarding pri zakladaní dôchodkového sporenia, ktorý používateľov sprevádza pri vypĺňaní formulára a zároveň ich aj vzdeláva.

4. Vďaka user onboardingu šetríte na zákazníckej podpore

Dôležitou súčasťou férového podnikania je zákaznícka podpora. Jej účelom je poskytovať doplňujúce informácie, ktoré užívateľ nenašiel na webe. Nástrojmi zákazníckej podpory sú informačné linky či e-mailové formuláre.

Samozrejme, zavádzanie zákazníckej podpory niečo stojí. Ušetriť v tejto oblasti však môžete tak, že popracujete na user onboaridngu. Ak používateľov správne prevediete webom a o všetkom dôležitom ich včas oboznámite, nebudú potrebovať ďalšie informácie.

O úplnom odstránení zákazníckej podpory však nehovoríme. Práve naopak. Fakt, že zákazníci sa často pýtajú rovnaké otázky, vám pomôže pri jej zefektívnení.

Napríklad tým, že v čase komplikácií navediete používateľa k často kladeným otázkam alebo mu umožníte komunikáciu s chatbotom, ktorý je taktiež jedným z nástrojov user onboardingu.

5. Dáta z user onboardingu pomáhajú vylepšovať zákaznícky zážitok

Predstavme si situáciu, že váš web navštívil zákazník, no ku konverzii nedošlo. Aj z tejto neúspešnej aktivity sa dá niečo vyťažiť. Využívaním nástrojov user onboardingu viete zistiť niektoré údaje, ktoré vám pomôžu pri vylepšovaní zákazníckeho zážitku.

Sú to napríklad informácie o tom, v ktorom kroku sa používateľ zdržal najviac a v ktorom, naopak, prehliadanie prerušil.

Ukážkovým príkladom user onboardingu je aj navigovanie k registrácii. Vďaka tomu, že sa klienti k tomuto kroku dopracujú, môžete sledovať ich počet či to, ako často sa prihlasujú.

Tieto a mnohé iné údaje zužitkujete pri vylepšeniach platformy a budovaní vzťahu so zákazníkmi.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Peter Šimún title_company
Peter Šimún

Zakladateľ onboardingovej platfomy YesElf, ktorá je držiteľom certifikátu kvality Seal of Excellence Európskej komisie z programu Horizont 2020 a finalista Startup Awards 2018.


Expert na e-shopy Ivan Cingel: Jednokrokový nákupný proces je najefektívnejšie riešenie

Počet ľudí, ktorí nakupujú online, sa každým rokom zvyšuje. Rastie preto aj dopyt na čo najjednoduchšie proklientské e-shopy s príjemným nákupným prostredím. Čo by na e-shope nemalo chýbať a aké sú trendy budúcnosti nám priblížil Ivan Cingel z firmy CREATIVE sites.

Zmeny v hazardných hrách na internete od 1. marca 2019

Od marca 2019 nastali viaceré zmeny v hazardných hrách hraných na internete. Týkajú sa zmien v upozorneniach pre hráčov a v možnosti nastaviť si sebaobmedzenie v hraní.

Poznáme top 7 tém tohtoročnej e-shop konferencie CREATIVE summit & EXPO

Od objednávky k objednávke či od produktu k zákazníkovi. Aj tak by sme mohli charakterizovať bežný deň majiteľov e-shopov. Chod internetového obchodu si vyžaduje veľa času a energie a na sledovanie trendov či noviniek z tejto sféry tak nezostáva veľa času. Ako to dobehnúť?

Právo spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez internet

Za akých okolností môže spotrebiteľ odstúpiť od uzatvorenej zmluvy a vrátiť zakúpený tovar? Ako by mal podnikateľ v takomto prípade postupovať? Prinášame vám rady a tipy, ako postupovať pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy do 14 dní.