Ako redizajnovať web bez straty pozícií kľúčových slov vo vyhľadávačoch

Ako redizajnovať web bez straty pozícií kľúčových slov vo vyhľadávačoch
Filip Škultéty

Riaditeľ online marketingovej agentúry Glidy. Prednáša na FMK UCM v Trnave a vedie rôzne školenia z oblasti výkonnostného online marketingu. Jeho špecializácia je najmä v SEO, digitálnej stratégií a expanzií ecommerce projektov v rámci EÚ.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Takmer každá firma, ktorá sa snaží držať krok s dobou, zažije raz za niekoľko rokov redizajn webu. Je to pomerne náročný a zdĺhavý proces. Množstvo spoločností však zabúda na to, ako si udržať pozície vo vyhľadávačoch aj po zmene/úpravách webu. Aké riziká predstavuje zmena webu pre SEO a ako ich minimalizovať či eliminovať?

Ako Google vníma web

Aby sme pochopili, prečo webom po redizajne padajú pozície v organickom vyhľadávaní, musíme porozumieť, ako funguje algoritmus vyhľadávačov. Vyhľadávače ako napríklad Google či Seznam prechádzajú webové stránky pomocou tzv. botov. Ide o programy, ktoré ²chodia“ po internete, hľadajú weby, prechádzajú ich podstránky a ukladajú ich do databázy, kde ich následne vyhodnocujú podľa rôznych faktorov. Google bot prichádza na web v rôznej frekvencii, a to od niekoľko minút až po niekoľko týždňov. V závislosti od tohto intervalu sa aj zmeny na webe prejavujú vo výsledkoch vyhľadávania s určitým oneskorením.

Vyhľadávače sa snažia používateľom ponúknuť čo najrelevantnejšie výsledky. To znamená, že pokiaľ niekto vyhľadáva napríklad „proteín dávkovanie“, vyhľadávač zobrazí v popredí konkrétne podstránky, na ktorých používateľ nájde dávkovanie a nielen nejaký proteín alebo úplne iný výživový doplnok. V jednoduchosti to znamená, že vyhľadávač si spája konkrétne podstránky s konkrétnymi vyhľadávacími dopytmi.

To s akými kľúčovými slovami si spája konkrétne podstránky môžete zistiť cez nástroj Google Search Console. Nástroj musíte najprv prepojiť s vaším webom a následne v časti „Performance“ kliknete na záložku „Pages“ a vyberiete si konkrétnu podstránku. Potom sa vrátite na kartu „Queries“, kde vidíte konkrétne kľúčové slová viažuce sa k danej podstránke a k nim ďalšie informácie ako napríklad priemernú pozíciu či počet preklikov z výsledkov vyhľadávania.

Riziká redizajnu webu spojené so SEO

Problém nastáva, pokiaľ bot pri opakovanej návšteve nájde úplne iný web ako má pôvodne uložený v databáze. V takom prípade vyhľadávač zníži pozície webu na dané kľúčové slová, aby znížil riziko, že sa používateľ dostane na irelevantnú stránku. Webové stránky Google bot znova stiahne, analyzuje a vyhodnotí. K daným podstránkam priradí nové sady kľúčových slov a zodpovedajúce pozície. Redizajn webu sa z pohľadu SEO radí do troch kategórií:

  1. Mení sa dizajn, ale štruktúra webu aj obsah zostávajú

V praxi to znamená, že dizajn webu sa zmení, ale URL adresy jednotlivých podstránok aj obsah na daných podstránkach zostáva rovnaký. Pri takomto redizajne webu sa pozície vo vyhľadávači vrátia do pôvodného stavu zväčša do niekoľkých týždňov. Pre urýchlenie procesu je vhodné upozorniť Google bota na redizajn webu cez Google Search Console, a to zadaním URL adresy do vyhľadávacieho poľa a kliknutím na tlačidlo „Request indexing“.

Google bot navštívi web, ale vďaka informácii, ktorú mu týmto odošlete, vie, že si má pripraviť pre vás väčšiu kapacitu a časový interval pre sťahovanie webu, nakoľko vopred vie, že ide o väčšie zmeny, ktoré musí zaznamenať a analyzovať.

Článok pokračuje pod reklamou
  1. Dochádza k zmenám URL adries na webe

V tomto prípade stará podstránka zanikne a nahradí ju nová. Tu vznikajú dve riziká. Tým prvým je, že na danú podstránku môžu viesť spätné odkazy z externých webov, a teda prichádzate o spätné odkazy, ktoré sú hodnotiacim faktorom v SEO a okrem toho ľudia, ktorí sa cez tieto odkazy v budúcnosti prekliknú sa dostanú na neexistujúcu podstránku webu, čím prichádzate o potenciálnych zákazníkov.

Druhým rizikom je, že kvôli novým URL adresám, ktorých môžu byť tisícky, musí Google bot všetky nanovo prechádzať a indexovať, čo môže predĺžiť dobu, počas ktorej má web vo vyhľadávači znížené pozície na dané kľúčové slová.

Na to, aby ste toto riziko zredukovali, musíte presmerovať staré podstránky na nové v pomere 1:1. To v praxi znamená, že pokiaľ stránka s URL napríklad /damske/ zanikne a nahradí ju nová URL napríklad /damske-oblecenie/, musí byť stará podstránka /damske/ presmerovaná na novú URL /damske-oblecenie/ a nie len na domovskú stránku. Toto presmerovanie sa realizuje cez stavový kód 301 (Moved Permanently). Viac o stavových kódoch sa dočítate na stránke Wikipedie. Tieto zmeny sa robia v súbore .htaccess. Samotný proces presmerovanie je na celý článok, preto ho nebudeme rozoberať bližšie. Pokiaľ vás však tento postup zaujíma, môžete si ho naštudovať v článku „301 Redirects – How to Redirect Your Website“.

Po tomto presmerovaní nezabudnite vygenerovať nanovo aj súbor sitemap.xml a upozorniť na zmenu bota cez Google Search Console, ako je popísané v predchádzajúcom bode.

  1. Dochádza k zmene domény

Zvyčajne k tejto situácii dochádza, ak sa okrem redizajnu webu mení celá značka, a to vrátane názvu. V takom prípade sa zaregistruje nová doména a nový web sa spustí na nej. Čo však so starou doménou, ktorá má históriu a smerujú na ňu stovky spätných odkazov? Jednoducho ju presmerujete cez DNS záznamy na novú doménu. Túto službu štandardne ponúkajú poskytovatelia hostingu a zvyčajne býva spoplatnená malým jednorazovým poplatkom. Proces presmerovania trvá obvykle 24 hodín. Pre urýchlenie indexácie novej domény odporúčame prepojiť nový web s Google Search Console, ktorý bota automaticky upozorní na nový web a potrebu ho navštíviť, stiahnuť a analyzovať.

Zhrnutie na záver

Treba mať na pamäti, že redizajn webu sa takmer vždy podpíše na aktuálnych pozíciách webu vo vyhľadávačoch. Tento prepad je však dočasný a môže trvať niekoľko týždňov až mesiacov. Pri dodržaní postupov, ktoré sme rozobrali vyššie sa táto doba môže značne skrátiť, avšak nie je možné ju eliminovať. Napriek tomu, že zrealizujete všetky kroky, je samozrejmosťou, že pozície budú, aj po uplynutí dostatočného množstva času, iné ako pred tým. Nový web je potrebné preto nanovo optimalizovať a pri dobre zvládnutom procese sa môžete tešiť aj z lepších pozícií a návštevnosti ako tomu bolo pred redizajnom. Nakoľko však ide z technického hľadiska o pomerne náročný proces, určite odporúčame prenechať samotnú realizáciu na odborníka so skúsenosťami.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Filip Škultéty
Filip Škultéty

Riaditeľ online marketingovej agentúry Glidy. Prednáša na FMK UCM v Trnave a vedie rôzne školenia z oblasti výkonnostného online marketingu. Jeho špecializácia je najmä v SEO, digitálnej stratégií a expanzií ecommerce projektov v rámci EÚ.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: vydavatelia publikácií a prevádzkovatelia webov

Vydavatelia periodických publikácií a prevádzkovatelia spravodajských webov sa musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora. Koho sa to (ne)týka a ako postupovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky