Analýza kľúčových slov

Analýza kľúčových slov
Filip Škultéty

Riaditeľ online marketingovej agentúry Glidy. Prednáša na FMK UCM v Trnave a vedie rôzne školenia z oblasti výkonnostného online marketingu. Jeho špecializácia je najmä v SEO, digitálnej stratégií a expanzií ecommerce projektov v rámci EÚ.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Na čo slúži analýza kľúčových slov, ako postupovať pri jej tvorbe, koľko času a peňazí vás bude stáť?

Na čo slúži analýza kľúčových slov?

Analýza kľúčových slov je základným kameňom pri optimalizácii pre vyhľadávače (SEO). Jej využiteľnosť je však oveľa širšia. Analýzu kľúčových slov využijete, keď:

  • vykonávate na vašej stránke optimalizáciu pre vyhľadávače;
  • prerábate web;
  • chcete odhadnúť trhový potenciál pre nový produkt alebo expanziu spoločnosti;
  • uvažujete nad zmenou názvu značky;
  • chcete prispôsobiť komunikačnú stratégiu jazyku cieľovej skupiny;
  • neviete či má zmysel investovať do SEO a PPC kampaní vo vyhľadávaní.

Cieľom analýzy je odhaliť kľúčové slová, ktoré sú pre váš biznis relevantné, dostatočne vyhľadávané a konkurencieschopné.

Na začiatku je dôležité vedieť, že existujú 3 typy kľúčových slov:

  • všeobecné – jednoslovné alebo dvojslovné vyhľadávacie dopyty, ako je napríklad: „mobilný telefón“;
  • long-tailové – trojslovné alebo viacslovné, ako napríklad: „iPhone X 256gb biely“;
  • brandové – názov značky ako napríklad „Apple“.

Zatiaľ čo všeobecné kľúčové slová majú vysoký objem vyhľadávania, ich relevancia je pomerne nízka. Na tieto slová je aj náročnejšie dosahovať popredné pozície vo vyhľadávačoch a konverzný pomer z týchto slov je zvyčajne veľmi malý.

Long-tailové výrazy sú síce menej vyhľadávané, avšak dosiahnutie popredných pozícií vo vyhľadávačoch je časovo aj finančne menej náročné. Konverzný pomer z týchto slov je aj ďaleko vyšší, a to až 2,5-krát viac ako pri všeobecných slovách. Celý článok o long-tailových výrazoch od Neil Patela odporúčame prečítať v jeho blogu 11 Reasons You Need to Focus on Long-Tail Keywords for SEO.

Kde nájdem kľúčové slová na analýzu?

Existuje množstvo nástrojov, ktoré dáta o kľúčových slováchs zbierajú a vyhodnocujú. Niektoré sú zadarmo, iné sú spoplatnené. Na začiatok je však potrebné vytvoriť si vlastný zoznam slov, o ktorých si myslíte, že s vaším biznisom súvisia.

Pokiaľ svoj produkt a cieľovú skupinu dobre poznáte, v hlave sa vám vynoria desiatky kľúčových slov. Všetky si zapíšte do tabuľky. Inšpirovať sa môžete svojím aktuálnym webom alebo webom konkurencie. Vypíšte si, aké kľúčové slová využívate v menu, podkategóriach či filtroch. Napríklad si predstavte, že máte e-shop s pánskym oblečením. Intuitívne si vypíšte kľúčové slová ako: „pánske tričko“, „pánske polo tričko“, „pánske elegantné nohavice“ a pod.

Využiť môžete aj nástroj Google Search Console, v ňom nájdete zoznam kľúčových slov, ktoré si aktuálne Google spája s vaším webom. Tento zoznam nájdete v časti Performance – Queries.

Užitočným a voľne dostupným nástrojom je aj Keywordtool.io. V tomto nástroji zadáte kľúčové slovo, vyberiete si krajinu a jazyk a nástroj vám vytvorí zoznam kľúčových slov, ktorý si môžete jednoducho stiahnuť do tabuľky.

Pokiaľ máte spustené PPC kampane v Google Ads, môžete si stiahnuť zoznam všetkých vyhľadávacích dopytov, pri ktorých sa vaša reklama zobrazila. Nezabudnite nastaviť rozsah dátumov. Pre čo najväčšie množstvo dát vám odporúčame zvoliť si nastavenie „Od začiatku“.

Pokiaľ vám už ďalšie kľúčové slová nenapadajú, môžete nechať Google zanalyzovať obsah vášho webu a vytvoriť zoznam kľúčových slov, ktoré si s týmto obsahom spája. Tento nástroj sa nazýva „Plánovač kľúčových slov“. Nájdete ho v službe Google Ads v sekcii „ Nástroje – Plánovač kľúčových slov“, ktorý už umožňuje vyhľadávať nové kľúčové slová nie len podľa vášho zoznamu, ale priamo podľa URL adresy vášho webu.

Filtrovanie kľúčových slov podľa relevancie

Po zozbieraní všetkých kľúčových slov je potrebné tieto výrazy prefiltrovať podľa relevancie. Nástroje nie sú dokonalé, a tak medzi kľúčovými nájdete tie, ktoré s vaším biznisom nesúvisia. Pri filtrovaní sa sústreďte najmä na tieto slová:

  • irelevantné výrazy;
  • špecifické modely a triedy produktov – v ponuke máte len iPhone 6 a novší, avšak z nástrojov vám môžu vyplynúť slová ako „iPhone 3GS“ ;
  • homonymá – DNA (Deoxyribonukleová kyselina) a dna (ochorenie kĺbov). Vnímajte kontext vyhľadávacieho dopytu;
  • slová viažuce sa k lokácii – máte kaderníctvo v Bratislave, avšak v zozname máte aj slová ako „kaderníctvo Košice“.

Výstupom zo zberu dát je zoznam relevantných kľúčových slov.

Článok pokračuje pod reklamou

Zbieranie dát ku kľúčovým slovám

Pre získanie objemu vyhľadávaní, trende a konkurencii využijeme opäť nástroj Plánovač kľúčových slov v službe Google Ads. Tentokrát využijeme nástroj na získanie objemu vyhľadávania a prognózy. Do tohto poľa vložíme slová z tabuľky. Tie vkladáme buď pod seba, alebo slová oddeľujeme čiarkou.

Pre zobrazenie dát, ktoré hľadáme, musíme v hornom menu vybrať „Historické metriky“. Nezabudnite skontrolovať aj nastavenia lokality a jazyka.

Túto tabuľku si následne stiahneme do excelu. Tabuľka môže po exporte na prvý pohľad pôsobiť choaticky. Pre prehľad si ju trochu vyčistíme - vymažeme:

  • stĺpce – B, C, F,G, H, I, J
  • riadky – 1, 2, 4, 5.

Čistenie dát

Aby sa nám s tabuľkou lepšie pracovalo, potrebujeme tieto dáta prečistiť, konkrétne:

  • zbaviť sa duplicít;
  • zlúčiť podobné výrazy;
  • rozdeliť ich do kategórií.

Táto činnosť sa dá značne zrýchliť vďaka nástroju Google Refine, ktorý je dostupný zadarmo. Ide o najpracnejšiu a časovo najnáročnejšiu časť analýzy kľúčových slov. Jednotlivé postupy sú na samostatný článok. Dobrý návod je od Jana Onesorka “Základy Open Refine pro SEO ”.

Na konci tohto procesu máme tabuľkový dokument, vďaka ktorému vieme,

  • ktoré slová sú relevantné k nášmu biznisu;
  • aký majú objem vyhľadávania;
  • aká je sezónnosť vyhľadávania (dôležitá informácia pre návrh linkbuildingovej stratégie) ;
  • ako sú slová zaradené do kategórií (podľa tohto môžeme tvoriť kategórie, podkategórie, filtre na webe či publikačný plán pre blog);
  • aké sú odhadované CPC v Google AdWords (vďaka tomu vieme odhadnúť náklady na PPC kampaň).

S touto tabuľkou je možné ďalej pracovať, rozširovať ju a vyvodzovať nové informácie dôležité pre vaše podnikanie. Tabuľku môžete rozšíriť napríklad o:

  • pozície vo vyhľadávačoch (premeranie pozícií je možné napríklad s nástrojom Collabim, Marketing miner alebo Allpositions);
  • odhadované výnosy (tabuľku doplníme o historické dáta z Google Analytics ako “priemerná miera konverzie”, “priemerná hodnota objednávky” a doplníme aj informácie o marži);
  • odhadovanú návštevnosť (tabuľku doplníme o priemerné CTR na danú pozíciu. Tieto dáta môžeme získať z Google Search Console priamo týkajúce sa vášho webu alebo doplníme priemerné hodnoty, ktoré nájdete napríklad v článku Comparison of Google cklickthrough rates by position).

Ako dlho analýza kľúčových slov trvá a koľko stojí

Analýza kľúčových slov je časovo aj technicky náročný proces v závislosti od počtu podstránok, filtrov, segmentu a ďalších parametrov. Jej realizácia môže skúsenému špecialistovi zabrať jednotky, ale aj niekoľko desiatok hodín. Pokiaľ by ste rozhodli zveriť túto činnosti skúsenejším, cena sa zvykne pohybovať od 300 € až po niekoľko tisíc eur. Ak to však s online marketingom myslíte vážne, analýza kľúčových slov je priam nevyhnutná. Jej využitie je veľmi široké a to od SEO, cez návrh štruktúry webu, PPC kampane až po plánovanie online marketingovej stratégie, cash flow alebo expanziu na nové trhy.

SEO

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Filip Škultéty
Filip Škultéty

Riaditeľ online marketingovej agentúry Glidy. Prednáša na FMK UCM v Trnave a vedie rôzne školenia z oblasti výkonnostného online marketingu. Jeho špecializácia je najmä v SEO, digitálnej stratégií a expanzií ecommerce projektov v rámci EÚ.


Hlasové vyhľadávanie valcuje západ. SEO špecialista upozorňuje, aby ho podnikatelia nepodceňovali

SEO špecialista Pavel Ungr predpokladá, že hlasové vyhľadávanie bude mať úspech aj v našom regióne. Veľkou výzvou je zložitosť slovenčiny.

Ako odstrániť negatívne výsledky v Google vyhľadávaní?

Google nemá na Slovensku konkurenciu. Prakticky všetky vyhľadávania idú cez tento fenomén a problém začína vtedy, keď sa po zadaní Vášho mena, názvu firmy alebo služby objavia vo výsledkoch aj negatívne stránky.

Content marketing prioritou online marketingu v roku 2014

Online marketingové aktivity v roku 2014 by mali začínať aj končiť pri tvorbe kvalitného obsahu. Časy nekvalitných webov a duplikovaného obsahu sú už dávno preč. Kvalita rozhoduje.

7 tipov ako využiť marketing vo vyhľadávačoch pri zahraničnej expanzii

V predchádzajúcej časti nášho seriálu o možnostiach expanzie firiem na zahraničné trhy pomocou internetu sme písali o tom, na čo si treba dať pozor a ako by mala vyzerať príprava pred samotnou expanziou na nový online trh. Jednou z hlavných ciest je marketing vo vyhľadávačoch a prirodzene ho aj väčšina firiem využíva.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky