Ako funguje a koľko stojí Google AdWords reklama?

Ako funguje a koľko stojí Google AdWords reklama?
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Reklama v inzertnej sieti Google AdWords sa považuje za najefektívnejší spôsob cielenia reklamy. Pri správne nastavenej kampani môžete dramaticky zvýšiť svoje tržby. Na druhej strane môžete investovať nemalé prostriedky a výsledky budú sklamaním. Pozrime sa spolu na to, ako funguje a koľko stojí „Google reklama“.

Google AdWords predstavuje komplexný inzertný systém spoločnosti Google. Do tohto systému je zaradený vyhľadávač Google, partneri siete (ľudia, ktorý majú na svojich stránkach umiestnenú reklamu prostredníctvom Google AdSense) a YouTube.

INFO: AdSense poskytuje majiteľovi stránky, mobilnej aplikácie alebo YouTube kanála príjem za uverejňovanie reklamy zo siete AdWords.

Nakoľko je priestor na reklamu obmedzený, pri každom jednom vyhľadávaní prebieha aukcia. Našťastie nejde o typickú aukciu, kde vyhráva najvyššia ponuka. Používa sa upravená aukcia, ktorej úlohou je určiť cenu a poradie jednotlivých reklám.

TIP: článok Daňové povinnosti pri prijatí služby z EÚ – Google AdWords.

Vzorec na výpočet poradia reklamy sa skladá z dvoch častí:

  • Maximálna cena, ktorú chcete zaplatiť za kľúčové slovo (ďalej ako max CPC).
  • Kvalita reklamy.

Samotný vzorec je potom max CPC x kvalita reklamy. Na lepšie pochopenie uvádzame nasledovný príklad:

Inzerujúci Max CPC Kvalita reklamy Poradie reklamy
Vy 4€ 10/10 40
Konkurent 1 6€ 6/10 36
Konkurent 2 8€ 3/10 27
Konkurent 3 12€ 1/10 12

Hoci ste ochotní zaplatiť za zobrazenie reklamy menej ako vaši konkurenti, môže sa vaša reklama zobraziť na prvom mieste. Google zvolil toto riešenie preto, aby ľudia videli iba kvalitné reklamy a využili ich služby aj v budúcnosti. Z toho dôvodu je veľmi dôležité, aby ste ponúkali čo najkvalitnejšie reklamy. Je potrebné dodať, že za reklamu platíte až v momente, keď na ňu niekto reálne klikne.

Aké kritéria ovplyvňujú kvalitu reklamy v Google AdWords?

  • CTR (Click-Through Rate) miera preklikov reklamy. Vypočítava sa ako pomer kliknutej a zobrazenej reklamy. Ide o najdôležitejší indikátor dobrej reklamy. Čím viac ľudí kliká na vašu reklamu, tým lepšie. Neskúsení užívatelia často narýchlo nastavia reklamu a potom testujú, či sa zobrazuje. To je chyba. Znižujú si CTR, kvalitu reklamu a potom musia zvýšiť max CPC.
  • Výkon predchádzajúcich kampaní.
  • Štruktúra a obsah stránky, ktorú inzerujete.
  • Iné.

Skutočná cena za reklamu sa vypočítava zo vzťahu poradie inzerenta pod vami / vaša kvalita reklamy + 0,01€.

Článok pokračuje pod reklamou

V našom príklade to bude znamenať nasledovné:

Inzerujúci Max CPC Kvalita reklamy Poradie reklamy Skutočná cena
Vy 4€ 10/10 40 36 / 10 + 0,01 = 3,61
Konkurent 1 6€ 6/10 36 27 / 6 + 0,01 = 4,51
Konkurent 2 8€ 3/10 27 12 / 3 + 0,01 = 4,01
Konkurent 3 12€ 1/10 12 reklama sa nezobrazí

Cena za reklamu v konečnom dôsledku záleží od viacerých faktorov:

  • poloha,
  • jazyk,
  • čas,
  • zariadenie,
  • sezónnosť,
  • konkurencia,
  • odvetvie.
  • Iné.

Nie je stanovaná ani minimálna ani maximálna mesačná suma, ktorú je potrebné preinzerovať. Nie je problém inzerovať s denným limitom v hodnote 5-10€. Tento limit môžete kedykoľvek zvýšiť alebo znížiť.

Hoci nastavenie reklamy nie je veľmi ťažké a po prezretí niekoľkých návodov to zvládne aj priemerne zdatný počítačový užívateľ, je potrebné rozlišovať rozdiel medzi reklamnou a reklamnou. Ako začiatočník nemusíte poznať niektoré tipy a triky. Tie vás pokojne môžu stáť stovky eur. Preto odporúčame zveriť nastavenie reklamných kampaní odborníkom. Firmy si za takúto prácu účtujú za hodinu od 30€ do 50€ bez DPH. Freelanceri majú nižšiu sadzbu, 10€ – 30€bez DPH. Samozrejme záleží na rozsahu a zložitosti kampane.

Inzerovanie nie je krátkodobý proces. Hoci sa môže zdať, že stačí spustiť reklamu na mesiac, nie je to tak. Za mesiac nezískate dostatok relevantných dát. Reklama by mala byť spustená aspoň 2-3 mesiace. Následne sa robí väčšia revízia a cyklus sa opakuje. Po približne pol roku by ste mali mať optimalizovanú reklamu, ktorá prináša výsledky.

Segmenty s najdrahšími kľúčovými slovami na Slovensku

Odlišnosti v cenách kľúčových slov výborne ilustruje rebríček výkonnostnej agentúry PerformicsB2BGroup, ktorá porovnala priemerné ceny za kliknutie (CPC) vo vyhľadávaní na Google za rok 2016 za non-brandované kampane v jednotlivých segmentoch, čiže v zacielení na všeobecné kľúčové slová, ktoré neobsahujú klientovu značku.

Segment Priemerná cena v €
Poistenie 2,40
Pôžičky 2,10
Financie 2,03
Hypotéky 0,76
Telco 0,35
Realitky 0,29
Domácnosť a nábytok 0,24
Hotely 0,24
Elektro 0,19
Cestovanie 0,19
Móda 0,16
Doplnky stravy 0,13
Lekáreň 0,12
Knihy 0,11

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Vojtyla
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky