Koľko stojí mesačne digitálna agentúra?

Koľko stojí mesačne digitálna agentúra?
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Podnikanie je vo väčšine prípadov o peniazoch. A to nie len tých, ktoré zarobíte, ale aj tých, ktoré utratíte.

Podnikám od roku 2009 ako spoločník a aktuálne jediný konateľ digitálnej agentúry VISIBILITY (pred rokom 2009 skôr ako freelancer). Za tých zhruba 7 rokov sme sa postupne dostali medzi tie známejšie digitálne agentúry nielen na Slovensku, ale aj v susednom Česku.

Od začiatku sme boli známi procesmi a poriadkom v riadení firmy aj papieroch. Myslím, že táto “úchylka” nám zostala a síce možno trochu zabíja kreatívu, na druhej strane viete presne na čom ste nielen v danom mesiaci, ale aj v mesiacoch, ktoré len prídu. Lepšie sa plánuje cashflow, riadia projekty a, samozrejme, manažuje každodenný chod agentúry.

A práve každodenný chod agentúry je to, čomu sa chcem venovať v tomto článku. Aby som dostal do obrazu aj tých, ktorí VISIBILITY vôbec nepoznajú. Aktuálne máme v kancelárii v Bratislave zhruba 50 ľudí na rôzne pracovné úväzky. Dávame šancu študentom, snažíme sa prispôsobiť ľuďom, ktorí nevedia pracovať 8 hodín denne a využívame občas aj externých kontraktorov na jednorazové projekty.

V centre mesta na Panskej 14 máme v prenájme takmer 400 m2 plochy, pomerne aktívne riešime vlastný marketing, snažíme sa udržiavať silnú firemnú kultúru a motivovať ľudí. V článku sa nebudem venovať mzdám zamestnancov a spolupracovníkov a nezohľadňujem ani čas strávený na vlastných veciach, ktorý nezaplatia klienti. Ide mi čisto o mimomzdové náklady, ktoré sa viac či menej opakujú každý mesiac a priamo súvisia s chodom agentúry našej veľkosti.

Prečítajte si tiež

Viem, že človek sa najlepšie učí od druhých a nie je nič lepšie, než keď môžu dvaja ľudia debatovať o svojim biznise, porovnávať sa, radiť si či oponovať. Práve takýto priestor na výmenu skúseností je v Združení mladých podnikateľov Slovenska, ktorého som aj ja už niekoľko rokov členom. A zároveň je to dôvod, prečo mi príde užitočné zdieľať dáta o nákladoch firmy. Mám pocit, že to vie mnohým ľuďom pomôcť v orientácii a plánovaní biznisu, minimálne ak sa pohybujú v podobných sférach ako VISIBILITY.

Ale poďme konkrétne k číslam. Takto vyzerá sumárna tabuľka mesačných výdavkov:

Kancelária 4 800,00 €
Občerstvenie 400,00 €
Benzín 400,00 €
Telefón 300,00 €
Auto - PZP 150,00 €
Licencie 920,00 €
Ostatné (vybavenie, teambuilding) 1 500,00 €
Služobné cesty 500,00 €
Účtovné veci 1 000,00 €
Právne veci 400,00 €
Marketing + PPC 2 000,00 €
Domény + webhostin + IT support 200,00 €
Členstvá 300,00 €
Jazykový kurz/benefit/konferencie 1 300,00 €
Spolu 14 170,00 €

Prirodzene, najväčšou položkou sú kancelárske priestory, energie a veci okolo kancelárie. Samotný prenájom tvorí asi 3500 EUR bez DPH, k tomu treba pripočítať spomínané energie, internet a upratovanie.

Článok pokračuje pod reklamou

Firma sa nezaobíde bez kvalitného účtovníctva (faktúry, priznania, mzdy, DPH a pod.) a drobného právneho poradenstva (zmluvy, platobné rozkazy, ochrana osobných údajov a iné legislatívne záležitosti). A keďže byrokratických povinností a regulácií je na Slovensku neúrekom, tak ani tieto položky nie sú zrovna lacná záležitosť. V kancelárii nesmie chýbať drobné občerstvenie, káva a podobne, pár stovák EUR mesačne sa nazbiera.

Ako spolumajiteľ cestujem každý týždeň medzi Prahou a Bratislavou, občas idú naši ľudia na nejakú konferenciu, benzín a služobné cesty tvoria do 1000 EUR každý mesiac. Medzi firemné benefity patria napríklad jazykové kurzy či masáže, pre 40 ľudí to urobí mesačne okolo 1300 EUR.

VISIBILITY je tiež členom viacerých asociácií ako ADMA, Združenie mladých podnikateľov Slovenska, či AmCham, nezdá sa to, ale členstvo predstavuje mesačne okolo 300 EUR. Netreba zabúdať ani na licencie za software či rôzne nástroje, ktoré využívajú naši ľudia pri práci - takmer 1000 EUR mesačne je fuč.

Prečítajte si tiež

Náš vlastný marketing zhltne mesačne cez 2200 EUR. Do toho rátam online kampane, sponzorstvo či technické zabezpečenie (hosting, domény a pod.). V neposlednom rade treba myslieť aj na teambuildingy a iné spoločné firemné akcie (napr. Vianočná večera). Nezdá sa to, ale ročne to urobí kľudne aj cez 6000 EUR. Techniku či nábytok treba tiež neustále prikupovať, notebooky, klávesnice, monitory, stoly, stoličky a podobné srandy, ročne to znamená cez 10 000 EUR.

Keď to teda zosumarizujem, beh digitálnej agentúry v Bratislave o zhruba 40-50 ľuďoch bez platov, odmien, daní a odvodov stojí zhruba 15 tisíc EUR bez DPH.

Berte to však všetko s rezervou. Stačí napríklad, že za kanceláriu s energiami neplatíte 12 EUR/m2 mesačne, ale 15 EUR a už to mesačne vychádza o 1200 EUR viac. Na druhej strane môžete mať kancelárie niekde mimo Bratislavy a hneď je dole 1000 EUR. Podobne by sme vedeli upraviť aj ostatné položky. Niekedy sa tiež vyskytnú jednorazové investície v podobe novej kancelárie, serveru alebo iného vybavenia, bez ktorého sa firma nášho typu nezaobíde.

Keď to teda zrátame, ročne sa bavíme o sume do 200 000 EUR, ktoré si musíme ako agentúra na seba zarobiť, a to sme len malá firma ponúkajúca služby, nie technológie alebo výrobu.

Budem veľmi rád za komentáre a postrehy a ak by niekto vyslovene chcel, zdieľajte aj svoje položky vo výdavkoch, čím viac ľudí, tým väčší prínos to bude mať pre ostatných :)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Ako sa vyhnúť neuhradeným faktúram? Firmy môžu zabojovať proti dlžníkom

Nielen v ťažkých časoch je vhodné zamyslieť sa nad poistením pohľadávok. V akej výške môže firma v prípade škody získať plnenie a aké sú ďalšie výhody?

Opatrenia na konsolidáciu štátneho dlhu: inšpirácia pre novú vládu

Úradnícka vláda vypracovala materiál s opatreniami na záchranu nášho rozpočtu. Rátať treba so škrtmi v dotáciách, zdvihnutím daní aj zmenami v dôchodkoch. Čo ďalšie navrhuje?

Umelecké diela a obrazy do kancelárie v účtovníctve

Akým spôsobom si môže firma zaobstarať umelecké dielo a ako obstaranie zaznamená vo svojom účtovníctve? Je možné uznať výdavky súvisiace s obstaraním umeleckého diela za daňový výdavok?

Tvorba cien a zľavy: kedy a v akej výške ich dávať

Kedy využívať zľavy, o koľko je potrebné navýšiť predaj pri zľave z cien, ak nechce firma prerobiť a aké sú alternatívy k poskytnutiu zľavy?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky