Personalizácia v digitálnom marketingu v roku 2020

Personalizácia v digitálnom marketingu v roku 2020
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Niekde som sa dočítal, že vizionárske články sa tešia obľube čitateľov a tak som si povedal, že jeden taký pripravím. Personalizácia obsahu, online kampaní či komunikácie je jednou z hlavných tém pre rok 2015 v online marketingu.

Štandardná masová komunikácia a reklama sa začína míňať účinku a užívatelia prirodzene očakávajú pridanú hodnotu aj v tom, čo im ponúkneme a ako im to zobrazíme. Ak zabezpečíme top produkt a jedinečný servis, zostáva nám marketingová zložka a tam je priestor pre pridanú hodnotu práve v personalizácii.

Na úvod by sme si mali zhrnúť to, čo personalizácia v online marketingu vôbec obsahuje. Nie je to totiž len o tom, že na webe namixujeme víkendový zájazd, ktorý všetci chcú. Možnosti a prevedenie sú omnoho sofistikovanejšie.

Začína to všetko produktom a ponukou

Asi budete súhlasiť, že veľmi ťažko docielime personalizáciu bez kvalitného produktu, ktorý by daná osoba mohla chcieť kúpiť. Takže určite je prvým a najdôležitejším krokom identifikácia potrieb našich návštevníkov a pravideľné vyhodnocovanie toho, čo by chceli, potrebovali alebo by sa im hodilo.

Asi im budeme nadarmo posielať každý ťýždeň ponuku na nové herné konzoly, ak hry nehrávajú. Netreba tiež zabúdať na to, že potreby potenciálnych či existujúcich klientov sa v čase menia, na to musíme vedieť flexibilne reagovať aj adekvátnou ponukou.

Obsah, obsah a ešte raz obsah

Content is the king, hovorí sa v marketingových príručkách a čím viac ho vieme prispôsobiť na mieru klientovi, tým viac ho zaujme. Nebavíme sa len o webovom obsahu, dôležité sú aplikácie, newslettre či obsah, ktorý sa dá stiahnuť.

Existujú v podstate dve možnosti pre personalizáciu obsahu. Jedna súvisí s jeho koncepčnou tvorbou, kde musíme najprv identifikovať persóny a až potom začať obsah tvoriť (viac o content marketingu sme písali takto pred rokom) a druhá spočíva v technickom riešení toho, aby sa nám obsah webu či newslettera prispôsoboval aktivitám, preferenciám a potrebám samotného užívateľa/návštevníka nášho webu, aplikácie alebo adresáta nášho newsletteru.

Cielená reklama a komunikácia

Dnešné reklamné siete disponujú celou škálou nástrojov ako reklamy a ich zdelenia čo najviac personalizovať pre konkrétneho užívateľa. Ak sa bavíme o reklamnej sieti Google AdWords, tak tam vieme využiť:

  • Dynamické doplňovanie kľúčových slov do reklamných textov (textová reklama)
  • Dynamický remarketing (textová aj bannerová reklama)

Obe možnosti sme podrobnejšie rozpísali v článku na blogu. Samozrejme obdobne funguje napríklad remarketing na Facebooku, prípadne iné reklamné siete, ktoré sú niečo ako nadstavba nad Google a Facebookom a umožňujú cielenie remarketingu naprieč všetkými hlavnými reklamnými platformami. Z tých známejších by som spomenul:

  • AdRoll
  • Sociomantic

Ako by mohol personalizovaný digitálny marketing vyzerať o 5 rokov?

Trendy a aktuálne technologické možnosti sú zjavné, ja si len dovolím im dať subjektívne kontúry a predstaviť moju subjektívnu víziu personalizovaného digitálneho marketingu v roku 2020.

V podstate všetky reklamné a marketingové aktivity na internete (rozumej všade, lebo všetko bude v roku 2020 cez internet) budú cielené a zamerané na Vás ako osobu. Bude to o Vás, o vašich cieloch, plánoch, potrebách či aktuálnej polohe.

Reklamné systémy budú vyhodnocovať nie len históriu ale aj budúcnosť. To v praxi znamená, že teraz vie reklamný systém vyhodnotiť, čo ste si štatisticky kúpili, definuje vaše preferencie a podľa toho vie ponúkať reklamy. Za 5 rokov už bude vedieť aj to, čo plánujete robiť, čo k tomu potrebujete a ponúkne vám presne to, čo len potrebovať budete.

Niekoľko praktických príkladov, ako by to mohlo vyzerať

  1. Žena v domácnosti má smart chladničku, ktorá presne pozná svoj obsah. V chladničke je prihlásená pod svojim účtom, ktorý je zasa prepojený na kalendár, aplikáciu s jedálničkom a aplikáciu pre online nákupy. Žena si plánuje v aplikácii recepty na najbližší týždeň a smart chladnička vie presne, ktoré ingrediencie bude potrebovať. Reklamný systém teda odporučí položky, ktoré si vie užívateľ cez nákupnú aplikáciu rovno objednať.
  2. Mladá rodina ide autom na dovolenku do Chorvátska. Ich auto je prepojené so smartphonom a kalendárom a presne teda vie, ako dlhá cesta sa plánuje, koľko ľudí pôjde a čo všetko budú potrebovať. Reklamný systém vie presne počas jazdy odporučiť pumpy, reštaurácie či zaujímavosti, rovno zaplatiť a navigovať kam treba. Preferencie a odporúčania sa samozrejme budú upravovať podľa toho, kto aktuálne šoféruje. Systém berie do úvahy aj históriu servisných prehliadok a ak plánujete dlhšiu cestu, odporučí servis ešte pred odchodom, ak to je potrebné.
  3. Mladý pár si na večeru objednal pizzu. Reklamný systém (napojený na smart TV, mobil aj smart home) štatisticky vyhodnotí, že nakoľko je utorok a obaja sú doma, budú spoločne na 90% pozerať romantický film. V chladničke nemajú ani jednu flašu vína, takže podľa chuťových preferencií im nejakú odporučí (samozrejme s doručením cez Amazon Prime Air do 30 min.) a následne ponúkne 4 filmy, ktoré ešte nevideli a sedia do ich filmových preferencií. Na dva kliky majú objednané a romantický večer sa môže začať..

Čo si o tom myslíte? Tešíte sa na cielenú reklamu a odporúčania, alebo Vás trendy a vývoj technológií desia? :)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky