Je podnikanie pre mňa? Na čo myslieť pred štartom podnikania

Uvažujete o štarte vlastného podnikania a máte pochybnosti o tom, či je to dobrý nápad? Nie ste si istí, či ste dobre zvážili všetky aspekty a dostatočne premysleli kľúčové oblasti? Neviete, či na to máte? Premýšľate o tom, či dať výpoveď v práci alebo začať podnikať popri zamestnaní? Práve pre vás je tento článok.

Ľudia, ktorí uvažujú o štarte vlastného podnikania, často považujú za najdôležitejšie otázky, či majú skvelý nápad alebo dostatok peňazí na štart. Ale základnou otázkou, na ktorú musíme poznať odpoveď ešte skôr, ako budeme riešiť podnikateľský plán, či financie, je otázka PREČO? Bez toho, aby sme poznali svoj motív k podnikaniu, sa nemá význam zaoberať sa ďalšími témami. To, že jasne poznáme svoj motív, nám pomôže už pri tvorbe konceptu podnikania. Inak totiž od začiatku nastavíme biznis model, pokiaľ má byť vlastné podnikanie formou seba-zamestnávania a inak ho nastavíme, pokiaľ má podnikanie predstavovať vybudovanie samostatne fungujúceho systému – firmy, ktorá existuje a generuje príjem, aj bez každodennej prítomnosti osoby podnikateľa.

Ak poznáme „SVOJE PREČO“, vieme povedať, kedy v biznise dosiahneme úspech, pretože vtedy nás naše vlastné podnikanie dokonale napĺňa, ale zároveň v čase neúspechu nás práve jasný motív poháňa vpred. Rozdiel medzi úspešným a neúspešným podnikateľom často spočíva len vo vytrvalosti.

Ďalšie otázky, na ktoré by sme mali poznať odpoveď, sú: Som vhodná osoba na podnikanie? Aké vlastnosti a zručnosti ako úspešný podnikateľ potrebujem mať a dnes reálne mám?

Často si začínajúci podnikatelia neuvedomujú problém, že vlastnosti a zručnosti, vďaka ktorým dosiahli úspech v zamestnaní, nie sú rovnaké, ako tie, ktoré potrebujú pre úspech v podnikaní. Napríklad úspešná a žiadaná kaderníčka neznamená automaticky úspešná majiteľka kaderníckeho salónu. Môžeme mať skvelý nápad, ale pokiaľ nemáme potrebné zručnosti na jeho zrealizovanie, ťažko dosiahneme úspech. Preto by sme sa mali zaoberať analýzou silných a slabých stránok seba – osoby podnikateľa. Môžeme mať slabé stránky, s ktorými nám vie niekto pomôcť (pokiaľ sa napr. nekamarátime s účtovníctvom alebo sa nevyznáme v oblasti on-line marketingu, ľahko si na tieto témy nájdeme odborníka), ale sú silné stránky, ktoré musíme ako podnikateľ mať. Cieľavedomosť, pracovitosť či samostatnosť patria rozhodne k nim. Vieme, na akých svojich silných stránkach postavíme úspešné podnikanie?

Ako zistím, či mám dobrý nápad a moje podnikanie by mohlo mať úspech?

O úspechu nápadu rozhodne jedine trh = platiaci zákazník. Pokiaľ nám má byť zákazník ochotný zaplatiť, musí mu náš produkt vyriešiť nejaký problém. Dobrý nápad rieši zákazníkovi problém, zároveň ale potrebujeme platiacich zákazníkov dostatok. Ideálny stav je, pokiaľ skupina našich zákazníkov neustále rastie. Najhoršia kombinácia faktorov pri štarte podnikania je: produkt, ktorý nikto nepotrebuje, nie je ochotný zaň zaplatiť a potenciálnych zákazníkov je ako šafranu.

Ak už máme produkt, na ktorý existuje veľká skupina platiacich zákazníkov, zmapujme konkurenciu. Ak je konkurencia príliš silná, vieme, čím sa budeme od nej líšiť? Pamätajme najmä na to, že konkurovať nižšou cenou, je to najhoršie, čo môžeme v začiatkoch podnikania urobiť. Nemáme dostatok peňazí na cenovú vojnu, a zároveň nižšou cenou prilákame najmä zákazníka orientovaného na cenu, ktorý nás veľmi ľahko opustí. Pokiaľ konkurenciu nemáme, neznamená to automaticky, že náš nápad je tak unikátny, ale väčšinou to, že existujú prekážky podnikania, o ktorých zatiaľ nevieme, alebo mapujeme nedostatočne alebo nesprávnu konkurenciu. Inšpirujme sa úspešnými firmami, poučme sa ale aj z neúspechov iných.

Ešte pred samotným veľkým štartom podnikania, si náš produkt/službu otestujme na vzorke zákazníkov. Možno si tak ušetríme nemalé sklamanie (a peniaze).

Začnem podnikať popri práci alebo dám výpoveď?

Štart vlastného podnikania popri práci znie ako úplne logický a bezpečný postup (pokiaľ to súčasne zamestnanie umožňuje). Pokiaľ sa podarí podnikanie rozbehnúť a začne generovať dostatočný príjem, dáme výpoveď v práci a začneme sa podnikaniu venovať naplno. V praxi to tak funguje len výnimočne. Najmä štart podnikania vyžaduje omnoho viac času a energie, ako bežné zamestnanie. Preto čas, ktorý je potrebný na rozbeh firmy je v takomto prípade výrazne dlhší, ako keby sa človek venoval iba podnikaniu. Zároveň to často končí tým, že po dlhom a náročnom období podnikania a zamestnania to nakoniec vzdáme, lebo sa to odrazí negatívne na našom výkone v práci a podnikanie aj tak nebude fungovať podľa našich predstáv. Popri práci sa vieme venovať tzv. pred-realizačnej fáze podnikania (tvorba biznis plánu, príprava financovania a pod.), samotný štart už ale bude vyžadovať našu plnú kapacitu. Pokiaľ máme všetko na štart dokonale pripravené, dajme v práci radšej výpoveď.

Začnem podnikať sám, alebo s rodinou či kamarátmi?

Ak uvažujeme nad rodinným podnikaním alebo podnikaním s kamarátmi, myslime na to, že podnikanie často končí neúspechom. A to sa určite odzrkadlí na vzťahoch v rodine alebo s kamarátmi. Môžeme tak skončiť bez podnikania a bez rodiny. Ak sme ale presvedčení o tom, že rodinné podnikanie je pre nás to pravé, myslime rovno od začiatku na presné zadefinovanie povinností a kompetencií.

Článok pokračuje pod reklamou

Akých chýb sa mám vyvarovať a s akými rizikami musím počítať?

Najčastejšou chybou pri štarte podnikania je podcenenie prípravy na podnikanie, t.j. zlyhávanie v pred-realizačnej fáze. Výsledkom je neúspešné podnikanie, minuté vlastné peniaze, prípadne peniaze rodinných príslušníkov alebo kamarátov, poškodené vzťahy, zničené zdravie, prežívanie zo dňa na deň. . .

Je dobré si uvedomiť, že pri podnikaní príslovie: „Dvakrát meraj, raz rež“ platí dvojnásobne. Je lepšie radšej popri zamestnaní pol roka zodpovedne pripravovať biznis plán a prísť na to, že na podnikanie nie sme momentálne dostatočne pripravení (finančne, odborne), ako dať výpoveď v práci, zainvestovať svoje peniaze a čas do niečoho, čo nebude fungovať.

Už pri samotnej príprave sa vieme vyvarovať najčastejších chýb začínajúcich podnikateľov, ako napríklad: nedostatočne premyslený biznis model (čo nám bude generovať zisk), optimistické očakávania (projekcie predaja pripravíme na základe nekompletných informácií o konkurencii), náš produkt nerieši zákazníkovi žiaden problémnedostatočná znalosť zákazníka (pokiaľ nevieme presne, kto je náš zákazník a čo potrebuje, nevieme dobre nastaviť cenu, reklamu a pod.), malý trh (prídeme na to, že produkt máme síce fajn, a aj rieši nejaký problém, ale museli by sme byť globálny hráč, aby podnikanie fungovalo, čo prináša ale inú konkurenciu a náklady), nedostatočné finančné projekcie (nerátame s dostatočnou rezervou na mzdové náklady, nájmy a pod.), nedostatočná analýza silných/slabých stránok a príležitostí/rizík (riziká budú stále existovať, je dôležité nielen o nich vedieť, ale vedieť, aký reálny dopad môžu mať na naše podnikanie a ako ich zvládneme).

Ak si nie sme úplne istí svojimi silnými stránkami alebo naším nápadom, podnikanie si najskôr vyskúšajme. Na trhu je mnoho možností, ako začať podnikať s overeným know-how (to znamená, že viete dostať nápad a návod na podnikanie krok za krokom), bez veľkých investícií (stačí založenie živnosti alebo DIČ, mobil a počítač) a v sektoroch, v ktorých je veľký a rastúci dopyt (financie, zdravie a pod.), v sektore, ktorý sa nedá presunúť do Číny pre lacnejšiu pracovnú silu (služby) a na začiatku aj popri zamestnaní. Zvážte podnikanie formou MLM alebo frančízy a vyskúšajte si, či je životný štýl podnikateľa pre vás to pravé.

Momentálne pre rýchlo rastúci dopyt rozširujeme tím odborníkov na osobné financie. Ak máte chuť na sebe pracovať, chcete byť pánom svojho času, naučiť sa veci, ktoré oceníte aj v iných oblastiach života a mať nadpriemerný príjem za váš výkon a nie čas strávený v práci, neváhajte a dohodnite si so mnou osobné stretnutie, ktoré vám možno zmení život. Budem sa tešiť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Učitelia budúcich podnikateľov: Základom je motivácia a nadčasovosť biznis nápadu

Nepretržitá komunikácia, riešenie krízových situácií či organizácia výberových konaní. To je bežná súčasť práce pedagógov, ktorí pripravujú študentov na svet podnikania.

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.

Nebezpečenstvo prirýchleho rastu malých firiem

Príliš rýchly rast malých firiem môže byť tak nebezpečný ako rast žiaden. Pripadáte si, že neustále fungujete v krízovom režime a zrazu detailne nepoznáte každého človeka v tíme. Firma je tá istá, ale okolnosti sa zmenili. A je nutné sa im prispôsobiť. Aké sú nebezpečenstvá prirýchleho rastu a ako sa im vyhnúť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky