Žena, ktorá prerazila v „chlapskom“ odvetví

Žena, ktorá prerazila v „chlapskom“ odvetví

21 ročný študent Fakulty Medzinárodných Vzťahov Ekonomickej Univerzity v Bratislave.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Keď zabezpečujete pre svoju firmu montážne náradie a hasičskú techniku, asi by ste očakávali stretnutie s mužom po štyridsiatke. Avšak Simona Lhotová je 25 ročná sympatická mladá dáma, ktorá vie ako sa obracať v odvetví, ktoré by mnohí nazvali čisto mužským.

Začiatky už na strednej škole

Od kedy sa dalo zamestnať, Simona pracovala. Už počas štúdia na obchodnej akadémii si zháňala rôzne brigády. Pracovala v baliacej službe, v stánku s kozmetikou, predávala oblečenie. Vždy mala jednu alebo dve brigády. Popritom občas chodievala pomáhať dedkovi do firmy..Tvrdí, že sa tam veľa naučila. „Keď sme mali v škole účtovníctvo, tak to pre mňa vlastne nič nebolo, lebo som všetko už poznala z praxe.“ spomína s úsmevom. Po ukončení strednej školy sa jej stalo, že v piatok dostala maturitné vysvedčenie a v pondelok už nastupovala do práce. „Už na strednej som vedela, že sa chcem zaoberať podnikaním, mať niečo vlastné,“ hovorí Simona. Jedinou otázkou zostávalo, v čom bude podnikať. Dosť sa zaoberala účtovníctvom, ale nie je typ človeka, ktorý by obsedel na mieste. Chcela komunikovať a stretávať sa s ľuďmi. Nikdy ju nebavilo sedieť v kancelárii a hrabať sa v papieroch.

Prax popri štúdiu a štart firmy

Počas externého štúdia ekonomiky a manažmentu si Simona našla prostredníctvom portálu Profesia.sk prácu ako účtovníčka v špedičnej firme. Na tomto poste pracovala pár mesiacov a potom sa uvoľnila na finančnom oddelení pozícia, o ktorú prejavila záujem. Nakoniec ju prijali. Mala na starosti úhrady faktúr, sledovanie pohľadávok, upomienky, komunikáciu s bankou aj s klientmi, zisťovala dôvody neuhradenia faktúr a zaoberala sa aj mzdami. V tejto práci bola približne rok.
Počas štvrtého roku štúdia na vysokej škole ju oslovila s ponukou práce Sales Manager jednej rakúskej špedičnej firmy, ktorá má pobočku aj na Slovensku. „Vedela, aký som typ človeka a hovorila, že mám drive.“ Služobné auto a ďalšie benefity nakoniec zavážili a Simona zmenila job. Náplňou jej práce v novej spoločnosti bola komunikácia s klientmi a nadväzovanie spolupráce. Špecializovali sa na expresné zásielky. „Zoberte si napríklad firmu, ktorá montuje prístroje na Slovensku a potrebuje diely zo zahraničia. Ja som túto firmu kontaktovala, povedala som aké služby ponúkame a že tieto súčiastky dokážeme expresne dodať.“

Firmy nachádzala prostredníctvom ich internetových stránok. Zistila čo dovážajú a vyvážajú a následne ich obvolala. Dohodli si stretnutie a debatovali o tom, čo daná firma potrebuje a ako im to môže Simona sprostredkovať. Konkurenčnou výhodou bol čas. V tejto spoločnosti Simona pracovala približne rok.

Popri tejto práci si už pomaly začala rozbiehať svoj biznis. Založila si firmu napriek tomu, že nevedela, čo presne bude jej hlavný predmet činnosti. „Takpovediac som sa stále hľadala“, hovorí Simona. Zlom nastal vtedy, keď prišla prvá väčšia zákazka. Kontaktovali ju ľudia, ktorí ju už poznali z predošlého zamestnania. Vedeli, čo robila v minulosti a mali záujem s ňou spolupracovať. Dohodli sa, že im zoženie tovar zo zahraničia. Po tejto skúsenosti sa Simona rozhodla skončiť v zamestnaní. Svoj odchod odôvodnila tým, že vo firme už nemohla osobnostne rásť.

Atypické odvetvie pre ženu?

Je pravda, že s montážnym náradím pre energetikov nepodniká mnoho žien. Simona hovorí, že s diskrimináciou na základe pohlavia sa nestretla. Väčšinou prichádza do kontaktu so staršími mužmi, ktorí bývajú veľmi taktní. „Možno to bude aj tým, že sa netvárim, že rozumiem každému technickému detailu. Výhodou je tiež, že niektorí z mojich zákazníkov poznajú môjho dedka, ktorého považujú za odborníka a preto ani mňa neberú ako nerovnú obchodnú partnerku,“ hovorí otvorene Simona. Pomáhajú jej tiež skúsenosti z predošlých zamestnaní. Vďaka nim dokáže niektoré záležitosti (napríklad dovoz tovaru) zabezpečiť rýchlejšie než iní, lebo vie na koho sa obrátiť.

Na tému diskriminácie povedala: „Ako sa hovorí, každá minca má dve strany. V niektorých ohľadoch sa mi zdá, že to mám ľahšie. Ale podľa mňa nezáleží na tom, či je človek muž alebo žena. Všetko je to o komunikácii. Buď má človek schopnosť dohodnúť sa alebo nie.“

Od energetiky k salónu

Len nedávno (v decembri 2013) otvorila salón v ktorom ponúka kadernícke a masážne služby, pedikúru a manikúru. Chcela investovať zarobené peniaze do niečoho úplne nového a zároveň tým pomôcť svojej mame.
Jej mama je kaderníčka a na invalidnom dôchodku. Nemohla pracovať na plný pracovný čas, tak jej Simona chcela nejakým spôsobom pomôcť. V salóne v súčasnosti pracujú jeden kaderník, kaderníčka a mama. Simonina mama im robí vedúcu salónu. Okrem nich sú tam zamestnaní kozmetička, pedikérka, masér a masérka. .

Zvykla som si spoľahnúť sa sama na seba

Keď Simona rozbiehala 3mon, s.r.o. investovala do firmy veľké množstvo času. Hovorí, že to je na nej asi najdrahšie. Minulý rok, keď sa potrebovala učiť na štátnice prijala jedno dievča, aby jej pomáhalo. Nebola s ňou však spokojná, tak bola nútená dať jej výpoveď a znova všetko zostalo len na jej pleciach. Trávila prácou dlhé hodiny, nakoľko všetko musela robiť sama. Účtovné veci, zabalenie balíkov, často aj ich privezenie. Využívala zberné služby. Simona musela často nechať všetko ostatné stáť, privezené zásielky prebaliť, vypísať faktúry a poslať ich ďalej. Vedela, že na ďalší deň musí byť tovar doručený. Viac krát sa jej stalo, že v takomto prípade jej v kuriérskej službe povedali, že si do obeda nevystavila požiadavku na kuriéra a tým pádom zásielku nevezmú. Všetka táto práca je vraj o ochote. Tým, že vedela ako to funguje si dokázala zohnať ľudí, o ktorých vedela že sú schopní balík doručiť v danej lehote.

Čas si rozdeľujem medzi firmu a salón

Na začiatku sa nevenovala firme tak ako v súčasnosti. Pracovala približne 5 až 6 hodín denne a potom už mala vlastný program. Tvrdí, že nebola taká zanietená ako je teraz. Tým, že odnedávna jej v starostiach pribudol ešte aj salón, má práce viac.

Ráno toho veľa nenaspí. Začína o pol ôsmej, vo firme sa snaží skončiť okolo tretej. Potom sa zdržiava v salóne približne do ôsmej. Zisťuje, či majú jej zamestnanci k dispozícii všetok potrebný tovar, overuje dochádzku a snaží sa zamerať na klientov. O sebe hovorí: „Nie som z tých podnikateľov čo prídu do podniku a snažia sa odísť čo najskôr. Z kontaktu s klientmi sa toho môžem veľa dozvedieť a tiež im môžem poskytnúť informácie o tom, čo máme nové. Kvôli živnosti som si dokonca spravila aj kurz kozmetiky.“

Od marca 2014 prijala novú zamestnankyňu, ktorá jej vo firme rieši papiere. Zároveň má na starosti sale a eventové akcie, lebo ten sa zameriava aj na eventové akcie. Napríklad na Bratislavskom maratóne pre ženy ponúkali lakovalnie nechtov. V súčasnosti prebieha rokovanie s eventovou agentúrou, ktorá má akciu pre 1200 zamestnancov. Simona dostala ponuku poslať tam svojich masérov a manikérky. „Takéto akcie sú pre mňa zaujímavejšie, lebo v ten deň moji ľudia zarobia viac, ako keby boli v salóne.“ poznamenáva Simona.

Nová zamestnankyňa je študentkou manažmentu s ktorou sa poznajú už z gymnázia. Je to vraj schopný človek s dobrými referenciami. Bude mať v rámci salónu na starosti slovenský trh. Simona sa zasa bude v budúcnosti snažiť prepracovať na ten rakúsky.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Filip Hanák

21 ročný študent Fakulty Medzinárodných Vzťahov Ekonomickej Univerzity v Bratislave.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Poznáme víťazky súťaže Podnikateľka Slovenska 2018

Devätnásty ročník súťaže Podnikateľka Slovenska priniesol viacero noviniek a jej výsledky vyhlásili 19. februára v Stĺpovej sieni bratislavskej Reduty. Absolútnou víťazkou súťaže sa stala a cenu Podnikateľka Slovenska 2018 si z rúk predsedu vlády Petra Pellegriniho prevzala farmárka Barbora Figlušová so svojim projektom Čučoriedkovo.

Barberka Radka Štefániková: Ďalší pán na holenie až o mesiac!

Radka vyštudovala strednú školu a chcela byť kaderníčka. Nie však hocijaká. Už počas štúdia inklinovala k pánskym strihom a lákalo ju strihať inak ako v bežných kaderníctvach. Ako malá veľmi rada kreslila a v dospelosti chcela svoju kreativitu pretaviť aj do práce. V roku 2017 si v Považskej Bystrici otvorila barbershop a o rok neskôr v ňom vítala stovky nových zákazníkov.

Jana Bednárová (Chutné kytice): Firma je naše štvrté dieťa

Za šesť rokov podnikania namočili do čokolády už milión jahôd. Pred štartom nevedeli o potravinárstve takmer nič, dnes majú viac ako desaťtisíc objednávok ročne.

Lucia Pašková (CURAPROX): Učíme ľudí zachovať si svoje zuby až do smrti

Nešlo jej o zarábanie peňazí, chcela vzdelávať mladých. Začiatočný kapitál si požičala od rodičov a zo Švajčiarska priniesla na Slovensko farebné zubné kefky. Dnes sú u nás lovebrandom.