Ladislav Gažo (Seges s.r.o.): Vyskúšajte podnikanie a získate lepšiu predstavu o realite

Spoločnosť Seges s.r.o. poskytuje služby v oblasti vývoja softvéru, nasadzovania sieťových riešení a konzultácií v oblasti IT.

Založili ju traja bývalí spolužiaci, odborníci z rôznych oblastí vývoja softvérových produktov. Cieľom je etablovať na trhu spoločnosť, ktorá v maximálnej miere vychádza v ústrety zákazníkom, a dodáva kvalitné riešenia pre slovenský a zahraničný trh. Aj preto poskytuje spoločnosť možnosť team leasingu, čiže zostavenia tímu, ktorý rieši danú situáciu priamo u klienta. Po úspešnom vývoji viacerých vlastných produktov plánuje spoluzakladateľ spoločnosti Ladislav Gažo expanziu na zahraničné trhy.

Ak je človek orientovaný na podnikanie, je možné začať kedykoľvek

Ladislav mal podnikateľskú inšpiráciu v otcovi a starých rodičoch. S počítačmi sa stretol už ako dieťa vo veľmi mladom veku a to ovplyvnilo jeho smerovanie. Po štúdiách na fakulte informatiky a informačných technológií premýšľal s kamarátmi, čomu sa budú venovať. Všetci zavrhli cestu zamestnania a rozhodli sa založiť spoločnosť. Váhali, no vedeli, že ak sa nespoja hneď po ukončení štúdia, neskôr by to už len ťažko realizovali. S odstupom rokov to Ladislav nevidí úplne tak isto a priznáva, že aj keby hneď nezaložili spoločnosť, s najväčšou pravdepodobnosťou by sa neskôr i tak vydali vlastnou cestou a možno aj spoločne. Celá myšlienka založenia spoločnosti vznikla a zrealizovala sa za dva mesiace. Dali si zaujímavý cieľ, ktorý Ladislav označuje ako rytiersky – založiť spoločnosť na prvého apríla. Najskôr čakali na zvolený dátum, neskôr to vyzeralo, že ho ani nestihnú, ale nakoniec sa im to aj rytiersky podarilo. „Všetko sa dá. Prvý apríl preto, lebo to bol najbližší rozumný dátum,“ smeje sa Ladislav.

Založeniu spoločnosti predchádzala porada spoločníkov. Všetci boli softvéroví inžinieri, vedeli, že ich to baví a chcú sa tomu venovať. No praktické skúsenosti s podnikaním nemali. Museli teda hľadať cestu k informáciám. „Vtedy sme si nevypracovali biznis plán. Boli sme informatici, nerobili sme biznis plán. S odstupom času to bola, samozrejme, chyba.“ smeje sa Ladislav. Takéto chyby sa podľa neho prejavia na tom, že spoločnosť nemá určený spôsob komunikácie s okolím, nastavenie cenovej relácie, ani celkové smerovanie. „Ak je spoločnosť bez cieľa, v určitom momente to pocítite,“ vraví. Presný moment, kedy si nakoniec vypracovali biznis plán, si nepamätá, pretože ani potom nevznikol formálny dokument. V jednom momente si jednoducho uvedomili potrebu komunikovať o tom, kam chcú spoločnosť posunúť a cieľ si vždy formulovať slovne.

Sami sme si vstúpili do svedomia a zoptimalizovali sme interné procesy

Na začiatku si spoločníci medzi sebou nepodelili úlohy v spoločnosti, každý priniesol určité projekty a riadil ich. Investícia do spoločnosti pozostávala pre Ladislava, rovnako ako jeho  spoločníkov, z nákladov na založenie a vlastného pracovného času. Od začiatku fungovali všetci traja v režime investovania utŕžených financií späť do spoločnosti. „Vyplácali sme si len rozumnú odmenu, pretože sme nechceli pracovať úplne zadarmo, no tie platy boli naozaj symbolické,“ opisuje.

Nadčasy v začiatkoch podnikania ani nevie spočítať. „Pracovali sme toľko, koľko bolo treba,“ odpovedá s prirodzenou ľahkosťou. V súčasnosti stále pracuje niekedy aj dvanásť hodín denne a počas víkendov. Na získavanie prvých klientov zvolili stratégiu poskytovania konzultačných služieb. Pri konzultácii problémov sa im podarilo presvedčiť hneď prvých zákazníkov a mohli začať vyvíjať. Zanalyzovali problém, navrhli riešenie a pracovali na jeho implementácii. Pre jedného z prvých klientov vyvinuli systém, ktorý uľahčil prácu jeho obchodníkom. Namiesto nosenia kufríkov s produktmi a vypisovaním papierových objednávok mohli obchodníci nosiť notebooky s prehľadným katalógom, v ktorom bolo možné ihneď vyplniť objednávku. Všetky objednávky sa v programe synchronizujú s centrálnym serverom a na základe toho proces pokračuje vyskladnením tovaru a ďalšími úkonmi. Každý projekt, ktorý Ladislav s kolegami rieši, je pre nich výzva.

„Na začiatku sme si mysleli, že to robíme úplne super, ale postupne sme sa presvedčili, že to nebola vždy pravda. Zaviedli sme systém, aby sme mali prehľad, na čom sa pracuje a vedeli urobiť plán a určiť smerovanie.“ Uvedomili si, že pre budúcnosť je dôležité vyvinúť vlastný produkt, a tak si urobili prieskum cien, marží, konkurencie a cieľového trhu. Hlavným produktom spoločnosti je momentálne systém na tvorbu a správu webových stránok Synapso. Pri jeho vývoji prešli rôznymi štádiami od nepoužiteľnosti až po dnešok. Systém funguje veľmi intuitívne, používateľ pri úprave alebo tvorbe vlastnej internetovej stránky používa panel nástrojov, ktorými ju môže upravovať a hneď vidí výsledok, ako bude stránka po úprave vyzerať. Toto všetko vie používateľ robiť bez zásahu programátora. Dostupný je aj modul pre e-shopy, zatiaľ však len ako riešenie šité na mieru pre konkrétneho klienta priamo spoločnosťou Seges. V budúcnosti ale plánujú, aby bol prístupný aj pre masového zákazníka.

Hospodársku krízu sme prekonali vďaka intenzívnej práci

Spolu s rastom musel Ladislav a jeho spoločníci stanoviť, ktorým projektom sa budú ďalej venovať a ktorým nie. „Okresali sme množstvo systémov, aby sme neriešili pätnásť zákaziek naraz, ale stanovili sme si priority.“ Pre Ladislava to bolo kritické obdobie, pretože sa musel zmeniť aj sám a začať premýšľať o tom, že jeho podnikanie nie je len o technickej stránke, ale dôležitý je aj zvyšok, ako je predaj, marketing, prezentovanie sa.  

Keď zamestnanec neprináša pridanú hodnotu, zistite to čím skôr.

Zamestnanci spoločnosti pribúdali postupne spolu s realizovanými projektmi. „Na začiatku sme nemali silný predaj, museli sme teda ísť po zlepšeniach. Najali sme nielen programátorov, ale aj pracovníkov na aktívny predaj.“ Pracovné pohovory realizujú majitelia sami. Pri výbere sa Ladislavovi osvedčilo riadne sa pripraviť na pracovný pohovor. „Keď sme vyberali obchodníka, nemali sme úplnú predstavu, čo tá práca obnáša. Snažili sme sa zachytiť naše očakávania a čo najpresnejšie si predstaviť, ako by to prebiehalo, keby to robíme my.“ Ladislav sa z práce so zamestnancami poučil, že je potrebné venovať sa im predovšetkým v úvodnom cykle, hneď po prijatí do zamestnania. Je potrebné snažiť sa zistiť o zamestnancovi čo najviac a dať mu aj zložitejšie úlohy, aby bolo vidno interakciu. „Vo fáze úvodného idealizmu sa niekedy až príliš snažím zamestnancovi pomôcť a dávať jednoduchšie úlohy, ale on do firmy v skutočnosti prišiel, aby priniesol pridanú hodnotu a keď sa to nedarí, je potrebné identifikovať to čo najskôr.“

Spoločnosť je aktívna aj vo vzdelávaní a budovaní komunity

Ladislav sám seba definuje ako samouka. Učí sa priamo v praxi a sleduje, ako sa veci robia a aké sú aktuálne trendy. Spoločnosť je zameraná na inovácie a nové technológie s cieľom udržať balans, teda vždy starostlivo zvážiť, či sa novou technológiou budú zaoberať a ak áno, do akej miery. Aj vďaka tomu sa v roku 2012 stal Ladislav víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2012. Kľúčové pre úspech spoločnosti bolo podľa neho ostať triezvy v očakávaniach. Naučil sa pýtať si spätnú väzbu. Pýta sa na názory partnerov, spolupracovníkov i ľudí okolo seba, či im výsledok jeho práce dáva zmysel. „Zlá vlastnosť z IT sveta je fakt, že vývojári si mnohokrát myslia, že to, čo vymyslia je pre klienta automaticky skvelé. Ak to kedysi platilo, dnes to už neplatí. Preto bolo kľúčové začať sa pýtať, či robíme veci tak dobre, ako si myslíme.“ Plány spoločnosti do budúcnosti sa týkajú predovšetkým produktu Synapso, ktorý je pre Ladislava vlajkovou loďou. „Práve prebiehajú implementácie ponaučení z testovania, napríklad nerobiť používateľské rozhranie príliš komplexne, ale zamerať sa na konkrétnu oblasť.“

Hlavným cieľom je expanzia na zahraničné trhy a vyladenie Synapsa tak, aby boli užívatelia plne spokojní, aby proces on-line predaja prebiehal plynulo a všetko klapalo ako hodinky. „Nie je ľahké dosiahnuť to, vieme o tom,“ zdôrazňuje Ladislav, ktorý sa dnes viac venuje budovaniu spoločnosti a menej programovaniu. „Nedá sa to však úplne oddeliť a ani by to nebolo dobre. Kľúčové je stále mať spojenie s tým, čo spoločnosť robí. Vývojár  je a bude najkľúčovejšia sila našej spoločnosti a bolo by zbytočné mať veľa úrovní riadenia.“ So spoločníkmi rieši strategické rozhodnutia na stretnutiach, ktoré bývajú zhruba jedenkrát do týždňa. Operatívne rozhodnutia riešia cez moderné komunikačné prostriedky.

V podnikaní veľmi dobre pomáha sedliacky rozum.

Ladislav sa vzdeláva vo všetkých aspektoch, číta biznis literatúru, stretáva sa s ľuďmi, ale číta aj historické knihy, science ficton a fantasy. Práve v takých knihách mnohokrát nájde lepšiu inšpiráciu a motiváciu ako v biznis literatúre. Záujemcom o podnikanie odporúča: „Hlavne to vyskúšajte. Keď si to vyskúšate, získate lepšiu predstavu o realite, čo znamená niečo vytvoriť, investovať do toho svoj čas a niekedy to bohužiaľ aj strácať a musieť o to zabojovať. Keď to už vyskúšate, veľmi dobre pomáha sedliacky rozum. Majte jednoduché pravidlá, nekomplikujte si život, ale uvedomte si, že ide o podnikanie a teda o peniaze. Ruka v ruke s podnikaním však má ísť férovosť voči ľuďom.“

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy a rady nájdete v e-booku a knihe 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov (Ako vybudovať úspešnú firmu na Slovensku)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky